شناسه خبر:42703
1400/4/9 09:21:59
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خبر داد:

بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه‌خانه همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان آنکه این تصفیه‌خانه قابلیت تصفیه فاضلاب با ظرفیت 110 هزار متر مکعب در شبانه‌روز برای جمعیتی معادل 500 هزار نفر را دارا است، گفت: این پروژه به‌عنوان پروژه سبز موفق به کسب گواهینامه محیط‌زیست اروپا و تندیس بنیاد جهانی انرژی 2016 از میان 11 هزار طرح جهانی شد. برنامه افتتاحیه روز گذشته شامل تکمیل و شروع بهره‌برداری از مدول دوم و بخش لجن تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان بود.

روز گذشته در مراسمی پروژه‌های آب و برق در ارتباط ویدئوکنفرانس استان‌های گلستان، زنجان و همدان در قالب هفته سیزدهم «الف_ ب_ ایران» افتتاح شد.

وزیر نیرو در این مراسم اظهار کرد: در سال 1400، 70 طرح آب و برق با سرمایه‌گذاری 15 هزار و 700 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

رضا اردکانیان ادامه داد: در استان همدان طرح‌های به‌واقع سبز ارزنده‌ای به ثمر نشسته که می‌توانیم همدان را الگوی تمام‌معنا در بازچرخانی آب و تبدیل فاضلاب به‌عنوان منبع مفید و تأثیرگذار بدانیم.

وزیر نیرو بیان کرد: در استانی که با برداشت از منابع زیرزمینی فروچاله‌های زیادی در دشت کبودراهنگ ایجاد شده بود، بازچرخانی آب در حفظ منابع زیرزمینی و ممانعت از برداشت آن بسیار اثرگذار بود.

وی خاطرنشان کرد: برای استمرار معیشت هم باید به فکر تولید صنعت بودیم که اکنون استان همدان در مسیر صحیحی گام برمی‌دارد و ما قدردان تلاش‌ها و پیگیری‌ها هستیم.

اردکانیان عنوان کرد: در همدان طرح‌های افزایش فوق توزیع برق در ملایر و همدان، فاز چهارم لجن تصفیه‌خانه فاضلاب و عملیات دو پست 63 کیلوولت افتتاح شد تا آب و برق نقش و سهم خود را ایفا کنند.

استاندار همدان نیز گفت: انتقال پساب فاضلاب به صنعت، صنایع همدان و دشت کبودراهنگ را از خطر فروچاله نجات داد.

سیدسعید شاهرخی اظهار کرد: استان همدان در مسیر جهش توسعه واقعی قرار دارد و در حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات پروژه‌های عمده و قابل توجهی داشته و دارد.

وی با بیان آنکه اگر نگاه بلند مسئولان نبود این امکان در استان وجود نداشت، گفت: با افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب همدان شاهد تبدیل جدی فاضلاب به آب بهداشتی هستیم که کار جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب را داریم که صنایع را تحت توسعه قرار داده است.

استاندار همدان با بیان اینکه با استحصال آب از دشت کبودراهنگ شاهد ایجاد فروچاله‌های زیادی بودیم، افزود: اکنون دیگر معضل قبلی وجود ندارد و از آب فاضلاب به صنایع انتقال می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه انتقال آب تصفیه‌شده فاضلاب منطقه ویژه اقتصادی و صنعت را نجات داد، گفت: امروز جهش توسعه در حوزه آب‌رسانی به مناطق شهری و روستایی بسیار با سرعت درحال انجام است، واحدهای تولیدی و صنعتی استان مشکل برق ندارند و همکاران ما در برق باختر کار را به‌سرعت جلو می‌برند.

شاهرخی در پایان عنوان کرد: بیش از 335 پروژه قابل توجه در سطح استان داریم که نیاز به آب و برق داشتند و برای تمام آن‌ها تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز با اشاره به افتتاح تأسیسات جمع‌آوری دفع بهداشتی فاضلاب روستایی، گفت: برای این طرح 16 کیلومتر لوله‌گذاری و 404 انشعاب کار شده است‌.

سیدهادی حسینی‌بیدار اظهار کرد: بسیار خوشحالیم قطار توسعه و آبادانی بار دیگر از همدان عبور می‌کند و تلاش‌های بی‌وقفه همکاران بنده و برنامه‌ریزی و مساعدت همکاران ما در وزارت نیرو به منصه ظهور رسید.

وی ادامه داد: مفتخریم در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین توانستیم این مایه حیات را که از بهترین نعمات الهی است، به‌درستی استفاده، احیا و مجدداً در چرخه تولید صنعت و اشتغال قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه اهمیت استفاده مجدد از پساب در سال‌های اخیر که متأسفانه میزان نزولات جوی کاهش یافته کاملاً روشن است، خاطرنشان کرد: این مهم در استان همدان موجب ایجاد پساب باکیفیت در حد آب شرب و استفاده از آن در تولید حداقل یک‌هزار مگاوات برق در نیروگاه شهیدمفتح و تأمین آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی هگمتانه، شهرک صنعتی ویان، پتروشیمی ابن‌سینا و ایجاد اشتغال برای هزاران نفر در استان شد.

وی با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب استان همدان در زمینی به مساحت 100 هکتار در فاصله 10 کیلومتری شهر همدان با طراحی اولیه چهار مدول و با روش لجن فعال پیشرفته با قابلیت حذف نیتروژن و فسفر آغاز به‌کار کرد، گفت: درحال حاضر دو مدول این تصفیه‌خانه احداث شده و بخش مایع آن از سال 1391 درحال بهره‌برداری است.

حسینی‌بیدار عنوان کرد: برنامه افتتاحیه روز گذشته شامل تکمیل و شروع بهره‌برداری از مدول دوم و بخش لجن تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان بود.

وی خاطرنشان کرد: مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب همدان، با چیزی در حدود 15 میلیون دلار معادل 300 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی و همچنین بخش لجن فعال آن با اعتبار 610 میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (مجموعاً سه هزار و 610 میلیارد ریال) به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان آنکه این تصفیه‌خانه قابلیت تصفیه فاضلاب با ظرفیت 110 هزار متر مکعب در شبانه‌روز برای جمعیتی معادل 500 هزار نفر را دارا است، گفت: این پروژه به‌عنوان پروژه سبز موفق به کسب گواهینامه محیط‌زیست اروپا و تندیس بنیاد جهانی انرژی 2016 از میان 11 هزار طرح جهانی شد.

وی افزود: روز گذشته با حضور مقام عالی وزارت نیرو تأسیسات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب روستایی یک‌هزار و 230 خانوار ده‌پیاز همدان با بیش از 16 کیلومتر لوله‌گذاری و یک‌هزار و 404 انشعاب فاضلاب خانگی به بهره‌برداری رسید.

حسینی‌بیدار بیان کرد: اعتبارات این طرح به میزان بیش از 100 میلیارد ریال از محل اعتبارت بانک توسعه اسلامی تأمین شده است.

شناسه خبر 42703