شناسه خبر:42409
1400/4/2 23:36:05

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول ستاد مصلحین دادگستری استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه سال گذشته درمجموع 30 هزار پرونده در زمینه سازش داشته که این جدای از آمار شوراهای حل اختلاف است و از این حیث رتبه نخست کشور را کسب کرد.

«جمال حسین‌زاده» سه‌شنبه‌شب در نخستین جلسه ستاد مصلحین و صبر شهرستان قصر شیرین در سرسرای غدیر، با تبریک میلاد باسعادت امام رضا (ع) و گرامیداشت هفته قوه قضائیه و گرامیداشت شهادت آیت‌الله شهید بهشتی و 72 تن از یاران ایشان، افزود: مسئله صلح و سازش و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست و تشکیل یک حکومت الهی آرمان 124 هزار پیغمبر بوده و این آرمان توسط پیامبر (ص) به منصه ظهور رسید.

وی اظهار کرد: مقدمه دولت الهی و اسلامی در صدر اسلام با ایجاد سازش بین مردم آغاز شد و ایجاد سازش منجر به تشکیل حکومت اسلامی شد.

مسئول ستاد مصلحین دادگستری استان کرمانشاه در ادامه گفت: در سال 99 بیش از سه میلیون و 800 هزار نفر مراجعه‌کننده به دادگستری استان داشته‌ایم که این یعنی دو برابر آمار جمعیت استان که زیبنده مردم این استان که به تعبیر رهبر معظم انقلاب سینه ستبر ایران اسلامی هستند، نیست.

حسین‌زاده اضافه کرد: مردم قصر شیرین سینه ستبر استان کرمانشاه هستند و آمار سازشی پرونده‌های این شهرستان طبق گزارش‌های موجود هر ماه بسیار خوب است.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از فرمایشات خود فرمودند که باید زندگی را برای مردم آسان کرد، چون مشکلات اقتصادی و کرونا زندگی را غیر قابل تحمل کرده که در صورت بروز اختلاف نیز شرایط بسیار سخت می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: هرجا اختلاف باشد، برکت و رحمت از آنجا دور می‌شود و دستگاه قضا از ابتدای تصدی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی طرحی را برای تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه طراحی کرد که ستاد مصلحین یکی از بندهای آن است و در این ستاد بزرگان، متنفذان و ریش‌سفیدان به کمک دستگاه قضا می‌آیند تا مشکلات مردم را حل کنند و کرمانشاه در این زمینه پیشرو است.

وی گفت: افتخار کرمانشاه این بوده که ستاد صبر همان ستاد مصلحانی است که از طرح‌های رئیس دادگستری استان کرمانشاه بوده و مورد توجه دستگاه قضا قرار گرفت.

حسین‌زاده اضافه کرد: صبر همان مخفف صلح، ببخش و رضایت است که این طرح از کرمانشاه شروع شد و سال گذشته 30 هزار پرونده سازشی داشتیم و این جدای از شورای حل اختلاف بوده که با همکاری بزرگان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: قوه قضائیه و دستگاه قضائی نمی‌تواند حل اختلاف کند، حل اختلاف به دست بزرگان است؛ به‌خصوص در شهرستان‌های کوچک و عشایرنشین و ابلاغ مصلحین را خدا تبیین کرده است.

   مبارزه با فساد مهم‌ترین وظیفه قوه قضائیه است

رئیس دادگستری شهرستان قصر شیرین نیز در این جلسه گفت: هفتم تیرماه در تاریخ پُرافتخار نظام اسلامی روزی بود که کوردلان منافق و سیاه‌دلان تاریخ با حرکتی کوردلانه ناشی از ضعف و زبونی و نفاق، جمعی از بهترین و شایسته‌ترین فرزندان ایران اسلامی را از میان ما بردند.

«فریبرز جلیلیان» افزود: هفته اول تیرماه یادآور شهادت مظلومانه معمار بزرگ دستگاه قضا حضرت آیت‌الله شهید بهشتی و یاران مظلوم ایشان است و بدون شک قوه قضائیه در سراسر ایران اسلامی وظیفه احقاق حقوق فردی و اجتماعی آحاد مردم و نقشی اساسی در بسط عدالت در جامعه را برعهده دارد.

وی اظهار کرد: به‌طور یقین کار و تلاش در مسیر عدالت و احقاق حقوق خدمتی ارزشمند و فعالیتی الهی است که نشان از ذات احدیت و صفات خداوندی دارد، زیرا که خداوند متعال خود بزرگ دادگر و عادلی بوده که دادگاه عدالت عالمیان را فرا گرفته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: بی‌تردید مهم‌ترین وظیفه قوه قضائیه مبارزه جدی و قاطع با فساد و رسیدگی عادلانه به پرونده‌های قضائی و توجه به قانون‌گرایی است و جدیت در این امور باید محسوس باشد تا منجر به اعتماد بیشتر مردم شود.

وی ادامه داد: در دوران ریاست آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس دستگاه قضا اقدام‌های بسیار خوب و مناسبی در این زمینه صورت گرفته و حس اعتماد و امیدواری در بین مردم تقویت شد و باعث افزایش رضایتمندی عمومی شد و به‌طور قطع باید این مسیر به لطف الهی و تلاش مضاعف همکاران قضائی و اداری در مجموعه دادگستری ادامه یابد.

جلیلیان گفت: بدون تردید جمله ماندگار شهید بهشتی که فرمودند ما در زیر بار سختی‌ها و مشکلات و دشواری‌ها قد خم نمی‌کنیم، شعار ما در خدمت‌گزاری عاشقانه به مردم ایران است؛ مردمی که با وجود سختی‌ها پایبند به انقلاب و ولایت فقیه هستند و خدمت به این مردم افتخاری بزرگ محسوب می‌شود.

اول تا هفتم تیرماه به‌عنوان هفته قوه قضائیه نام‌گذاری شده است.

قصر شیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز با عراق دارد.

شناسه خبر 42409