شناسه خبر:41517
1400/3/12 09:45:05
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت:

کردستان با داشتن ظرفیت تولید چوب به استان پایلوت چوب کشور تبدیل شود

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: کردستان در تأمین چوب ظرفیت‌ بالایی دارد و می‌تواند به استان پایلوت تولید چوب کشور تبدیل شود.

پرویز اوسطی در آئین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه که در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد:کردستان در حوزه منابع طبیعی کشور جزو اولین‌هاست و مجموعه توانمندی در این حوزه در استان کار می‌کنند که نیاز به کمک دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه امنیت تولیدات غذایی استان رشد خوبی دارد، افزود: تولیدات منابع طبیعی برای ما حائز اهمیت است و باید مورد توجه باشد.

وی خاطرنشان کرد: کردستان در تولید گیاهان دارویی، خوراکی و علوفه ظرفیت مطلوبی دارد و باید از این ظرفیت بیشترین بهره را برد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی همچنین به اهمیت ذخایر ژنتیکی پرداخت و اعلام کرد: باید مراجع علمی به این ذخایر توجه کنند تا ذخایر ژنتیکی کشور و استان کردستان از بین نرود‌.

اوسطی از وجود سه دشت ممنوعه قروه، دهگلان و چاردولی در استان خبر داد و گفت: این دشت‌ها با کسری آب روبرو هستند و اگر برای این دشت‌ها چاره‌اندیشی نشود شاهد مرگ این سه دشت در استان خواهیم بود.

وی خواستار استفاده از ظرفیت‌های استان برای عبور از بحران‌های موجود شد و گفت: رفع مشکلات حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان نیاز به کمک است.

وی به ظرفیت استان کردستان در تولید چوب پرداخت و اضافه کرد: کشور با واردات چوب روبروست و اگر کردستان به مرکز تولید چوب تبدیل شود و می‌تواند کمک بزرگی به تأمین بخش چوب کشور باشد.

تهیه تجهیزات برای مهار آتش‌سوزی مراتع در کردستان نیازمند تأمین اعتبار است

استاندار کردستان گفت: تهیه تجهیزات برای مهار آتش‌سوزی مراتع در کردستان نیازمند تأمین اعتبار است و نیاز است سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در این راستا استان را یاری کنند.

بهمن مرادنیا اظهار کرد: آب،خاک و منابع طبیعی از سرمایه‌های اصلی استان کردستان است و باید برای حفظ و توسعه آن و بهره‌برداری بیشتر از منابع استان تلاش کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های اثرگذار در حوزه آب در استان افزود: انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم با یک‌هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان انجام شد که این طرح 75 میلیون مترمکعب انتقال آب را مهیا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: انتقال آب سد آزاد به سد قوچم منجر به تأمین آب شرب و اراضی کشاورزی مسیر خواهد بود.

استاندار کردستان اعلام کرد: همچنین از بیستم خرداد ماه جاری کار آبگیری سد ژاوه انجام خواهد شد که هشت تا 10 هزار هکتار اراضی دیم را به آبی تبدیل خواهد کرد.

مرادنیا به بحث سخت‌گیری‌های منابع طبیعی در حوزه معادن اشاره کرد و افزود: استان به لحاظ معادن ظرفیت متعددی دارد و نیاز است در تسهیل واگذاری بهره‌برداری معادن توجه شود.

وی توسعه 50 هزار هکتار باغات استان کردستان را از طرح‌های پیشران خواند و اضافه کرد: باید در تسریع اجرای این طرح کمک شود.

وی وقوع آتش‌سوزی‌های مراتع استان را نگران‌کننده خواند و گفت: نبود تجهیزات مناسب برای پیشگیری از این آتش‌سوزی‌ها از مشکلات استان است و نیاز است با تأمین اعتبار به رفع این مشکل کمک شود.

شناسه خبر 41517