شناسه خبر:42669
1400/4/8 09:58:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی ایلام با اشاره به اینکه کشتار غیرمجاز دام از اصلی‌ترین راه‌های شیوع تب کریمه کنگو است، گفت: مصرف‌کنندگان گوشت قرمز مورد نیاز خود را به منظور پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو از قصابی‌های معتبر و مراکز عرضه مجاز فراورده‌های خام دامی تهیه کنند.

رامین پورنجف اظهار کرد: معضل کشتار غیرمجاز دام از عوامل اصلی و شایع‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو است و زمینه بروز و شیوع بیماری را در سطح استان فراهم می‌آورد.

وی به شهروندان توصیه کرد: گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و معتبر تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند تا از ابتلا به این بیماری خطرناک پیشگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام همچنین از دامداران خواست از تماس دست با کنه‌های بدن دام جداً خودداری و با سم‌پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام‌ها با انگل‌های خارج بدن دام مبارزه کنند.

پورنجف تأکید کرد: شهروندان از مصرف جگر خام یا نیم پخته خودداری و برای اطمینان از سالم بودن گوشت تازه خریداری شده، آن را پس از نگهداری در یخچال نگهداری و پس از گذشت 24 ساعت مصرف کنند.

به گزارش ایرنا، بیماری ویروسی تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو جزو خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که از طریق تماس با خون، ترشحات و بافت دام آلوده و توسط گزش کنه‌های روی بدن دام به انسان منتقل و سبب مرگ و میر افراد مبتلا می‌شود و تهدیدی جدی برای بهداشت و سلامتی مردم به شمار می‌رود.

بیش از 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است.

شناسه خبر 42669