شناسه خبر:42514
1400/4/6 09:15:25

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی امسال 343 هزارتن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان خریداری شود.

جمال صالحی با اشاره به اینکه 605 هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گندم اختصاص دارد، اظهار کرد: بر اساس آخرین برآورد انجام شده امسال 502 هزارتن گندم در استان تولید و 343 هزارتن هم از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برداشت گندم کردستان در شهرستان‌های سقز و کامیاران آغاز شده است، افزود: ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان با احتساب مجموعه سیلوهای بلندمدت و انبارهای کوتاه مدت حدود یک میلیون تن است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اضافه کرد: به‌منظور حمایت از کشاورزان و تسهیل در امر خرید گندم با توجه به کاهش میزان تولید این محصول در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته، تعداد مراکز خرید کاهش پیدا نکرده و 85 مرکز به این مهم اختصاص داده شده است.

صالحی با اشاره به اینکه همه مراکز خرید گندم استان مجهز به لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی، باسکول توزین کالیبره شده و نصب بنر جدول پاکی است، گفت: همه دستورالعمل‌های بهداشتی هم در همه مراکز رعایت می‌شود.

وی اظهار کرد: استفاده از نیروهای آموزش‌دیده و دانشگاهی به‌منظور آنالیز گندم‌های خریداری شده در راستای جلوگیری از تضییع حق کشاورزان از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

برداشت و خرید تضمینی گندم از 27 خرداد ماه سال جاری در کردستان آغاز شده و تا اوایل شهریورماه به طول می‌انجامد. کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.

کردستان سه میلیون و 199 هزار رأس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 257هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره‌بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود دو میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت‌فرنگی با حدود 60 هزار تُن است.

شناسه خبر 42514