شناسه خبر:42839
1400/4/12 10:17:14

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: به اذعان شهردار و رئیس پلیس راهور همدان به دلیل تنگنای مسیر به ازای تردد بالای شهروندان و مسافران از مسیر گنج‌نامه و نیز وجود ایرادات مهندسی ترافیکی در این محور احداث راه برگشت، ضرورتی انکارناپذیر است و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن منطبق با سند راهبردی انجام پذیرد که متأسفانه شواهد موجود بیانگر عقب‌ماندن پروژه از سند تعریف‌شده است.

هشتم دی‌ماه سال گذشته بود که با بررسی پروژه راه دسترسی همدان گنج‌نامه، بر لزوم ساماندهی راه برگشت مسیر گنج‌نامه تا میدان قائم و گنجانده شدن چند کیلومتر به پروژه پرداختیم به‌طوری‌که در این گزارش خبری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره اینکه در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس مسیر 21 کیلومتری از گنج‌نامه به همین به پروژه مسیر تویسرکان- همدان اضافه شده است، گفت: این به آن معنا است که پروژه قبلاً در جداول پیوست بودجه تنها تا گنج‌نامه وجود داشت.

فرهاد فرزانه با بیان آنکه در خصوص نحوه اجرای این پروژه و اما و اگرها در حوزه شکافتن کوه و یا تخریب باغات و مباحث این‌چنینی می‌بایست در بدو امر منتظر مصوبه شدن بودجه پروژه بود، اذعان کرد: یقیناً با تصویب بودجه پیوست‌های زیست‌محیطی برای نحوه اجرای این پروژه یک ضرورت انکارناپذیر بوده و نیازمند طی کردن فرآیند قانونی است.

وی تأکید کرد: پیوست زیست‌محیطی و نیز توجه به مباحثی همچون پدافند غیرعامل یقیناً ازآنجایی‌که مدل‌های مختلف برای اجرا منطبق با طرح وجود دارد، یک ضرورت انکارناپذیر است.

جالب‌تر اینکه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در ادامه پیگیری‌ها در آن مقطع زمانی (دی‌ماه 99) با اشاره به اینکه پروژه 12 کیلومتری عنوان‌شده (مسیر برگشت از همدان به سمت گنج‌نامه) دارای پیوست مطالعاتی و درعین‌حال جزء پروژه‌های مهم استان بوده، گفت: مجوزهای لازم برای اجرای این پروژه از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز گرفته و در قانون بودجه هم گنجانده ‌شده است.

داریوش حسینی با اشاره به آنکه در بودجه 1400 اعتبار لازم برای اجرای این پروژه پیش‌بینی می‌شود، خاطرنشان کرد: درواقع در حال حاضر منتظر ابلاغ بودجه هستیم تا در این راستا به‌دنبال انتخاب پیمانکار باشیم.

از سوی دیگر با بررسی سند راهبردی سه سال استان مشخص شد این پروژه نیز جزو اولویت‌ها در حوزه شهرداری با بودجه مشخص برای مطالعه و اجرا در سال 99 و 1400 تعریف شده در مفاد این سند بالادستی است. براین اساس برای تبیین ضرورت اجرای این پروژه و نیز میزان پیشرفت آن این بار گفت‌و‌گویی را با عباس صوفی شهردار همدان، علی فکری رئیس راهور استان و نیز داریوش حسینی مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه نمی‌توان این پروژه تعریف‌شده را راه برگشت گنج‌نامه نامید گفت: این پروژه در واقع باند دوم همدان به تویسرکان است که می‌توان از آن به‌عنوان راه برگشت گنج‌نامه نیز نام برد و به‌صورت فاز به فاز به حالت اتوبان تا تویسرکان عملیاتی خواهد شد.

داریوش حسینی با تأکید براینکه بودجه اجرای 12 کیلومتر آن در قانون بودجه سال 1400 گنجانده شده است، تشریح کرد: گرچه برای اجرای این 12 کیلومتر پیشنهاد 30 میلیارد تومان اعتبار را داشته‌ایم هنوز تخصصی به استان برای آغاز عملیات اجرایی ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: چند طرح از سوی مشاور برای اجرای این پروژه ارائه شده اما هنوز طرح نهایی از سوی دستگاه و کمیته‌های تخصصی متولی اعلام نشده است.

رئیس پلیس راهور استان همدان با بیان اینکه موضوعات ترافیکی و بحث حمل‌ونقل یکی از موضوعاتی است که همواره پلیس راهور در بحث تسهیل، روان‌سازی تردد و تأمین امنیت جانی و آرامش خاطر مردم در جاده‌ها پیگیری می‌کند گفت: دراین‌بین راه دسترسی به گنج‌نامه پیش از بروز کرونا طی سال‌های اخیر یکی از محورهای مشکل‌ساز ترافیکی (پرترافیک) به دلیل تردد بالا و تنگنای مسیر یکی از دسترسی‌های مشکل‌ساز به لحاظ ترافیکی و سوانح جاده‌ای در شهرستان همدان بود.

علی فکری با تأکید براینکه علاوه بر ترافیک مقطعی در نقاط مختلف این محور و میدان گنج‌نامه نیز به لحاظ هندسی در فضای ترافیکی مشکل‌ساز بوده و فضای لازم برای دور زدن همه خودروها را ندارد اظهار کرد: همچنین در این محور توقفگاه به‌اندازه کافی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه نواقص عنوان‌شده خود بیانگر نیاز به افزایش خطوط مسیر عبور در این مسیر است، اذعان کرد: این افزایش خطوط می‌تواند به‌صورت مسیر رفت‌وبرگشت انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه اگر مسیر فعلی به مسیر رفت تبدیل و مسیر برگشتی در آینده نه‌چندان دور احداث شود این معضلات ترافیک به حداقل خود خواهد رسید، تشریح کرد: این مهم در افزایش ایمنی و سهولت در تردد و کاهش گره‌های ترافیکی مؤثر واقع خواهد شد.

رئیس پلیس راهور با تأکید براینکه تا چند سال قبل میزان سوانح منجر به فوت در این محور به دلیل نواقص عنوان‌شده بسیار بالا بود تشریح کرد: گرچه طی سال‌های اخیر تصادفات این‌چنینی به دلیل تمهیدات اندیشیده شده در فضای ترافیکی کاهش یافته اما یقیناً حل معضل به‌صورت کامل نیازمند افزایش خطوط تردد یعنی همان مسیر برگشت است.

شهردار همدان نیز با تأکید بر ضرورت احداث مسیر برگشت در محور گنج‌نامه، خاطرنشان کرد: ازآنجاکه تأیید طرح اجرایی برای این محور نیازمند تأیید و تصویب مراجع بالادستی (کارگروه امور زیربنایی و اداره کل راه و شهرسازی) است بررسی آن موکول به طرح آن در جلسات استانداری شد.

عباس صوفی با تأکید براینکه این محور در طرح جامع شهری و کمیته امور زیربنایی نیز گنجانده شده است، ابراز کرد: این مهم در دستور کار ما قرار دارد.

وی با تأکید بر ضرورت اجرایی شدن این پروژه تشریح کرد: این مهم ازآنجا نشأت می‌گیرد که در حال حاضر امکان تعریض جاده به دلیل همجواری با باغات و کوهستان وجود ندارد.

شهردار همدان ادامه داد: حال‌آنکه فارغ از وضعیت کرونا ما در مواقعی از سال متأسفانه در این مسیر با ترافیک سنگین مواجهیم که این مهم به لحاظ پدافند غیرعامل احداث راه برگشت را به‌عنوان یک راه خروجی مشهودتر می‌کند.

صوفی ادامه داد: در این محور نیازمند راه برگشت منطبق با استانداردهای تعریف‌شده منطبق با پیوست‌های زیست‌محیطی هستیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر احداث مسیر راه برگشت گنج‌نامه بنا به ضرورت‌های ترافیکی در شهر همدان به لحاظ تسهیل در تردد شهروندان و مسافران و گردشگران از تاریخ و گذشته شهر تاریخ و تمدن یک ضرورت انکارناپذیر است و گنجاندن این پروژه در دل یک پروژه بزرگ ملی و تأمین اعتبار از طریق جداول و پیوست‌های بودجه ملی نشان از پیگیری و درایت مدیران دارد؛ اما اینکه هنوز طرح نهایی این پروژه پس از گذشت یک سال از نهایی شدن بودجه آن در بین پروژه‌های ملی بحث‌برانگیز بوده و نیازمند تسریع در کار است؛ بنابراین انتظار می‌رود علاوه بر رعایت استانداردها برای به حداقل رساندن تخریب محیط‌زیست در این پروژه شاهد تخصص اعتبار لازم برای تسریع در عملیات اجرای این پروژه تأثیرگذار در همدان باشیم.

شناسه خبر 42839