شناسه خبر:41014
1400/3/2 10:56:13
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خبر داد:

صدور 1200 پروانه بهره‌برداری صنعتی در لرستان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: یک‌هزار و 200 پروانه بهره‌برداری صنعتی توسط سازمان صمت استان صادر شده است.

بختیار رازانی مهم‌ترین علت تعطیلی واحدهای صنعتی لرستان را کمبود سرمایه در گردش برشمرد و با بیان اینکه کمبود نقدینگی سبب می‌شود واحدها نتوانند مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنند، اظهار کرد: فرسودگی ماشین‌آلات خطوط تولید، تولید محصولات غیر رقابتی و نبود بازار مناسب، مشکلات حقوقی و اختلاف بین شرکا، از دیگر دلایل مهم تعطیلی واحدهای صنعتی لرستان است.

وی افزود: همچنین واحدهایی در استان وجود دارد که به‌دلیل بدهی به تملک بانک‌ها رفته‌اند و به‌صورت غیر فعال هستند.

   پرداخت تسهیلات می‌تواند یک واحد صنعتی را احیا کند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان با بیان اینکه راه برون‌رفت در بحث سرمایه در گردش این است که تسهیلات در اختیار این واحدها قرار گیرد، گفت: این تسهیلات در قالب طرح رونق، تسهیلات روستایی، تبصره 18، جهش تولید و کمک‌های فنی و اعتباری برای یارانه سود، تسهیلاتی برای بازسازی و نوسازی خطوط تولید به این واحدها پرداخت می‌شود تا مجدد راه‌اندازی شوند.

رازانی عنوان کرد: واحدها با دریافت این تسهیلات حتی می‌توانند خطوط تولید خود را عوض کنند و تغییر محصول دهند و یا در قالب مالک دیگری بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی تصریح کرد: این راهکارهایی است که می‌توان با آن‌ها یک واحد صنعتی را از حالت غیر فعال و رکود خارج کنیم.

   25 شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در ادامه اظهار کرد: در لرستان 25 شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که مصوب دولت یا شورای برنامه‌ریزی استان هستند.

رازانی گفت: از این تعداد 18 شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی قابلیت استقرار واحدهای صنعتی را در خود دارند و فعال هستند و سایر آن‌ها به‌دلیل اینکه کارهای تملک، ایجاد و احداثشان را نتوانسته‌ایم انجام دهیم، درحال حاضر به‌صورت غیر فعال هستند که می‌توان به شهرک‌های خرم‌آباد چهار، بروجرد سه و چگنی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و 200 پروانه بهره‌برداری صنعتی توسط سازمان صمت استان صادر شده است، عنوان کرد: این درحالی است که در شهرک‌های صنعتی 390 واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیدند که از این تعداد 280 واحد فعال و 110 واحد غیر فعال هستند.

   موتور صنعت استان زیر 50 درصد توان مشغول تولید است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان تصریح کرد: از مجموع واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان 30 درصد واحدها راکد و 70 درصد فعال هستند.

وی گفت: این درحالی است که فعالیت آن‌ها با تمام ظرفیت نیست و ممکن است یک واحد خطوط تولیدی متعددی داشته باشد که درحال حاضر با کمترین ظرفیت فعالیت دارد.

رازانی یادآور شد: بیشترین واحدهای شرکت شهرک‌های استان زیر 50 درصد ظرفیت درحال فعالیت هستند.

وی خاطر نشان کرد: موتور صنعت استان زیر 50 درصد توان مشغول تولید است.

شناسه خبر 41014