شناسه خبر:42370
1400/4/2 09:49:54

سپهرغرب، گروه خبر: ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی می‌تواند زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند اما این مهم در استان ایلام مغفول مانده و نیاز است مسئولان در رفع این مشکل اهتمام ورزند.

استان ایلام دارای پتانسیل‌های بالایی در بخش کشاورزی است که با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان گام مؤثری در جهت اشتغال‌زایی و کاهش آمار بیکاری در استان برداشته شود.

شرایط آب و هوایی سبب شده استان ایلام دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه کشاورزی باشد و بی‌شک می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی از این ظرفیت‌ها در جهت اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی استان بهره گرفت.

صنایع تبدیلی، به صنایعی گفته می‌شود که به فرآوری نباتی و حیوانی در رسته‌های زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور و همچنین جنگل و مرتع می‌پردازد و یکی از سودمندترین ارتباطات بین بخش صنعت و کشاورزی است، ایجاد صنایع تبدیلی یکی از اقدامات مهمی است که در صورت اجرا می‌تواند به توسعه اقتصادی در استان ایلام منجر شود.

یکی از کشاورزان ایلامی گفت: محصولات متنوعی توسط کشاورزان ایلامی تولید می‌شود، اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان محصولات تولیدی با قیمت پایین به استان‌های دیگر منتقل می‌شود.

احمدی اظهار کرد: وجود صنایع تبدیلی در استان علاوه‌بر این‌که به اشتغال‌زایی کمک می‌کند، مانع از فروش محصولات کشاورزان ایلامی با قیمت‌های ناچیز به سایر استان‌ها می‌شود.

فعالیت 162 واحد صنایع تبدیلی در ایلام

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: صنایع تبدیلی با هدف افزایش محصولات فرآوری شده، کاهش ضایعات، افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش بهره‌وری و غیره ایجاد می‌شود.

اصغر باباخانی با بیان این‌که ایجاد این صنایع در راستای توسعه بخش کشاورزی، ایجاد فرصت‌های شغلی و تأمین نیازهای اساسی نیز مؤثر است اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان ایلام در زمینه تولید محصولات کشاورزی اقداماتی جهت احداث کارخانه‌های صنایع تبدیلی در استان ایلام انجام شده است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون 162 واحد صنایع تبدیلی در استان ایلام با اشتغال‌زایی برای یک هزار و 100 نفر در شاخه‌های مختلف فعال است و مجوز تأسیس برای متقاضیان نیز به سرعت صادر می‌شود.

 حمایت از متقاضیان ایجاد صنایع تبدیلی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی می‌تواند زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند.

جهانگیر رستم‌زاد با بیان این‌که ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند سود بسیاری را عاید کشاورزان استان کند اضافه کرد: بدون شک با ایجاد صنایع تبدیلی فرآوری و بسته‌بندی علاوه بر این‌که به ارزش افزوده‌ محصولات کشاورزی اضافه می‌شود، زمینه اشتغال افراد بسیاری نیز فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: هدف ما توسعه کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی است و از متقاضیان سرمایه‌گذاری در این حوزه حمایت می‌کنیم.

 لزوم توجه مسئولان

بدون‌شک گسترش و حمایت از صنایع تبدیلی، می‌تواند نقش بسزایی در توسعه بخش کشاورزی استان داشته باشد.

با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی در استان ایلام، ایجاد صنایع تبدیلی از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش آمار بیکاری و افزایش اشتغال داشته باشد.

ازاین‌رو ضروری است مسئولان مربوط از متقاضیان ایجاد صنایع تبدیلی در استان حمایت کنند تا شاهد توسعه هرچه بیشتر این صنایع در استان ایلام باشیم.ف

شناسه خبر 42370