شناسه خبر:42872
1400/4/13 09:12:01
توسط بنیاد مسکن همدان صورت می‌گیرد:

بنیان 820 واحد مسکن اقدام ملی در شهرک بهشتی

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در بازدید از پروژه‌های اقدام ملی گفت: بنیان 820 واحد مسکن اقدام ملی در شهرک بهشتی توسط این ارگان پایه‌گذاری شد.

حسن ظفری با اشاره به اینکه در پروژه اقدام ملی مسکن این نهاد به‌عنوان کارگزار در شهرک بهشتی از طریق تأمین زمین ازسوی اداره کل راه و شهرسازی اقدام کرده است، ابراز کرد: درحال حاضر فعالیت این نهاد در شهرک بهشتی در سه فاز مساکن حمایتی و دو فاز مسکن اقدام ملی دنبال می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر دو بلوک 40 واحدی مساکن حمایتی به مرحله سفت‌کاری رسیده‌اند، افزود: در اراضی مسکن اقدام ملی نیز که در جوار مسکن حمایتی ساخته خواهند شد، در فاز نخست قرار است برای 120 واحد اقدام کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان همدان با اشاره به اینکه برای 120 واحد اقدام ملی مسکن پی‌کنی لازم و شمع‌گذاری جهت پیشگیری از خطر زلزله احتمالی (میخ مسلح بتنی زیر فنداسیون ساختمان قرار گرفته و پی به آن متصل و سپس به زمین دوخته می‌شود) انجام پذیرفته، تشریح کرد: آلماتور لازم برای اجرای مرحله پی‌ریزی انجام پذیرفته است.

ظفری با تأکید بر اینکه تیرچه‌های لازم برای اسکلت‌بندی اجرای این پروژه تاحدودی تولید شده است، ابراز کرد: به محض تأیید نقشه‌ها عملیات اجرای آلماتوربندی پروژه‌ها آغاز می‌شود.

وی با اشاره به آنکه گرچه پی‌کنی این پروژه با دشواری فراوان (مجبور به تراشیدن سنگ شدن) روبه‌رو بود اما خوشحال هستیم قرار است نتیجه این دشواری‌ها تبدیل به واحدهای مسکونی شود که آرامش را برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد، اظهار کرد: زمینی نیز در جوار فاز نخست مسکن ملی (120 واحدی) بر فاز دوم این طرح به ما به‌عنوان کارگزار تخصیص تحویل داده شده که قرار است 700 واحد دیگر نیز در آن ساخته شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه به محض تهیه نقشه‌ها و تکمیل شدن آزمایش خاک کار را در آن فاز نیز آغاز خواهیم کرد، افزود: درواقع ساخت 820 واحد توسط بنیاد مسکن در شهر همدان به‌زودی پس از تأیید نقشه‌های معماری و سازه توسط مجموعه‌های ذی‌ربط اعم از نظام مهندسی و گرفتن پروانه ساختمانی از شهرداری منطقه مربوطه آغاز خواهد شد.

ظفری با بیان اینکه مساحت زمین تحویل داده شده به پروژه مسکن اقدام ملی و مساکن حمایتی که توسط بنیاد مسکن در شهرک بهشتی ساخته می‌شود سه هزار متر است، تشریح کرد: همان‌طور که عنوان شد مساکن حمایتی 80 واحد و پروژه اقدام ملی در فاز نخست 120 واحد است.

وی با اشاره به اینکه اکیپ نیروی انسانی و تجهیزات لازم در محل اجرای این پروژه‌ها فراهم است، گفت: بستر برای مقدمات کار فراهم شده است.

این مقام ارشد فعال در عرصه ساخت مسکن در استان همدان افزود: به‌زودی با هماهنگی که بین بنیاد مسکن و نظام مهندسی صورت گرفته و نیز با معرفی مهندسین ناظر، کار پی‌سازی مساکن اقدام ملی آغاز خواهد شد.

ظفری با تأکید بر اینکه با تأیید مهندسین سازه طی چند هفته آتی کار پی‌ریزی به اتمام رسیده و وارد مرحله اسکلت‌بندی خواهیم شد، تصریح کرد: یقیناً تا پایان سال 1400 پروژه 120 واحدی را با به‌کار گیری اکیپ قوی‌تر و تسریع در کار به مرحله قابل قبولی خواهیم رساند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان همدان ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینکه دراین‌بین دشواری دیوان‌سالاری (بروکراسی اداری) در حوزه ساخت مسکن در استان همدان بسیار زیاد است؛ به‌طوری که ما به‌عنوان کارگزار چندین‌ماه است که درگیر این موانع هستیم.

ظفری با بیان اینکه امید است سازوکار مناسب متناسب با عنوان و محتوای طرح (اقدام ملی) برای این پروژه‌ها در عرصه بروکراسی اداری تعریف شود، گفت: این مهم یقیناً در تسریع عملیات عمرانی و اجرایی تأثیرگذار خواهد بود، زیرا محدودیت فصل کاری در استانی همچون همدان در پیشرفت کار تولید مسکن بسیار تعیین‌کننده است.

وی با بیان اینکه باید طبق قاعده بین تولید انبوه مسکن در چنین طرح‌هایی با تولید مسکن در بلوک‌های چند واحدی و شخصی به‌لحاظ سازوکار اداری، مؤلفه‌ها و حتی نوع نگاه به آن تمایز قائل شد، تشریح کرد: درواقع به نظر می‌رسد مسئولان ذی‌ربط باید در این مسئله (تولید مسکن انبوه) به دنبال دراندازی طرحی نوع باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: همان‌طور که عنوان شد، فاز دوم مسکن ملی که توسط بنیاد ساخته خواهد شد، 700 واحد است که زمین آن معرفی شده؛ بنابراین پس از طی مراحل اداری با گرفتن نقشه‌های معماری و سازه آزمایشات خاک، متعاقب آن عملیات اجرایی در این 700 واحد نیز آغاز می‌شود.

ظفری با بیان اینکه کیفیت کار در تولید مسکن برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، تشریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که در یک برنامه میان‌مدت فعالیت خود را به‌لحاظ کیفی به یک جایگاه عالی برسانیم.

وی با اشاره به آنکه این مهم زمان‌بر است، ابراز کرد: آموزش عوامل اجرایی و ایجاد حساسیت در مهندسان پروژه ازجمله الزامات رسیدن به کیفیت مطلوب در تولید مسکن انبوه است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان همدان با بیان اینکه امید است بتوانیم واحدهایی را با عمر 100 سال (استانداردهای جهانی) تولید کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه در پروژه فضاهای مشاعی و پارکینگ‌های بدون مزاحم به‌خوبی طراحی شده‌اند.

ظفری با اشاره به اینکه سعی ما در تولید مسکن بر رعایت مقررات ملی ساختمان است (ماده 19 و نیز صرفه‌جویی در مصرف انرژی)، ابراز کرد: علاوه‌بر آن در این پروژه عایق‌های صوتی نیز مورد توجه بوده است.

وی با بیان اینکه سه پروژه عنوان‌شده یعنی مسکن حمایتی و دو پروژه اقدام ملی ازنظر میزان ریالی چیزی حدود 800 میلیارد تومان هستند، تشریح کرد: امیدواریم با ثبات قیمت این رقم افزایش پیدا نکند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه تا پایان سال 1400 مساکن حمایتی را تحویل خواهیم داد، اذعان کرد: پروژه 120 واحدی اقدام ملی نیز انتظار می‌رود تا پایان سال به مرحله سفت‌کاری برسد و نازک‌کاری آن به سال آینده موکول شود.

وی ادامه داد: برای فاز 700 واحدی اقدام ملی نیز انتظار می‌رود با تأیید نقشه و گرفتن پروانه، بتوانیم تا پایان سال شاهد پیشرفت 40 درصدی در پروژه باشیم.

این مقام مسئول با تأکید بر آنکه تسریع در روند پروژه‌های اقدام ملی از چند جنبه قابل بررسی است، افزود: نخست مسئله تسریع در روند تولید نقشه و صدرو پروانه ساختمانی و دیگری تکمیل آورده متقاضیان است.

وی گفت: درحال حاضر میزان آورده مورد نیاز از سوی متقاضیان برای تسریع در روند پروژه چیزی حدود 300 تا 400 میلیون تومان است.

شناسه خبر 42872