شناسه خبر:42834
1400/4/12 10:06:40

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان بانه گفت: بسترهای سرمایه‎‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی، شهرک صنعتی و منطقه آزاد تجاری این شهرستان فراهم است و این امر موجب جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و اشتغال‌زایی می‌شود.

اسماعیل رستم‌پور در جلسه اشتغال و سرمایه‌گذاری با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که هر لحظه شاهد تغییرات عمده هستیم و برنامه‌ریزی در چنین شرایطی بسیار سخت و غیر قابل پیش‌بینی است.

وی ادامه داد: تغییر قیمت کالاها و ماشین‌آلات از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذار است و این مشکلات نیاز به تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری است و باید برای فراهم کردن شرایط برای سرمایه‌گذار فرصت‌ها را از دست ندهیم.

فرماندار شهرستان بانه با اشاره به پروژه آربابا لند گفت: تعریف بسیاری از پروژه‌ها برای سرمایه‌گذار مطالعه نشده و خارج از توان سرمایه‌گذار و مناسب شرایط شهرستان نیست که این پروژه‌ها با شکست مواجه می‌شوند.

رستم‌پور ادامه داد: شهرداری بانه در میسر کوه آربابا تنها سه هکتار زمین دارد در حالی که قرارداد پروژه آربابا لند 204 است که باید به سرمایه‌گذار واگذار شود.

وی با بیان اینکه برای توسعه باید بسترهای لازم فراهم شود یادآور شد: با توجه به مرزی بودن این شهرستان و وجود ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری باید دیدگاه ما نسبت به توسعه متفاوت باشد.

وی ادامه داد: بهترین ظرفیت‌ها برای توسعه صنعت گردشگری در بانه فراهم است که تاکنون از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده وشرایط برای ماندگاری گردشگران خرید فراهم نشد.

فرماندار بانه اظهار کرد: تاکنون پنج سرمایه‌گذاری اقلیم کردستان عراق برای سرمایه‌گذاری در بانه اعلام آمادگی کردند که باید برای ماندگاری این سرمایه‌گذاران تسهیلگری شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بانه نیز گفت: 26 میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به مشاغل مختلف در بانه پرداخت شده که باعث تثبیت اشتغال 233 نفر شد.

فرشاد دباغی افزود: در سامانه رسد سال گذشته 561 نفر اشتغال ثبت شده اما بنیاد برکت علیرغم اینکه 220 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت کرده اما میزان اشتغال در سامانه ثبت نشده که باتوجه اهمیت ثبت آمار اشتغال باید این آمارها هم در سامانه رسد ثبت شود.

وی اظهار کرد: امسال تاکنون 38 نفر اشتغال در سامانه رسد ثبت شده که باید دستگاه‌های اجرایی میزان اشتغال‌زایی را در این سامانه ثبت کنند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بانه با بیان اینکه در بحث مشوق بیمه‌ای هفت نفر، یارانه دستمزد 26 و کارورزی 14 نفر در سامانه ثبت شده ادامه داد: سال گذشته سه میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شده و دو طرح پشتیبان نیز اجرا شده باید دستگاه‌های اجرای از مشوق بازار کار اقدام کنند و از این طرح برای بیمه افراد بهره بگیرند.

دباغی گفت: هر ساله جشنواره کارآفرینان برتر با فکر و ایده نو که باعث افزایش تولید و اشتغال‌زایی بیشتر شده، برگزار می‌شود زمان ثبت‌نام این طرح از اول تیر‌ماه تا دهم مرداد ماه است.

وی اضافه کرد: شرایط لازم برای حضور در این جشنواره این است که کسب و کار قبل از سال 1395 تأسیس شده باشد و بیشتر سهام بخش خصوصی باشد و کسب و کارهای خرد و کلان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر در 270 کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.

شناسه خبر 42834