شناسه خبر:42212
1400/3/31 09:13:47

سپهرغرب، گروه خبر: انتخابات شورای اسلامی خرم‌آباد 28 خردادماه هم‌زمان با سراسر کشور برگزار شد و مردم وظیفه خود را در قبال شهرشان انجام دادند؛ اکنون نوبت آن است که منتخبان این عرصه به وعده‌های خود در راستای خواسته شهروندان عمل کنند که انتخاب شهردار کارآمد و مقتدر، در صدر این مطالبات قرار دارد.

امسال 197 نامزد برای کسب 9 کرسی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد رقابت داشتند، افرادی که با شعار و وعده‌های مختلف، مردم مرکز استان را نسبت به فردایی آباد و شهری زیبا و قانونمند، امیدوار کرده‌اند، اکنون باید در فکر اجرایی شدن وعده‌های خود باشند.

نکته مغفولی که سال‌های سال در شورای اسلامی شهر خرم‌آباد به چشم آمده، نبودن وحدت رویه و عملکرد چندوجهی اعضا بوده که نتیجه آن برای مردم جز درجا زدن و حتی گاهی عقب‌رفت، نبوده است.

خرم‌آباد شهری با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است که درصورت اندکی توجه، هزینه‌کرد درست اعتبارات، استفاده از سواد صاحب‌نظران توسعه شهری و گردشگری و حتی هنرمندان جلوه‌های بصری، بدون شک قابلیت تبدیل شدن به مکانی برای جذب گردشگران را دارد.

روز 28 خردادماه اغلب افرادی که در صف رأی‌گیری بودند، خواسته اصلی آن‌ها از شورای اسلامی شهر را در انتخاب شهرداری توانمند و مقتدر، اصلاح وضعیت آسفالت و عمران شهری خلاصه کرده بودند و اعتقاد داشتند روند رو به رشد توسعه شهری با اتحاد اعضای شورا و حمایت آن‌ها از شهرداری با تجربه و کارکشته محقق خواهد شد.

تصویب معاملات و نظارت بر خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره که به‌نام شهر و شهرداری صورت می‌پذیرد، با درنظر گرفتن صرفه و صلاح و رعایت مقررات آیین‌نامه مالی و معاملات شهرداری ازجمله وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر است که مردم خرم‌آباد در سال‌های گذشته اتفاق چندان مثبتی در این راستا تجربه نکرده‌اند.

نمونه آن طرح موسوم به برج‌های دوقلو است که قرار بود در دو ساختمان 15 طبقه و با کاربری‌های فرهنگی، ورزشی و تجاری تکمیل شوند؛ اما اکنون بیش از 10 سال می‌گذرد، برج‌ها به دو ساختمان دو تا سه طبقه تنزل یافته‌اند و آن هم نیمه‌کاره به‌عنوان نماد توسعه‌نیافتگی در مجاورت منطقه تفریحی گردشگری «کیو» خودنمایی می‌کنند.

نظارت بر اجرای طرح‌های مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابان‌ها، میادین و فضاهای سبز و تأسیسات عمومی شهر طبق مقررات‌ از دیگر وظایف شورای اسلامی شهر است که اغلب شهروندانی که 28 خردادماه در صف رأی‌گیری بودند، نسبت به این مهم نارضایتی داشتند و خواستار سامان‌دهی خیابان‌ها و میادین شهر شدند. معابری که بسیاری از مسئولان حتی رئیس‌جمهور منتخب سیزدهم نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با صداوسیمای مرکز استان به آن اشاره کرد و همه معتقد هستند پس از سالیان سال همچنان در خرم‌آباد اصلاح و بازسازی نشده است.

یکی از نارضایتی‌های اصلی مردم خرم‌آباد در مورد انتخاب شهرداران ناکارآمد و البته تغییر در این سمت طی فواصل کوتاه است؛ در یک کلام مدیریت شهری خرم‌آباد به هیچ عنوان ثبات ندارد و انتخاب 21 شهردار در 20 سال فعالیت شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، به‌خوبی گویای این معضل است.

از سال 1377 تاکنون اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد 21 شهردار را برای این شهر انتخاب کرده‌اند که بیشترین زمان تصدی شهرداری مربوط به مسعود مختاری، به مدت چهار سال بوده است؛ البته ناگفته نماند که 10 نفر از این شهرداران به مدت کمتر از یک سال به‌عنوان کفیل و سرپرست در این پست بودند.

ناپایداری در مدیریت شهری موجب شده است انگیزه شهرداران در کار با فضای بیم و امید ماندن و رفتن کم شود و با توجه به این دلیل، شهرداران تلاش می‌کنند اقدامات فوری و عجله‌ای در حد رنگ‌آمیزی بلوارها را انجام دهند تا بیشتر به چشم بیایند و همین امر باعث شده است خرم‌آباد از طرح‌های اصولی عمران شهری و اقدامات زیربنایی مؤثر محروم بماند.

جابه‌جایی شهرداران در خرم‌آباد شاید در نوع خود رکوردی محسوب شود، چراکه در برخی موارد شهردار منتخب قبل از چینش تیم خود عزل می‌شود و حتی فرصت تغییر و تحول در اتاق کاری خود را پیدا نمی‌کند.

بسیاری از شهروندان خرم‌آبادی معتقد هستند شورای اسلامی پنجم این شهر یکی از ضعیف‌ترین کارنامه‌ها را پس از چهار سال داشته است و می‌خواهند شورای ششم که با وعده‌های رنگین و آینده‌دار سر کار آمده است، در نخستین اقدام یعنی انتخاب شهرداری کارآمد، شجاع، بدون ترس از فشارهای سیاسی و بدون وابستگی به افراد یا پیمانکاران خاص، به خوبی عمل کند تا توسعه شهری مرکز استان براساس برنامه، پایه‌گذاری شود.

شهردار عامل و مجری تصمیمات شورای اسلامی شهر است، اما شورا نیز نباید به محلی برای کشمکش‌های محله‌ای و قومی تبدیل شود، چراکه نتیجه این رفتار شوراها که در خرم‌آباد کم نبوده، چیزی به‌جز سردرگمی شهرداران و جا ماندن از قطار توسعه شهری برای مردم در پی نداشته است.

ایجاد خیابان، کوچه و میدان، پارک‌ها و باغ عمومی، مجاری آب، معابر و پیشنهاد اصلاح نقشه شهر، تنظیف و نگه‌داری، تسطیح معابر و اماکن عمومی و مجاری آب و فاضلاب‌های سطحی، جلوگیری از گدایی و وادار داشتن گدایان به کار، حفظ اموال منقول و غیر منقول شهر، ایجاد تأسیسات غسالخانه و کشتارگاه‌های بهداشتی و انجام معاملات طبق قوانین از مهم‌ترین وظایف هر شهردار است که عمل به این مواد، در بسیاری از مناطق شهری خرم‌آباد مورد قبول شهروندان نیست.

بنابراین از 9 عضو جدید که کرسی‌های پارلمان ششم شهری را کسب کرده‌اند، انتظار می‌رود انتخاب شهردار را براساس توانمندی او و با اولویت تحقق خواسته‌های مردم انجام دهند تا مرکز زیبای لرستان پس از سال‌ها شاهد ثبات در مدیریت شهری و اجرای برنامه‌های بلندمدت مؤثر باشد.

کرم نعمتی با هشت هزار و 680 رأی، حجت‌اله احمدی‌پور با هشت هزار و 517 رأی، حمیدرضا صفریان با هشت هزار و 378 رأی، مجید دریکوند با هفت هزار و 879 رأی، یونس امرایی با هفت هزار و 251 رأی، رضا بیرانوند با 6 هزار و 675 رأی، عباس قلاوندی با 6 هزار و 14 رأی، هوشنگ نصیری با پنج هزار و 854 رأی و هادی زینی‌وند با پنج هزار و 410 رأی، 9 برگزیده برای عضویت اصلی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد هستند.

شناسه خبر 42212