شناسه خبر:41234
1400/3/6 09:41:49

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از زمان شروع برنامه غربالگری نوزادان از لحاظ کم‌کاری تیروئید در استان تا سال گذشته، 414 هزار و 195 نوزاد مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد دو هزار و 43 مورد شناسایی و درمان شده‌اند.

ابراهیم قادری در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و در مدت زمان کوتاهی به پوشش 98 درصد در کل کشور رسیده است.

وی افزود: در استان کردستان این برنامه از سال 84 و همزمان با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با فراهم کردن زیر ساخت اولیه شروع شد و در سال 99 پوشش غربالگری نوزادان به 100 درصد رسید.

وی یادآور شد: از شروع این برنامه در سطح شهر و روستاهای استان تا پایان سال گذشته بیش از 414 هزار و 195 نوزاد مورد غربالگری قرار گرفته که از این تعداد بیش از دو هزار و 43 بیمار مبتلا به کم‌کاری تیروئید شناسایی و درمان شده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه بهترین زمان برای نمونه‌گیری در برنامه غربالگری کم‌کاری تیروئید هفته اول زندگی نوزاد است، افزود: در این زمینه نیز در سطح استان، بیش از 90 درصد نوزادان در فرصت زمانی سه تا پنج روزگی غربالگری شده‌اند و تمامی بیماران، تحت درمان دارویی قرار گرفته‌اند.

قادری با بیان اینکه نوزادان از بدو تولد هیچ‌گونه علایمی از بیماری کم‌کاری تیروئید ندارند، گفت: با توجه به اینکه هورمون تیروئید در تکامل مغز مؤثر است، در صورت عدم‌تشخیص به‌موقع، نوزادان دچار عقب‌ماندگی ذهنی و مشکلات جسمی دیگری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه غربالگری در نوزادان متولد شده در روزهای سوم تا پنجم تولد صورت می‌گیرد، گفت: با انجام غربالگری، تقریباً 90 درصد تشخیص و درمان بیماری انجام می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: در صورت درمان نشدن این بیماری در نوزادان، بعد از 6 ماهگی با علائم بالینی و معاینه قابل‌ تشخیص است که البته در آن زمان آسیب‌ها و صدمات مغزی واردشده غیرقابل‌جبران است.

قادری با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد بیماران در بازه زمانی کمتر از 28 روزگی (بهترین زمان) درمان را شروع کرده‌اند ادامه داد: این موضوع در حفظ ضریب هوشی بیماران در محدوده طبیعی کمک‌کننده است و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که ضریب هوشی 100 درصدی نوزادانی که بیماری آنان شناسایی و درمان شده است در محدوده طبیعی و بیانگر موفقیت چشمگیر اجرای برنامه است.

شعار روز جهانی تیرویئد سال 2021 میلادی که مصادف با چهار خرداد در کشورمان است، «مادر، کودک، ید(Mother Baby Iodine) » نام‌گذاری شده و افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری‌های تیروئید، عوارض آن و همچنین راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های غده تیروئید از اهداف این روز است.

شناسه خبر 41234