شناسه خبر:41175
1400/3/5 09:49:49

سپهرغرب، گروه خبر: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه با اشاره به اینکه مرزهای کردستان با عراق از فعال‌ترین مرزهای ایران است گفت:تبدیل مریوان و بانه به قطب تولید موجب می‌شود روابط دو کشور به سطح مطلوب مورد نظر مقامات دو کشور برسد.

روز سه‌شنبه در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی بانه که با حضور سرمایه‌گذارانی از اقلیم کردستان عراق برگزار شد،

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک ایران گفت: در چارچوب توافقات وزاری صمت ایران و عراق و مقامات عالی دو کشور، آمادگی همکاری‌های توسعه تولید مشترک و صادرات به کشورهای دیگر و برگزاری اجلاسیه‌های تجاری و مکان‌یابی و ایجاد شبکه‌های صنعتی در اقلیم داریم.

علی رسولیان در این‌باره اظهار کرد: روابط دو کشور ایران و عراق بر هیچ کس پوشیده نیست که در این سالیان کمک‌های خوبی به همدیگر داشته‌اند.

وی افزود: اهمیت اشتغال، کار و توانمندکردن مردم انکارناپذیر است و دین اسلام برای مردم، رفاه و توانمندی خواسته و کشورهای اسلامی و همسایه‌های ما باید توان خود را برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد بکارگیری کنند.

به گفته وی، علی‌رغم شیوع کرونا و فشارهای دشمن بر ایران در حوزه صنعت به حدود 8 درصد رشد رسیده و سال گذشته پروانه بهره‌برداری 40 درصد رشد داشته است.

رسولیان تصریح کرد: رشد 10 درصدی پروانه بهره‌برداری، واگذاری بیش از 5 هزار هکتار زمین به سرمایه‌گذاران در شهرک صنعتی به معنای رشد سرمایه‌گذاری در ایران است که ما توان خود را در این مسیر معطوف می‌کنیم که زمینه سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.

به گفته وی، در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران 47 هزار و 599 واحد صنعتی فعالیت دارند و این فرصت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری‌های مشترک بین ایران و اقلیم است که اشتراکات زیادی دارند.

معاون وزیر صمت اذعان کرد: با تدابیر حوزه کالا، عمق داخل‌سازی به شدت رشد کرده است، بسیاری از کالاهای وارداتی به صفر رسیده و در داخل تولید می‌شود که می‌توان با همکاری بخش خصوصی ایران و عراق آن را افزایش داد.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی بانه که یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان صنایع کوچک است، نگین اقتصادی منطقه است که زمین مناسب و امکانات رفاهی دارد و برنامه‌ریزی شده 50 میلیارد تومان دیگر پروژه در این منطقه‌ایجاد شود به سمت توسعه آن تا 50 هکتار دیگر می‌رود.

رسولیان گفت: اهمیت زیادی برای فعالان اقتصادی قایل هستیم و ایجاد زمینه و فرصت سرمایه‌گذاری با امکانات مناسب و زیرساخت‌های لازم و تامین سرمایه مناسب و فراهم کردن شرایط شرکت در همایش‌های خارجی در برنامه داریم.

وی عنوان کرد: در چهارچوب توافقات وزاری صمت ایران و عراق و مقامات عالی دو کشور، آمادگی همکاری‌های توسعه تولید مشترک و صادرات به کشورهای دیگر و برگزاری اجلاسیه‌های تجاری و مکان‌یابی و ایجاد شبکه‌های صنعتی در اقلیم داریم.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه گفت: اقلیم سهم قابل توجهی در صادرات ایران به خود اختصاص داده و برای آینده، 20 میلیارد دلار مراوده ترسیم کرده‌ایم.

مهدی شوشتری اظهار کرد: امیدواریم متولیان این حوزه در ایران و اقلیم بتوانند با همراهی و تضارب آرا فرصت‌هایی را که منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد بانه و مریوان در آینده ایجاد می‌کند بیش از پیش فراهم سازند.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این همایش شاهد یک رویداد بزرگ و تاثیرگذاری تجاری در این منطقه باشیم.

وی از هه‌وال ابوبکر استاندار سلیمانیه هم تقدیر کرد و افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد روابط با همسایگان خود جایگاه ویژه و سیاست خاصی دارد و همسایگان در چرخه تجارت خارجی کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارند.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه افزود: عراق به عنوان همسایه غربی ما یک ‌هزار و 450 کیلومتر مرز مشترک داریم و در میان همسایگان اولین شریک تجاری ایران است.

وی خاطرنشان کرد: اقلیم کردستان عراق به خاطر ویژگی‌های خاصی مانند هم مرزی، تمدن، زبان و فرهنگ مشترک به ویژه با استان‌های کردنشین برای کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی عنوان کرد: 700 کیلومتر مرز مشترک با عراق داریم که 6 مرز رسمی ایران به استان سلیمانیه و یک مرز به استان اربیل است و 7 مرز از 12 مرز فعال فعلی ما به اقلیم کردستان است و اقلیم سهم قابل توجهی از بازار صادرات ایران به خود اختصاص داده است.

  مرزهای ایران با اقلیم کردستان فعال‌ترین مرزها هستند

وی تصریح کرد: مرزهای ما با اقلیم کردستان فعال‌ترین مرزها هستند و انشاءالله مرز سیران‌بند هم بتواند در کنار مرز باشماق، تمرچین در تبادلات مرزی نقش داشته باشد.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه افزود: رسمی‌شدن مرز سیرانبند با همراهی و همکاری جدی و قابل توجه طرف مقابل و مسئولان استان انجام شد.

شوشتری اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد بانه ـ مریوان هم فرصت گرانبهایی برای استان و هم اقلیم خواهد بود تا بتوانیم با کمک هم و سرمایه‌گذاری مشترک این نقطه را به قطب تولید تبدیل کنیم.

  تبدیل بانه و مریوان به قطب تولید

وی خاطرنشان کرد: تبدیل این منطقه به قطب تولید موجب می‌شود روابط دو کشور به سطح مطلوب مورد نظر مقامات دو کشور برسد.

وی به سفر رئیس جمهور ایران به بغداد و نشست با مقامات عراقی اشاره کرد که رسیدن به سطح 20 میلیارد دلار مراودات اقتصادی است و افزود: معتقدیم این بستر و ظرفیت وجود دارد اقداماتی در دو طرف انجام گرفته تا بتوانیم این 20 میلیارد دلار را جامه عمل بپوشانیم که قطعا سهم اقلیم از این میزان قابل توجه خواهد بود.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه ابراز امیدواری کرد، این همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد بانه و مریوان معرفی شوند.

وی با بیان اینکه برخی سرمایه‌گذاران عراقی در حال حاضر در پروژه‌های مختلف مشارکت کرده‌اند، گفت: امیدواریم شاهد حضور سرمایه‌گذاران دو طرف در هر دو کشور و راه‌اندازی خطوط تولید و رونق هرچه بیشتر اقتصادی باشیم.

وی در پاین گفت: به نوبت خودم به عنوان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه برای هر نوع کمک، مشاوره و تسهیلگری سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی می‌کنم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: در حالی‌که ما در ایران، در حال توسعه و ساماندهی مرز سیرانبند بانه هستیم، انتظار داریم اقلیم کردستان عراق نیز برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و حمایت از سرمایه‌گذاران 2 طرف با جدیت بیشتری گام بردارد.

خالد جعفری در این باره اظهار داشت: نیاز است دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان، برای توسعه زیرساخت‌های مرز سیرانبند و حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه همت کند.

وی اضافه کرد: مرز بانه از طرف دولت ایران، پیشتر رسمی شده بود اما مورد موافقت دولت مرکزی عراق قرار گرفته نبود تا اینکه یک ماه و نیم پیش از جانب دولت عراق نیز به صورت رسمی بازگشایی شد و اکنون بحث تردد مسافر و صادرات در آن انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان به تاریخچه شکل‌گیری و برنامه‌ریزی برای تصویب منطقه آزاد تجاری، صنعتی مریوان و بانه از 15 سال پیش و تصویب آن در اردیبهشت امسال اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌های قانونی در این منطقه آماده است و امیدواریم سرمایه گذاران عراقی، ترکیه و ایران برای فعالیت در منطقه ویژه ورود کنند.

جعفری با بیان اینکه نشست‌های دوجانبه طرفین عراقی و ایرانی نیازمند حمایت‌های بخش دولتی و خصوصی است، یادآور شد: سرمایه‌گذاران عرافی اطمینان داشته باشند در صورت سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه با تمام توان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

  ضرورت تخصیص ردیف اعتباری برای توسعه سرمایه‌گذاری در کردستان

رییس اتاق بازرگانی سنندج نیزدر این همایش با بیان اینکه تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان بارقه امید را در دل مردم کردستان روشن کرد، اظهار داشت: باید ردیف اعتباری خاصی برای توسعه سرمایه گذاری در استان مهیا شود.

سید کمال حسینی با بیان اینکه مشارکت‌های صنعتی و تجاری موجب توسعه و انتقال تکنولوژی می‌شود، افزود: تصویب منطقه ویژه اقتصادی برای استان کردستان می‌تواند با توجه با جایگاه اقتصادی استان بسیار مهم واقع شود.

وی ادامه داد: در زمینه زیرساخت‌های تولید و تجارت پروژه‌های خاصی در استان از جمله فرودگاه سقز، مرز سیران‌بند و باشماق، توسعه راه‌های مرزی و تصویب منطقه ویژه اقتصادی در استان انجام شده است.

رییس اتاق بازرگانی سنندج اضافه کرد: منطقه آزاد تجاری می‌تواند مزیت‌ها و مشوق‌های منطقه را بیشتر کند و باعث رونق و پیشرفت استان شود، و کردستان با توجه به شرایط خاصی که دارد این اطمینان را به سرمایه گذاران می‌دهد که مواد اولیه تولیدات را تا سال‌ها تامین کند.

همایش یک روزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی بانه با حضور "هه‌وال ابوبکر" استاندار سلیمانیه و سرمایه‌گذارانی از اقلیم کردستان عراق در هتل هاله شهرستان بانه در حال برگزاری است.

منطقه ویژه اقتصادی بانه(با 85 هکتار مساحت) در 15 کیلومتری این شهر و در پنج کیلومتری مرز سیرانبند بانه قرار دارد.

شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 240 کیلومتری شمال غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

شناسه خبر 41175