شناسه خبر:41626
1400/3/17 10:12:09

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان بر لزوم ذخیره‌سازی علوفه توسط دامداران استان تأکید کرد.

ناصر نجیب‌زاده بیان کرد: در لرستان چهار میلیون و 800 هزار واحد دامی اعم از دام سنگین و سبک پرورش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در ارتباط با تولید در این بخش تغذیه دام و تأمین نهاده‌ها است، افزود: لرستان به‌علت شرایط آب‌وهوایی مناسب، یکی از مناطقی است که به‌خاطر بارندگی خوب، بخشی از تعلیف در مراتع انجام می‌شده و قسمتی از مزارع و تغذیه تکمیلی نیز توسط دولت صورت می‌پذیرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به کم‌بارشی امسال، گفت: با توجه به اینکه در سال جاری بیش از 40 درصد تأمین علوفه به‌علت خشک‌سالی کاهش یافته است، تمهیداتی اندیشیده و پیشنهاداتی ارائه شده تا با تصویب منابع مورد نیاز دولتی و سطح ملی ازجمله خرید تضمینی گوشت و دام و برنامه‌هایی که عمده آن مربوط به تأمین علوفه است، بتوانیم مشکلات را تاحدودی مرتفع کنیم.

نجیب‌زاده با یادآوری اینکه یک میلیون و 200 هزار تُن نیاز خوراک دام‌های استان از علوفه خشبی و چوبی مانند کاه و یونجه تأمین می‌شود، ادامه داد: همچنین 250 هزار تُن مواد دانه‌ای مصرف می‌شود که به‌صورت تغذیه تکمیلی در دامداری‌های صنعتی، روستایی و عشایری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی کردیم که بخشی از مواد دانه‌ای را طی فصول پُرمصرف که عمدتاً 6 ماهه دوم سال است، تأمین کنیم و به‌خاطر شرایط ویژه سال جاری، تمهیدات بیشتری اندیشیده شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان از دامداران لرستانی که عمدتاً کشاورز نیز هستند، درخواست کرد محصولات دانه‌ای و خشبی خود را نگه‌داری و ذخیره کنند تا بخشی از تنش‌های احتمالی امسال کاهش یابد.

این مقام مسئول بیان کرد: بخشی هم که کسری است، از محل واردات و تغذیه تکمیلی با کارخانه‌هایی که در استان نیز هستند، ازجمله تأمین خوراک دام به‌صورت آماده با همکاری اداره کل امور عشایر و تشکل‌های ذی‌ربط جبران خواهد شد.

به گفته وی سال گذشته 180 هزار تُن انواع خوراک دام اعم از دانه جو، گندم، سویا و کنسانتره در اختیار دامداران لرستانی قرار گرفته است.

شناسه خبر 41626