شناسه خبر:40604
1400/2/25 09:33:28

سپهرغرب، گروه خبر: ایجاد عدالت و فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی برای دانش‌آموزان یکی از اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در لرستان نیز با جهاد مدرسه‌سازی و ساخت 158 واحد آموزشی طی چهار سال اخیر، محقق شده است.

جهاد مدرسه‌سازی در دولت تدبیر و امید و تلاش برای گسترده شدن چتر عدالت آموزشی در جای‌جای ایران اسلامی به‌ویژه مناطق محروم کشور ادامه دارد و طی سال‌های گذشته علاوه‌بر اینکه تلاش شده است تمام مدارس خشت و گلی در سطح کشور برچیده شوند، تا حدود زیادی سرانه فضای آموزشی نیز در بیشتر مناطق کشور به میانگین رسیده است.

از آنجا که سرمایه‌گذاری در زمینه نیروی انسانی و تربیت و آموزش کودکان در هر جامعه گامی بلند در راستای توسعه و پیشرفت به‌شمار می‌رود، آموزش‌وپرورش شاکله فکری جامعه محسوب می‌شود و رسالت این دستگاه تربیت نیروی کارآمد، متعهد و آگاه برای کشور بوده که هرگونه کاستی و نقصان در آن زمینه‌ساز آسیب و زیان جدی به سایر ارکان و بخش‌های جامعه است.

شاخص رشد و تعالی جامعه از توجه به جایگاه آموزش‌وپرورش نشأت می‌گیرد و این نهاد یکی از ارکان‌ مهم توسعه در جامعه محسوب می‌شود که با توجه به اینکه بیشترین بخش زندگی هر انسان از دوران کودکی در فضاهای آموزشی سپری می‌شود، بنابراین توجه به زیرساخت‌ فضاهای آموزشی توسعه همه‌جانبه را فراهم خواهد کرد.

براساس آمارهای موجود، توسعه و رشد سرانه فضاهای آموزشی طی فعالیت دولت تدبیر و امید در سطح کشور ازجمله لرستان روند قابل قبولی را طی کرده و تمام نقاط استان در راستای عدالت آموزشی از این روند بهره برده است.

این درحالی است که حضور خیرین مدرسه‌ساز نیز در ایجاد فضاهای مناسب آموزشی برای فرزندان این مرزوبوم تأثیرگذارتر از همیشه بوده و در راستای فراهم کردن سقف‌های ایمن برای دانش‌آموزان استان اقدامات شایسته‌ای شده است.

   158 طرح آموزشی لرستان در دولت دوازدهم بهره‌برداری شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: در دولت تدبیر و امید برای ساخت فضاهای آموزشی در مناطق سخت‌گذر و عشایری اقدامات خوبی شده است، به نحوی که اکنون مدارسی با عنوان کپری در استان وجود ندارد و تعداد محدود مدارس خشت و گلی در استان نیز به‌دلیل اقلیم خاص منطقه و مهاجرت مداوم عشایر استان است.

امیر غفوری‌نژاد اظهار کرد: اکنون به‌لحاظ سرانه آموزشی، لرستان برخلاف برخی کمبودها در وضعیت مناسبی نسبت به میانگین کشوری قرار دارد.

وی ابراز کرد: در دولت دوازدهم 158 طرح آموزشی با اعتبار 132 میلیارد تومان در استان بهره‌برداری و 473 طرح آموزشی نیز در این مدت کلنگ‌زنی شده که از این مجموع 375 طرح در مناقصه شرکت کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین از سال 96 تاکنون 127 طرح آموزشی با اعتبار 288 میلیارد تومان در دست ساخت هستند.

   73 طرح آموزشی پارسال در لرستان بهره‌برداری شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: 226 کلاس درس پارسال در قالب 73 فضای آموزشی به آموزش‌وپرورش استان تحویل داده شد.

غفوری‌نژاد اظهار کرد: زیربنای این فضاهای آموزشی بیش از 30 هزار متر مربع بوده و 72 میلیارد تومان برای آن‌ها هزینه شده است.

وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار و 700 دانش‌آموز از این کلاس‌ها استفاده می‌کنند، ادامه داد: سال گذشته به‌صورت میانگین هر هفته چهار کلاس درس در لرستان احداث شده است.

غفوری‌نژاد همچنین افزود: تجهیزات گرمایشی یک‌هزار و 339 کلاس درس استان باید استاندارد شود که تاکنون 60 درصد این کلاس‌ها ایمن شده است و کار مابقی مدارس با جدیت دنبال می‌شود.

به گفته وی از سال 92 تا پایان سال 98 یک‌هزار و 229 فضای آموزشی در قالب هفت هزار و 152 کلاس درس مدارس با اعتبار 66 میلیارد تومان استاندارد‌سازی شده است.

   6 مدرسه جدید در روستاهای لرستان احداث می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: تفاهم‌نامه ساخت 6 مدرسه جدید طی سال‌ جاری در روستاهای بروجرد، نورآباد و الشتر با آموزش‌وپرورش این شهرستان‌ها منعقد شده است.

غفوری‌نژاد اعلام کرد: این مدارس در روستاهای بروجرد، سرینجه دوآب شهرستان الشتر و معصوم‌آباد شهر نورآباد با جمعیت یک‌هزار و 800 نفر ساخته خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این راستا سه مدرسه یک‌کلاسه در روستاهای بروجرد و الشتر تا تابستان امسال احداث و تحویل می‌شود.

غفوری‌نژاد ادامه داد: سال گذشته شاهد رشد 92 درصدی اعتبارات نسبت به سال 98 بودیم که نتیجه آن وجود 250 پروژه فعال با 780 کلاس درس و اعتبار 370 میلیارد تومان در استان است.

   88 مدرسه خیرساز در لرستان احداث می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: عملیات ساخت 88 فضای آموزشی استان به ظرفیت 300 کلاس با مشارکت مجمع خیرین مدرسه‌ساز نیز آغاز شده است.

غفوری‌نژاد افزود: کمک خیرین مدرسه‌ساز لرستان در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بسیار چشمگیر و تعداد قابل توجهی از فضاهای قابل افتتاح امسال متمرکز بر اتمام طرح‌های سالیان گذشته است.

وی با بیان آنکه در این راستا امسال 88 طرح مدرسه‌سازی استان در قالب 300 کلاس درس با اعتبار بیش از 60 میلیارد تومان درحال اجرا است، گفت: براساس کمک‌های خیرین، ردیف اعتبارات مشارکتی لرستان بیش از سه برابر بوده است.

غفوری‌نژاد عنوان کرد: بانک پاسارگاد سال گذشته 11 فضای آموزشی را در استان ایجاد کرد و امسال نیز 11 فضای آموزشی سه‌کلاسه استان را به‌صورت صددرصد خیری آغاز کرده است که از این تعداد دو واحد باقی‌مانده تا پایان دهه فجر بهره‌برداری می‌شود.

وی ادامه داد: لرستان در طرح آجر به آجر در زمینه جذب اعتبارات و تعداد مشارکت‌ها جزء استان‌های نخست کشور بود و در پویش «من مادرم» وضعیت اعتباری مطلوب دارد.

این مقام مسئول با اشاره به لزوم تعامل آموزش‌وپرورش در این زمینه، بیان کرد: فرهنگ غنی مدرسه‌سازی باید بین جوانان و نوجوانان استان نهادینه شود تا نهضت مدرسه‌سازی خیرین تداوم داشته باشد.

   250 طرح مدرسه‌سازی در لرستان اجرا می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: احداث 500 کلاس درس در قالب 250 طرح مدرسه‌سازی استان درحال انجام است.

غفوری‌نژاد اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی استان به‌ازای هر دانش‌آموز پنج متر و 33 سانتی‌متر است که در مقایسه با سرانه کشوری جایگاه مطلوبی داریم، اما در مقایسه با استاندارد هشت متر و 34 سانتی‌متر، فاصله قابل توجهی وجود دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: بیش از 55 هزار خیر لرستانی در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی استان مشارکت دارند و سه پویش نیز برای جذب خیرین بیشتر درحال برگزاری است.

وی بیان کرد: با مشارکت بیش از 14 هزار خیر در پویش «محرم در اربعین» بیش از 240 میلیون تومان برای ساخت و نوسازی مدارس لرستان جذب شد و بیش از 34 هزار دانش‌آموز و خیر در پویش «من مادرم، بچه‌های ایران فرزندان من»، با هدف ساخت مدرسه برای فرزندان این سرزمین مشارکت کردند.

   یک‌هزار و 360 مدرسه در لرستان هوشمندسازی شد

غفوری‌نژاد گفت: از سال 93 تا پایان سال 99 یک‌هزار و 360 مدرسه در استان هوشمندسازی شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین اقدام هوشمندسازی مدارس استان در سال 93 انجام شده است، ادامه داد: در این سال حدود 832 مدرسه استان زیر پوشش طرح هوشمندسازی قرار گرفته است.

   خیرین مدرسه‌ساز لرستان 541 مدرسه احداث کردند

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز لرستان نیز گفت: تاکنون خیرین مدرسه‌ساز استان 541 مدرسه در قالب دو هزار و 150 کلاس درس احداث کرده‎‌اند.

محمدعلی رضوی افزود: سه هزار و 500 مدرسه در سطح استان نیازمند تخریب، بازسازی و یا مقاوم‌سازی است.

رضوی با اشاره به اجرای طرح آجر به آجر در استان، بیان کرد: با تلاش و پیگیری‌های کارکنان خدوم نوسازی مدارس و مشارکت مثال‌زدنی خیرین مدرسه‌ساز لرستان، سال گذشته به‌طور میانگین شاهد افتتاح پنج کلاس درس در هر هفته بوده‌ایم.

شناسه خبر 40604