شناسه خبر:42191
1400/3/30 10:54:40

سپهرغرب، گروه اجتماعی: کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیشترین تماس مردم با اورژانس اجتماعی در رتبه اول به دلیل کودک آزادی و در رتبه دوم به علت همسر آزاری است.

آمنه سماوات با بیان اینکه دلیل کودک آزاری تنها ناشی از آسیب‌های اجتماعی نیست بیان داشت: گاهی کودک آزاری به دلیل عدم آگاهی و یا نبود مهارت در فرزند پروری است.

وی تصریح کرد: با راه اندازی خط 123 اورژانس اجتماعی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدامات پیشگیرانه موثری در طی سال‌های گذشته صورت گرفته است و بر اساس آمار موجود در چند سال اخیر شاهد افزایش خدمات اورژانس اجتماعی هستیم.

سماوات دلیل این افزایش آمار را ناشی از شناخته شدن خط 123 و اورژانس اجتماعی به عنوان نهاد حمایت کننده و اعتماد جامعه به حمایت کنندگی این نهاد دانست و افزود بخشی دیگری از این میزان نیز به دلیل آسیب نو پدید فضای مجازی و اینترنت و ماهواره است.

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به پرسش چرایی افزایش آمار طلاق در سال‌های اخیر، عدم توافق اخلاقی و مشکلات اقتصادی را یکی از دلایل افزایش طلاق برشمرد و اظهار کرد: عدم آموزش مهارت‌های قبل از ازدواج به زوجین از دیگر دلایل تاثیرگذار در افزایش آمار طلاق است.

وی ادامه داد: برخی از زوجین به دلیل اینکه قبل از ازدواج مهارت‌های زندگی را آموزش ندیده‌اند وبا ورود به زندگی و به وجود آمدن برخی نارضایتی‌ها و ناکارآمدی‌های و تفاوت فرهنگی، و.. دچار چالش شده و رو به طلاق می‌آورند.

سماوات ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی زنجیره وار هستند و با افزایش یک آسیب اجتماعی آسیب‌های دیگر نیز افزایش میابد، مثلاً با افزایش اعتیاد و مشکلات اقتصادی و معیشتی و.. طلاق نیز افزایش می‌یابد.

وی بر ضرورت ایجاد جلب اعتماد عمومی مردم نسبت به خدمات رسانی نهادهای حمایتی تاکید کرد و بیان کرد: شناسایی آسیب‌های اجتماعی براساس پژوهش‌ها و آمارها و آموزش مهارت‌های مرتبط با پیشگیری، می‌تواند نقش کمک کننده‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

 

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: عوامل آسیب‌های اجتماعی بسیار زیاد است و در بررسی مسائل و آسیب‌های اجتماعی باید عوامل زیستی، روانی، محیطی که تاثیر گذارند مورد بررسی قرار گیرد و علت به وجود آمدن یک آسیب اجتماعی مشخص شود تا بتوان راه درمان متناسب با را انتخاب کرد.

شناسه خبر 42191