شناسه خبر:42582
1400/4/7 09:20:23

سپهرغرب، گروه خبر: 455 نفر از مجریان و بهره‌برداران منابع طبیعی در کارگاه آموزشی اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان شرکت کردند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر مجریان، بهره‌برداران و همیاران طبیعت با شیوه‌های عملی و کاربردی در مواجهه با آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی، کارگاه آموزشی اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی فراگیران و بهره‌برداران منابع طبیعی با نکات کلیدی مربوط به اقدامات پیشگیرانه، پیش‌آگاهی، کشف و اطفای حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی آشنا شدند.

براساس این گزارش مهرداد آزادی، رئیس روابط عمومی منابع طبیعی استان همدان در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی که در محل نمازخانه اداره کل برگزار شد، گفت: با توجه به افزایش پوشش گیاهی و گرم شدن هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی افزایش یافته که مراقبت و نظارت بیشتری را برای حفظ این منابع ارزشمند الهی می‌طلبد.

آزادی در ادامه افزود: برای به حداقل رسیدن احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها همه بهره‌برداران، همیاران طبیعت، ساکنان و گردشگران مسئولیت دارند و باید با منابع طبیعی همکاری کنند، چراکه به دنبال یک سهل‌انگاری کوچک همچون روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن، انداختن ته سیگار نیمه‌افروخته در طبیعت، رها کردن بطری‌های شیشه‌ای که در اثر تابش آفتاب مانند عدسی عمل می‌کنند، باید منتظر آتش‌سوزی و از بین رفتن وسعت زیادی از عرصه‌های طبیعی باشیم.

وی با بیان اینکه عرصه‌های جنگلی و مرتعی به‌عنوان میراث طبیعی محسوب شده و به مراقبت خاص نیاز دارند، تصریح کرد: آتش‌سوزی بلای خانمان‌سوز منابع طبیعی است و یکی از عوامل مهم تخریب عرصه‌های طبیعی آتش‌سوزی است که علاوه‌بر از بین رفتن پوشش گیاهی و خصوصیات فیزیکی خاک، در بعضی مواقع موجب خسارت به تأسیسات و زیرساخت‌های منطقه نیز می‌شود که بر این اساس ضرورت ایجاب می‌کند تا عموم مردم در پیشگیری از حریق در عرصه‌های منابع طبیعی مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس روابط عمومی منابع طبیعی استان تأکید کرد: این کارگاه آموزشی با همکاری ادارات منابع طبیعی در کلیه شهرستان‌های استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و مجموعاً 455 نفر از دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی، بهره‌برداران محلی و مجریان طرح‌های منابع طبیعی آموزش‌های لازم را دیدند.

وی ادامه داد: سال گذشته در اثر بی‌احتیاطی عوامل انسانی مساحت 84 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان طعمه حریق شد و در سال جاری امید است با برنامه‌ریزی و مشارکت مردم بتوانیم حریق را به حداقل ممکن برسانیم و اصولاً شاهد وقوع حریق نباشیم.

آزادی تأکید کرد: سامانه تلفنی 1504 و 139 در طول شبانه‌روز آماده دریافت گزارش‌های مردمی درخصوص هرگونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی است.

شناسه خبر 42582