شناسه خبر:42416
1400/4/2 23:57:48
بیمه زنان خانه‌دار در دولت سیزدهم اجرا شود؛

خلأهای قانونی، سنگ پیش پای زنان خانه‌دار

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - آذین رضایی: فعال حوزه زنان با بیان اینکه خلأهای قانونی بسیاری در حوزه زنان داریم، گفت: عزم و اراده‌ای برای حل مشکلات زنان نبوده و لازم است بیمه زنان خانه‌دار در دولت سیزدهم اجرا شود.

حدود نیمی از جوامع متشکل از بانوان بوده و به این لحاظ باید قوانین متقن‌تری در این خصوص تهیه و تصویب شود تا موجب کرامت‌بخشی انسانی و ارتقای جایگاه زنان گردد، موضوعی که شاید در جوامع مختلف کمتر به آن توجه شده و نیاز به بازنگری در این خصوص است؛ اما در اسلام توجه ویژه‌ای به زن و جایگاه وی شده و آیات و روایات بسیاری نیز در این رابطه موجود است.

اما آنچه شاید کمتر در حوزه زنان به آن پرداخته شده قشر زنان خانه‌دار است که با مشکلات و مسائل بسیاری نیز با توجه به جایگاه و اهمیت نقش آنان در خانواده مواجه هستند؛ زنان خانه‌دار که قشر عظیمی از جامعه زنان را تشکیل می‌دهند در تصویب قوانین کمتر به آن‌ها توجه شده و خلأهای قانونی در این بخش وجود دارد که رفع آن‌ها امری ضروری است.

البته بارها به مشکلات موجود در حوزه زنان پرداخته شده اما اینکه به‌طور ویژه و خاص به موضوع زنان خانه‌دار پرداخته شود کمرنگ بوده است و ضروری است با دقت بیشتری به این موضوع توجه شود، به همین منظور برآن شدیم گفت‌و‌گویی را با زنان خانه‌دار و یک فعال حوزه بانوان داشته باشیم که در ادامه بیان مشکلات و دغدغه‌ها و خواسته‌ها را به نقل از آن‌ها خواهید خواند.

یک بانوی خانه‌دار در این خصوص با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه زنان خانه‌دار عدم داشتن یک پشتوانه محکم اقتصادی، حمایتی، معیشتی برای آینده آن‌هاست، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما، بیمه عمر و دولتی است، چندین سال است که بیمه زنان خانه‌دار تصویب شده اما اجرایی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه زن خانه‌دار فاقد یک پشتوانه مالی و درآمد ثابت است، گفت: اگر زنان خانه‌دار حقوق و حمایت مالی داشته باشند با دغدغه و استرس کمتری به امور خانه و خانواده می‌پردازند که باید فکری برای این مهم شود.

این بانوی خانه‌دار همدانی از عدم وجود فضاهای ویژه زنان سخن گفت و بیان کرد: متأسفانه فضاهای اختصاصی بانوان در اکثر شهرها نداریم و مسئولان فکر می‌کنند با ایجاد یک پارک بانوان دیگر نیازی به فضاهای ویژه برای بهره‌مندی آن‌ها از برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های مختلف و استفاده از این ظرفیت عظیم نیست.

وی با تأکید بر اینکه زنان نقش مهمی در توسعه و فرهنگ‌سازی دارند، افزود: این نکته نباید از دید مسئولان پنهان بماند که زنان جامعه‌سازانی هستند که بدون هیچ چشم‌داشتی برای تربیت نیروی کارآمد و توانمند برای جامعه تلاش می‌کنند و باید بیشتر به آن‌ها توجه شود.

رحیمی دیگر بانوی خانه‌دار همدانی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما تصریح کرد: دغدغه اصلی زن تربیت فرزندان بوده که متأسفانه با مشکلات امروزی فکر مادر آن‌قدر مشغول است که آن‌گونه که باید تربیت فرزندان نیز به‌طور کامل مقدور نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی از مهم‌ترین مسائلی است که به دغدغه امروز خانواده و زنان تبدیل شده است، ادامه داد: در صورت وجود این مشکل، خوراک، پوشاک و حتی مسائل آموزشی فرزندان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به‌جای اینکه تربیت و آموزش فرزند دغدغه مادر باشد باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که حداقل امکانات برای خانواده و فرزندان فراهم شود.

رحیمی با تأکید بر اینکه متأسفانه با وجود دغدغه‌ها و مشکلات امروزی زنان خانه‌دار کمتر مورد توجه بوده و برنامه‌ریزی‌های ویژه در این حوزه کمتر است، خاطرنشان کرد: یک زن خانه‌دار همچون سایر افراد جامعه حق دارد برای خود اوقات فراغت داشته باشد و در راه پرورش ذهن، فکر و آرامش خود تلاش کند که متأسفانه مقدور نیست.

وی با تأکید بر اینکه البته ایجاد فضاهای اختصاصی بانوان نیز لازم است، یادآور شد: اما این نکته نباید فراموش شود که نیاز به فضاهایی برای آموزش خانواده با حضور تک‌تک اعضاست نه اینکه آموزش‌ها تنها برای زنان باشد چراکه در این صورت حقوق زن خانه‌دار که باید سایر افراد خانواده نیز با آن آشنا باشند را به‌درستی درک نمی‌کنند.

این بانوی خانه‌دار اظهار کرد: البته اختصاص فضاها و مکان‌های ویژه بانوان به‌منظور ارائه آموزش‌های تخصصی و برگزاری کارگاه‌های مرتبط بسیار لازم است اما این موضوع نیز از سوی مسئولان مغفول مانده است.

وی خواستار برنامه‌ریزی توسط دولتمردان برای بهبود وضعیت اقتصادی خانواده شد و گفت: درصورتی‌که پدر خانواده درآمد کافی داشته باشد اکثر مشکلات اقتصادی خانواده رفع شده و زن با احساس امنیت بیشتر به امور خانه و خانواده می‌پردازد.

رحیمی همچنین با یادآوری این نکته که متأسفانه زنان خانه‌دار در زندگی مشترک سهمی از پس‌اندازهای حاصله ندارند، بیان کرد: لازم است قانونی به این منظور پیش‌بینی شده و پس از ازدواج زنان نیز از ماحصل زندگی مشترک بهره‌مند شوند به‌عنوان مثال مرد کارمندی که ازدواج می‌کند از لحظه عقد، حق عائله‌مندی به‌حساب زن واریز شده و از این حق بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی موجود، زنان قشر ضعیف و متوسط آرامش لازم را نداشته و این موضوع موجب افسردگی، بدخلقی و انواع بیماری در آن‌ها می‌شود، افزود: عدم تغذیه مناسب به دلیل مشکلات اقتصادی باعث کاهش توان جسمی و بروز مشکلاتی ازجمله پوکی استخوان و... برای آن‌ها می‌شود.

یک فعال حوزه زنان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه در مورد زنان خانه‌دار یکسری قوانین روی زمین مانده است، اظهار کرد: یکسری قوانین را نیز در این حوزه احتیاج داشته و خلأهای قانونی در این رابطه داریم.

توران ولی‌مراد با تأکید بر اینکه بخش زیادی از مسائل در این حوزه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، گفت: مجموعه اقداماتی در ابعاد مختلف حقوقی، اجتماعی، آموزشی و تربیتی برای زنان خانه‌دار لازم است.

وی بیان کرد: در بحث آموزشی این حوزه نیاز به برگزاری کارگاه و حضور زنان خانه‌دار در این کارگاه‌ها و تغییر برخی مسائل به اشتباه نهادینه شده در وجود آن‌هاست.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه به‌عنوان مثال مسئله جایگاه زن خانه‌دار در خانواده به‌درستی در نظر گرفته نشده است، افزود: در اذهان و حتی اهل خانه به واسطه فرهنگی که برآمده از گذشته است، زن خانه‌دار را فقط یک خدمتکار می‌بینند و خواستار خدمات‌دهی از وی هستند درصورتی‌که زن خانه‌دار بر اثر عشق و علاقه به اعضای خانواده کار می‌کند.

ولی‌مراد با تأکید بر اینکه رفتارها با زن خانه‌دار باید تغییر کند، تصریح کرد: افراد باید ببینند که کار کردن زن در خانه مبتنی از عشق است و باید مجموعه کارهایی در تمام ابعاد انجام شود که نقش، جایگاه و کرامت انسانی زن خانه‌دار حفظ و هم تأمین امنیت شود.

وی با بیان اینکه حدود 20 سال از مصوب شدن بیمه زنان خانه‌دار می‌گذرد و قرار بر اجرایی شدن آن بود، ادامه داد: این مصوبه در تمام دولت‌ها بر زمین مانده است.

این فعال حوزه زنان با تأکید بر اینکه بیمه زنان خانه‌دار به این قشر احساس امنیت داده و شاید برخی را نیز از فعالیت در فضای بیرون از خانه منصرف کند، خاطرنشان کرد: مصوب شدن این قانون دلیل داشته اما در اجرا مشکل داریم.

ولی‌مراد با بیان اینکه دلیل مشکل در اجرای قانون این است که مسئولان حوزه زنان در دولت‌ها و مجلس شورای اسلامی یا اطلاعات درستی از این حوزه ندارند و با ارتباطات سیاسی چیده شده‌اند و یا کار سیاسی می‌کنند، یادآور شد: این افراد به اسم زنان وارد دستگاه‌ها شده همچون مسئولان در دولت یازدهم و دوازدهم اما به‌هیچ‌وجه حل مشکلات زنان و جامعه هدف آن‌ها نیست.

وی با تأکید بر اینکه بیمه زن خانه‌دار موضوعی است که حتماً باید دولت بعد نسبت به اجرای آن اقدام کرده و این مهم را عملیاتی کند، اظهار کرد: خلأهای قانونی در این حوزه داریم؛ به‌عنوان‌مثال پس از ازدواج زن و مرد، هر دو تمام توان خود را به صحنه می‌آورند تا خانواده برپا و گرم باشد و روا نیست ماحصل و انباشته زندگی تنها به نام مرد باشد چراکه هر دو به‌نوعی کار می‌کنند.

مدیر شبکه ایران زنان با بیان اینکه به قانونی در خصوص بهره‌مندی زن و مرد از انباشته زندگی نیاز داریم، گفت: اکنون با پیش آمدن موضوع طلاق اجرت‌المثل به زن داده می‌شود اما حد و سهم زن این نیست و در خصوص بهره‌مندی از ماحصل انباشته زندگی چیز دیگری است.

ولی‌مراد با تأکید بر اینکه زن در دارایی‌های خانه سهیم است و این قانون را نداریم، بیان کرد: به قانونی احتیاج داریم که بگوید بر اساس آورده اجتماعی حد و سهم زن بر اساس پارامترهایی مشخص شود؛ البته مخارجی همچون تحصیل زن که وظیفه مرد نبوده نیز باید محاسبه شود.

وی افزود: بارها به گروه‌ها و دولت‌های مختلف وضع یکسری قوانین در حوزه زنان خانه‌دار را متذکر می‌شوم اما عزم و اراده‌ای برای حل این مشکلات نبوده است.

این فعال حوزه زنان با اشاره به‌ضرورت کار فرهنگی در حوزه زنان خانه‌دار، تصریح کرد: زن خانه‌دار متأسفانه کسر شأن می‌داند بگوید خانه‌دار است و یا حتی فرزندان نیز به همین صورت چراکه احترام وی به اندازه‌ای که حق و سهم او بوده حفظ نشده است.

ولی‌مراد با تأکید بر اینکه باید برای رفع مشکلات حوزه فرهنگی قشر زنان تلاش شود، ادامه داد: مدتی است موضوع فرزندآوری مطرح است و حتی در مجلس لایحه‌ای در این خصوص تهیه شده اما زن شاغل در این موضوع دیده شده اما زن خانه‌دار در آن دیده نشده است.

وی با بیان اینکه بیش از 21 میلیون زن خانه‌دار در کشور داریم، خاطرنشان کرد: درصد بیشتری از جمعیت زنان، خانه‌دار هستند؛ برای فرزندآوری زن خانه‌دار در خانه می‌ماند و طرحی که به این منظور می‌نویسند باید سهم و نقش زن خانه‌دار را در آن ببینند.

این فعال حوزه زنان با تأکید بر اینکه در قانون‌های توسعه پنجم و ششم سهم زن خانه‌دار دیده نشده است، یادآور شد: این در حالی است که نقش زن خانه‌دار در گرم نگه داشتن کانون خانواده، تربیت فرزندان و ارائه خدمات در خانه باید دیده شود.

ولی‌مراد با بیان اینکه نمی‌شود مشکلات را ندیده و رفع نکنیم و فرمایشی این مشکلات رفع شود، اظهار کرد: زنان به جایگاه و کرامت انسانی خود واقف هستند و به این دلیل لازم است دولت و مجلس هم‌راستای جامعه و کرامت انسانی زنان در جهت احیای این حقوق و جایگاه کوشا باشند.

وی گفت: رسانه ملی این همه مباحث در خصوص زنان، جایگاه زنان و تربیت فرزندان عنوان می‌کند اما مردان نیستند که بشنوند؛ رعایت رفتار، اخلاق، حقوق و ارتباط سالم طرفینی است و مردان نیز باید به جایگاه زنان آشنا شوند.

این فعال حوزه زنان با تأکید بر اینکه به آموزش عمومی از زن، مرد، بزرگ و کودک در خصوص رفتار صحیح بین فردی نیاز است، بیان کرد: اگر مردان آموزش نبینند نه‌تنها چیزی درست نمی‌شود بلکه کشمکش بین خانواده بیشتر شده و نظام خانواده را بهم ‌می‌ریزد؛ آموزش‌ها در بسترهای مناسب برای زنان انجام می‌شود اما عمدتاً آقایان در این آموزش‌ها غایب هستند.

عدم داشتن پشتوانه و حمایت مالی و موضوع بیمه زنان خانه‌دار از موضوعات مهم مورد اشاره بانوان است که یک فعال این حوزه نیز به آن‌ها اشاره داشته و عدم اجرای قانون مصوب شده را از 20 سال پیش به دلیل مشکلاتی دانسته که عدم آشنایی مسئولان حوزه زنان در دولت‌ها و مجلس شورای اسلامی به آن‌ها، اطلاعات نادرست در این خصوص، در نظر گرفتن ارتباطات سیاسی در تعیین این مسئولان و یا کار سیاسی به جای تلاش در این حوزه می‌تواند ازجمله دلایل باشد و بیمه زن خانه‌دار موضوعی است که حتماً باید دولت بعد نسبت به آن اقدام کند.

اما از دیگر خلأهای قانونی عدم وجود قانونی به‌منظور بهره‌مندی زنان از ماحصل زندگی مشترک است که این مهم نیز نیازمند پیش‌بینی و چاره‌اندیشی مطلوب بوده و می‌توان دغدغه بزرگ دیگری را از زنان خانه‌دار رفع کرد هرچند حمایت‌ها باید عملیاتی و به‌سرعت اجرایی شود؛ این نکته قابل یادآوری است که زنان به جایگاه و کرامت انسانی خود واقف هستند و لازم است دولت و مجلس هم در ‌راستای جامعه و کرامت انسانی زنان در جهت احیای این حقوق و جایگاه کوشا باشند.

برای داشتن خانواده و جامعه‌ای سالم باید زنان و مادرانی سالم، شاد و با انگیزه داشته باشیم که تحقق این مهم نیز نیازمند توجه ویژه به خواسته‌های آن‌ها و برآورده کردن نیازهای این قشر به‌ویژه زنان خانه‌دار است که دولت سیزدهم می‌تواند با اقدامی مؤثر در این حوزه پس از سال‌ها زنان خانه‌دار را به جایگاه اصلی آن‌ها برساند.

شناسه خبر 42416