شناسه خبر:41405
1400/3/10 10:01:03

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر کل دامپزشکی کردستان نسبت به امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ازجمله تب کریمه‌کنگو در استان هشدار داد.

مجتبی ورمقانی اظهار کرد: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت و تکثیر کنه‌ها، امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ازجمله بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو (CCHF) وجود دارد.

وی افزود: از عموم مردم شریف استان درخواست می‌شود با دقت و حساسیت بیشتری موارد بهداشتی را رعایت کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان تصریح کرد: بیماری تب کریمه‌کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی‌دهنده‌ای است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

ورمقانی افزود: لازم است دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح‌کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها و تمام افراد مرتبط با دام، بیشتر از دیگر افراد، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دامداران از انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیر بومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و با استفاده از سموم مناسب که در تمامی داروخانه‌های دامپزشکی سطح استان موجود است دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به‌طور مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود بر روی دام‌ها بپرهیزند.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان افزود: باید شهروندان نیز از خرید گوشت‌های بدون برچسب و مهر دامپزشکی و حاصل از کشتار غیر مجاز دام خودداری نموده و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی حداقل 24 ساعت گوشت را در دمای یخچال (0 تا 4 درجه سانتی گراد) نگهداری کنند.

ورمقانی اظهار کرد: انتظار می‌رود شهروندان آلایش خوراکی دام شامل دل، جگر و قلوه به صورت بسته‌بندی، کددار و تحت نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید، انقضا و مهر دامپزشکی است خریداری کرده و از خرید آن، به صورت فله‌ای و حاصل از کشتار غیر مجاز دام جداً خودداری کنند چرا که این آلایش در انتقال بیماری به انسان حساسیت بالاتری دارند.

وی تصریح کرد: رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های بهداشتی و استفاده از دستکش در هنگام خرد کردن گوشت و آلایش دامی به صورت جدی تأکید می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی کردستان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: دام آلوده به دلیل بیماری، مخزن و ناقل این بیماری است در حالی که ظاهر دام کاملاً طبیعی است و دام بیمار به غیر از تب خفیف، علائم کلینیکی خاصی ندارد و در صورت ابتلای انسانی، اگر اقدامات درمانی انجام نگیرد می‌تواند جان فرد مبتلا را به‌شدت در معرض تهدید قرار دهد.

ورمقانی از شهروندان کردستانی خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و کشتار دام در خارج از کشتارگاه، مراتب را به سامانه پیامگیر شبانه‌روزی 1512 اداره کل دامپزشکی کردستان و یا تماس با شماره همراه 09183792350 اطلاع دهند.

شناسه خبر 41405