شناسه خبر:40668
1400/2/26 09:54:35

سپهرغرب، گروه خبر: چندی پیش در حالی شهر مرزی مهران به منطقه آزاد تبدیل شد که این منطقه نیازمند زیرساخت‌های لازم است و برنامه‌های اقتصادی برای استفاده مردم از این منطقه آزاد مشخص نیست.

اکثر مردم، مناطق آزاد را با مزیت‌هایی چون نپرداختن مالیات، بالا رفتن فعالیت شرکت‌ها و وجود کالای ارزان می‌شناسند.

منطقه آزاد با توجه به محوطه محدودی که در کنار مرزهای کشور احداث‌شده به دلیل آسان گرفتن بعضی از قوانین بمانند بخشودگی مالیات می‌تواند یک محل امن برای فعالیت‌های اقتصادی و جذب سرمایه‌های خارجی باشد.

این در حالی است که اگر زیرساخت‌ها به‌طور کافی وجود داشته باشند ساکنین محلی و منطقه‌ای نیز می‌توانند بیشترین سود را از این ظرفیت‌ها برده و رونق اقتصادی در منطقه را افزایش دهند.

مهران یکی از مناطقی است که به‌تازگی به این مهم ارتقا یافته است، بنابراین می‌توان گفت این روزها دروازه امید به روی استان ایلام و اهالی منطقه گشوده شده ‌است.

شهر مهران با وجود 430 کیلومتر دارای بیشترین مرز مشترک با کشور عراق بوده و با توجه به اشتراکات عمیق قومی مذهبی و فرهنگی استان ایلام با استان‌های همجوار در کشور عراق و برنامه ریزی‌های به جا و درست مسئولان استانی می‌تواند بدون‌شک یکی از بهترین مناطق آزاد در کشور شود.

منطقه آزاد مهران با وجود ظرفیت‌هایی مهم می‌تواند محلی ارزشمند با افزایش تولیدات و صادرات محصولات بوده و به ارزآوری بیشتر در زمینه‌های مختلف در رونق اقتصادی کشور سهمی عمده داشته باشد.

متأسفانه زیرساخت‌های راه، درمان، بهداشت، سرمایه‌گذاری، شهری، خدماتی، گردشگری، صادراتی و… در مهران ضعیف است و نیازمند بازنگری و توجه ویژه است.

  اشتغال جوانان در اولویت قرار گیرد

یکی از شهروندان مهرانی در این‌باره اظهار کرد: با توجه به بیکاری چشمگیر جوانان و فارغ‌التحصیلان این منطقه در حوزه‌های مختلف، با ارتقا یافتن مرز بین‌المللی مهران به منطقه آزاد، مسئولان می‌توانند با استفاده از این پتانسیل قوی در زمینه اشتغال جوانان گام‌های مؤثری بردارند.

عباس سلیمانی گفت: بعد از مدت‌ها چشم‌انتظاری مردم منطقه برای توسعه این مرز بین‌المللی، اکنون مسئولان مربوطه می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در این منطقه در جهت توسعه بیشتر استان ایلام بکوشند.

  مزیت منطقه آزاد برای توسعه اقتصادی استان ایلام

عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه ایلام گفت: مناطق مرزی در تمام کشورهای دنیا با قابلیت ارزنده‌ای که دارند می‌توانند عاملی مهم برای توسعه یک منطقه باشند.

علی سایه‌میری در ادامه ضمن اشاره به اینکه این مناطق می‌توانند به عنوان لوکوموتیو توسعه در ارتقای جنبه‌های اقتصادی مؤثر باشند، گفت: مناطق مرزی در کشور ایران و به تبع آن استان ایلام می‌توانند به‌عنوان شاهراه توسعه اقتصادی قلمداد شوند.

وی عنوان کرد: منطقه آزاد مهران با توجه به موقعیت خوبی که دارد می‌تواند از طریق همکاری‌های اقتصادی با کشور عراق و سایر کشورهای منطقه به یک دریچه تجاری برای کشور تبدیل شود.

این کارشناس اقتصادی، قابلیت‌های منطقه آزاد مهران را بسیار خوب برشمرد و گفت: مرز بین‌المللی مهران از بعد تولید و اشتغال و ارتباطات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند منشأ تحول و دگرگونی چشمگیری در این منطقه شود.

سایه‌میری در پایان با اشاره به اینکه دولت با راهکارهایی به‌جا می‌تواند ظرفیت منطقه آزاد مهران را برای بهره‌مندی مردم از آن فراهم کند، گفت: دولت باید به‌مانند دیگر مناطق آزاد کشور زیرساخت‌های مرز بین‌المللی مهران را تکمیل و به‌دور از ضوابط و مقررات دست‌وپاگیر مانع تولید روند ارتقا این منطقه را به یکی از نقاط صادرات محور کشور سرعت ببخشد.

  منافع ناشی از منطقه آزاد تجاری مهران

مدیر هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه ایلام نیز اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری، قلمرو معینی است که غالباً در محدوده داخل یک بندر یا در مجاورت آن قرار گرفته و در آن تجارت آزاد با سایر نقاط جهان مجاز شناخته شده است و کالاها را می‌توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی از این مناطق صادر کرد یا به این مناطق وارد نمود و آن‌ها را برای مدتی در انبار ذخیره و در صورت لزوم بسته‌بندی و مجدداً صادر کرد.

عبدالله شایان با بیان اینکه کالاهایی که از منطقه آزاد تجاری به کشور میزبان وارد می‌شوند، حقوق و عوارض گمرکی مقرر را می‌پردازند، افزود: مناطق پردازش صادرات علاوه بر تسهیلات فوق، ابنیه و خدمات مورد نیاز برای تولید، تبدیل مواد خام و کالاهای واسطه‌ای وارداتی به محصولات نهایی را به هدف صدور آن‌ها و برخی اوقات جهت فروش در بازار داخلی، به شرط پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معمول فراهم می‌کنند.

وی اضافه کرد: منطقه آزاد پردازش صادرات، ناحیه صنعتی ویژه‌ای است که تولیدات آن جهت‌گیری صادراتی دارند. تسهیلات این مناطق برای جلب سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل استقرار آنهاست و معمولاً با مشوق‌های دیگری نیز همراه است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: بر این اساس، باید منافع ناشی از منطقه آزاد تجاری مهران در مواردی مانند رسیدن به هدف توسعه صادرات در سطح استان و کشور، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و توان ایجاد اشتغال پایدار، همچنین نحوه عملکرد این منطقه در حوزه‌های مانند استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و گردشگری قابل ارزیابی است.

  دغدغه‌ها در خصوص راه‌اندازی اصولی منطقه آزاد تجاری مهران

نمایندگان مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی طی دیداری با حمیدرضا مؤمنی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی دغدغه‌ها و مطالبات مردم استان ایلام در خصوص راه‌اندازی درست و اصولی منطقه آزاد تجاری مهران را مطرح کردند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از برآورده شدن یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم استان ایلام و شهرستان مهران، عنوان کرد: تصویب منطقه آزاد تجاری مهران خیلی موفقیت مهمی است اما حفظ کردن این موفقیت بسیار مهم‌تر است و ما نمایندگان استان نمی‌خواهیم این منطقه آزاد تجاری به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه استان، به سرنوشت دیگر مناطق آزاد کشور دچار شود که دارای مشکلاتی هستند.

سارا فلاحی ضمن تأکید بر احداث هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های لازم منطقه آزاد تجاری مهران، تصریح کرد: مردم استان ایلام به این منطقه آزاد تجاری امید بسته‌اند و ما نمایندگان مردم نمی‌خواهیم که این منطقه آزاد به یک رانت برای سودجویی یک عده خاص تبدیل و این حق مردم ایثارگر استان ایلام و شهرستان مهران توسط یک عده مصادره شود.

علی اکبر بسطامی دیگر نماینده مردم استان ایلام در مجلس تأکید بر لزوم دقت برای جلوگیری از تکرار انحرافات ایجاد شده در دیگر مناطق آزاد در منطقه آزاد مهران، به دارا بودن پیوست فرهنگی و قرابت‌های زیاد بین مرز مهران و مناطق مجاورش در کشور عراق اشاره و بیان کرد: بنا به خصوصیت صادرات‌محور بودن منطقه آزاد تجاری مهران، برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در استان باید تلاش کنیم.

با توجه به قابلیت‌های مرز بین‌المللی مهران، ایجاد زیرساخت‌های لازم و راهکارهای اقتصادی برای منفعت مردم باید فراهم شود، هم اکنون سالانه دو میلیارد دلار صادرات کالا و تردد سالانه پنج میلیون زائر از مرز مهران انجام می‌شود.

متأسفانه در سال‌های گذشته مرز مهران، کمترین میزان و منفعت اقتصادی برای مردم شهرستان و استان داشته است. حتی در سال‌های گذشته منطقه ویژه اقتصادی مهران نیز بدون هیچ دستاوردی رها شد.

تجربه نشان داده تاکنون برنامه‌ای برای رونق کسب و کار و اشتغال مردم استان، از ظرفیت‌های مرزی استان اجرایی نشده است.

شناسه خبر 40668