شناسه خبر:41070
1400/3/3 11:46:06

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: عملیات واکسیناسیون رایگان گوسفند و بز علیه بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک یا ppr و بروسلوز بره و بزغاله از 15 اردیبهشت‌ماه آغاز و تاکنون 340 هزار رأس دام در این زمینه مایه‌کوبی شده است.

مجتبی ورمقانی اظهار کرد: در قالب این طرح یک میلیون و 500 هزار رأس دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و 400 هزار رأس بره و بزغاله ماده علیه بیماری بروسلوز مایه‌کوبی می‌شود.

وی افزود: این اداره کل در راستای وظایف و سیاست‌های محوله، اجرای عملیات واکسیناسیون رایگان گوسفند و بز علیه بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک یا ppr و بروسلوز بره و بزغاله را در مدت زمان 45 روز کاری از تاریخ 15 اردیبهشت تا 31 خرداد سال جاری در مناطق دارای تجمع دام سبک با پوشش حداکثری و همچنین مناطق کانون بیماری بروسلوز دامی و انسانی آغاز کرده است که در همین زمینه 266 هزار و 416 رأس علیه بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک یا ppr و 73 هزار و 584 رأس دام هم علیه بروسلوز بره و بزغاله مایه‌کوبی شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در این عملیات که به‌صورت رایگان انجام می‌شود از ظرفیت و توان انسانی بخش غیر دولتی دامپزشکی بهره‌گیری شده و تمام مناطق اطراف زیستگاه‌های طبیعی استان، مناطق پرخطر، روستاهای مرزی و مکان‌های با جمعیت دامی بالا در اولویت واکسیناسیون قرار دارد.

ورمقانی اضافه کرد: به 208 واحد دامی برای واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک یا ppr و 212 واحد هم برای واکسیناسیون بروسلوز بره و بزغاله مراجعه شده است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان «طاعون بزی» نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالاست که نشخوار‌کنندگان کوچک و شترها را درگیر می‌کند.

علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات‌الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود و عامل بیماری موربیلی ویروس از خانواده پارامیکسوویریده است.

ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس هستند. انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و استنشناق هوای آلوده توسط دام‌های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم مهم‌ترین راه انتقال این بیماری است. وجود ترشحات و تراوشات عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخورها و بستر نیز می‌تواند یکی از راه‌های انتقال بیماری است اما موربیلی ویروس‌ها به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند.

همه‌گیری PPR بر اساس کنترل جابه‌جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل می‌باشد. مؤثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون می‌باشد که باید در مناطق اندمیک قبل از شروع فصول بارانی به‌صورت سالیانه تکرار شود.

بیماری تب مالت هم، یک عفونت باکتریایی است که از گاوها، گوسفندان یا بزهای آلوده و عفونی شده به انسان انتقال می‏‌یابد، این بیماری از انسان به انسان مسری نیست.

این بیماری، در حیوان به نام سقط جنین واگیر موسوم است و به نام‌‏های دیگری نظیر تب مواج، تب دیوانه، تب مدیترانه‌‏ای نیز نامیده می‏‌شود. بروسلوز انسانی (تب مالت) ناشی از بروسلا ملی تنسیس در جاهایی که گوسفند و بز آلوده زیاد است خطر جدی بهداشت عمومی در آن مناطق می‌‏باشد و بیشتر در فصول تابستان و بهار یعنی فصل زایش و شیردهی دام‌‏ها دیده می‌‏شود.

عفونت باکتریایی اعضای خون‏ساز بدن، از جمله مغز استخوان، گره‏‌های لنفاوی، کبد و طحال را متأثر می‌‏سازد.

استان کردستان یکی از مناطق دام‌خیز و دامپرور کشور محسوب می‌شود که سالانه 25 هزار تن گوشت قرمز، 80 هزار تن گوشت مرغ و 150 هزار تن شیرخام تولید می‌شود در حالی‌که مصرف سالانه آن حدود 45 هزار تن گوشت مرغ و 17 هزار و 600 تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون رأس دام سبک (گوسفند و بز) و رأس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

شناسه خبر 41070