شناسه خبر:40612
1400/2/25 09:46:10

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: 400 هکتار از اراضی زراعی استان برای نخستین‌بار به کشت پنبه اختصاص یافته است.

حشمت‌اله زرین‌جوب اظهار کرد: این 400 هکتار کشت پنبه در شهرستان هلیلان قرار دارد و کشت 400 هکتار دیگر در این شهرستان و 400 هکتار هم در شهرستان ایوان در دست اقدام است.

وی افزود: کشت پنبه برای نخستین‌بار در استان ایلام انجام می‌گیرد که البته 60 سال پیش به صورت محدود و سنتی پنبه در استان کشت می‌شد اما به علت کشت دستی و هزینه بالا توسعه نیافت و متوقف شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام یادآور شد: امسال و در سال زراعی جاری برای نخستین‌بار کشت مکانیزه پنبه در استان ایلام آغاز شده و خرید محصول آن نیز طی قراردادی با شرکت ساوین کشت منعقد شده است.

زرین‌جوب گفت: شرکت ساوین کشت تأمین بذر، کود، سم و سایر نهاده‌های مورد نظر را بر عهده دارد و تأمین‌کننده هزینه‌های فرآیند کاشت تا برداشت محصول نهایی پنبه نیز است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود که دو هزار و 500 تن محصول از پنبه‌زارهای استان برداشت شود و از شهریورماه فرآیند برداشت پنبه در استان آغاز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: پنبه از ارقام زودرس تابستانه است که نیاز آبی آن نسبت به برخی محصولات از جمله ذرت کمتر است و امسال کشت آن در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

زرین‌جوب افزود: هرچند در استان ایلام کارخانه فرآوری پنبه وجود ندارد اما تجهیزات احداث کارخانه فرآوری پنبه توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی خریداری شده اما هنوز مکانی برای احداث این واحد تبدیلی تکمیلی مشخص نشده است.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای 360 هزار هکتار اراضی زراعی آبی و دیم است و گندم و کلزا مهم‌ترین محصولات زراعی استان ایلام به شمار می‌رود.

شناسه خبر 40612