شناسه خبر:41350
1400/3/9 09:59:00

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری کردستان گفت: شعبی که موجودی بالای 500 پرونده دارند فرصت 6 ماهه و شعبی که موجودی 500 پرونده‌ای دارند، فرصت چهار ماهه داده می‌شود تا موجودی پرونده‌های خود را به زیر 200 مورد برسانند.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی روز شنبه در دومین جلسه با شورای معاونین، رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان کردستان اظهار کرد: کاهش پرونده‌ها و کاهش اطاله دادرسی باید با یک اقدام جهادی انجام گیرد تا وضعیت دادگستری استان کردستان سرو سامان یابد.

وی میانگین متوسط رسیدگی به پرونده‌ها در استان کردستان را بالاتر از میانگین کشوری دانست و افزود: چنانچه موجودی پرونده در شعب بالا باشد قاضی شعبه دچار مشکل می‌شود و نارضایتی مردمی را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه قضات با کمک گرفتن از کمیسیون‌های مشورتی گره کور پرونده‌ها را باز کرده و پرونده‌ها را مختومه کنند یادآور شد: میزان رضایتمندی عمومی به بحث اطاله دادرسی مرتبط است و بنابراین باید در کمترین زمان ممکن و با دقت هرچه بیشتر تکلیف پرونده‌های جریانی در دادگستری‌ها روشن شود.

رئیس کل دادگستری استان کردستان از رضایتمندی عمومی 70 درصدی کردستانی‌ها از دستگاه قضایی استان خبر داد و گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، دادگستری استان کردستان از لحاظ میانگین تعداد نوبت صادرشده توسط شعب در رتبه نخست کشوری قرار گرفته است ولی هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه طرح پایش زندانیان استان در میزان رضایتمندی عمومی موثر است گفت: قضات در دادگستری‌های استان بصورت مداوم و مستمر از زندان‌های استان بازدید بعمل آورده و هرجا که لازم باشد باید با استفاده از اعطای مرخصی‌ها اخذ تامین مناسب و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در سروسامان دادن به وضعیت زندان‌های استان تلاش کنند.

حجت‌الاسلا حسینی تاکید کرد: نظارت مفید، مستمر و موثر مدیران قضایی بر قضات و کارکنان دادگستری‌های استان نقش تعیین کننده‌ای در میزان رضایتمندی عمومی دارد و همچنین رؤسا و دادستان‌های محاکم قضایی می‌توانند با نظارت و تعامل بر ضابطین قضایی به این امر کمک کنند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان ضمن تاکید بر لزوم برخورد صحیح و مناسب با ارباب رجوع، اظهار داشت: خوش اخلاقی و حسن رفتار با مردم باید از زمان تشکیل پرونده در دادسرا تا زمان اجرای حکم در شعب اجرای احکام ادامه داشته باشد.

در ادامه این جلسه روسا و دادستان‌های استان در خصوص مسایل و مشکلات حوزه‌های قضایی تابعه استان بحث و تبادل نظر کردند و مصوبات جلسه قبلی پیگیری شده و در خصوص کاهش موجودی شعب مصوباتی به تصویب رسید.

شناسه خبر 41350