شناسه خبر:40658
1400/2/26 09:34:18

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: حدود 45 هزار نفر تاکنون در این استان دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

«رشید حیدری‌مقدم» روز شنبه در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا با اشاره به عملکرد خوب استان همدان در تزریق واکسن کرونا، اظهار کرد: 41 هزار و 388 دوز واکسن تا روز گذشته در این استان تزریق شده، ضمن اینکه سه هزار دوز واکسن تولید داخل (انستیتو پاستور) نیز به متقاضیان همدانی تزریق شده است.

وی با بیان اینکه استان همدان رتبه نخست اجرای مرحله اول فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستور را کسب کرده است، افزود: حدود صددرصد کادر بهداشت و درمان، دانشجویان علوم پزشکی، بخش خصوصی زیرمجموعه نظام پزشکی، پاکبان‌ها و زیرمجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران و افراد آسیب‌پذیر استان همدان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان اظهار کرد: این استان دارای 585 خانه بهداشت و 200 مرکز جامع سلامت است که درصورت تأمین و فراهم شدن واکسن مورد نیاز، ظرفیت کافی برای تزریق روزانه 25 هزار دوز واکسن در استان وجود دارد.

حیدری‌مقدم ادامه داد: سیاه‌نمایی در فضای رسانه‌ای و اجتماعی علیه ایران در رابطه با تزریق واکسن کرونا کاملاً غیر منطقی و غیر علمی است، چراکه 110 کشور جهان حتی یک دوز واکسن کرونا را نیز تزریق نکرده‌اند.

* شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها 50 درصد کاهش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: آمار بیماران بستری استان در اول اردیبهشت‌ماه، یک‌هزار و 600 نفر بود که اینک به کمتر از 800 نفر کاهش یافته و امیدواریم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی صنوف و مردم، روند کاهش آن همچنان ادامه یابد.

حیدری‌مقدم افزود: شمار روزانه بیماران بستری در بیمارستان‌های استان همدان نیز از 250 نفر به 70 بیمار و شمار بیماران سرپایی مثبت نیز از 850 نفر به کمتر از 100 نفر در روز رسیده است.

وی اظهار کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در 24 ساعت گذشته، 736 مورد بود که 83 نفر از مراجعان در بخش عادی بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه 90 نفر از بیماران کرونایی استان در 24 ساعت گذشته ترخیص شدند، افزود: درحال حاضر وضعیت جسمی 58 بیمار کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان وخیم گزارش شده است.

وی گفت: شاخص سرایت‌پذیری ویروس کرونا به 73 صدم درصد کاهش یافته و بررسی طغیان‌ها نشان می‌دهد که 36 درصد بیماران به‌علت شرکت در اجتماعات و 62 درصد نیز به‌دلیل تماس درون‌خانگی به کوید 19 مبتلا شدند.

این مقام مسئول بیان کرد: طی یک هفته گذشته 737 واحد متخلف این استان به‌علت بی اعتنایی به پروتکل‌های بهداشتی به مراجع قضائی معرفی و 42 واحد پلمب شدند.

شناسه خبر 40658