شناسه خبر:42998
1400/4/15 09:50:55

سپهرغرب، گروه خبر: ساخت نخستین مدرسه استاندارد اُتیسم استان کرمانشاه روز دوشنبه با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌‌وپرورش استثنایی کشور در این شهر آغاز و کلنگ‌زنی شد.

مراسم کلنگ‌زنی این مدرسه 15 کلاسه با حضور سیدجواد حسینی، معاون وزیر آموزش‌وپرورش در محله دولت‌آباد شهر کرمانشاه برگزار شد.

این مدرسه قرار است با اعتبار 9 میلیارد تومان و زیربنای یک‌هزار و 35 متر مربع ساخته شود که نیمی از اعتبار آن توسط عبدالله باباخانی، بنیان‌گذار بنیاد پویانه علم و خیر مدرسه‌ساز ساکن آلمان تأمین و نیمی دیگر از سوی دولت و مجمع خیران استان کرمانشاه پرداخت می‌شود.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش در این مراسم با تقدیر و تجلیل از اقدام نیکوکارانه‌ آقای باباخانی، گفت: اقدام ایشان درواقع کمک و حمایت از نیازمندترین دانش‌آموزان در امر تعلیم و تربیت و یک حرکت ماندگار و خداپسندانه است.

سیدجواد حسینی افزود: وزارت آموزش‌وپرورش از سال 84 خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان اُتیسم را شروع کرده و امروز نزدیک به سه هزار دانش‌آموز زیر پوشش آموزشی قرار گرفته‌اند که دو هزار و 500 درصد رشد پوشش تحصیلی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 64 مدرسه اُتیسم در کشور دایر است، اظهار کرد: خیران مدرسه‌ساز نه‌تنها همواره در کنار آموزش‌وپرورش بوده که همیشه در قلب این نهاد آموزشی جای داشته‌اند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه نیز گفت: آقای باباخانی خیر مدرسه‌ساز کرمانشاهی تاکنون 22 مدرسه در کل کشور و 13 مدرسه روستایی در استان کرمانشاه احداث و 6 تفاهم‌نامه ساخت را هم امضا کرده و درواقع مدرسه 15 کلاسه اُتیسم، بیست‌ونهمین مدرسه‌ای است که او و بنیاد پویانه علم در دست ساخت دارد.

مجید یزدان‌پناه گفت: ایشان قول دادند که پس‌ از تکمیل این مدرسه 15 کلاسه، یک مرکز رفاهی هم در کنار آن برای دانش‌آموزان اُتیسم و خانواده‌های آن‌ها احداث کنند.

به گفته‌ او 72 دانش‌آموز اُتیسم کرمانشاهی نیازمند محبت یک انسان بزرگ بودند که آقای باباخانی وقت و سرمایه خود را برای حمایت از این دانش‌آموزان که به دلایل مختلف با مشکلات عصبی و حرکتی مواجه هستند، گذاشته‌ است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه هم اظهار کرد: در جریان زلزله آبان‌ماه 96، 78 مدرسه استان کرمانشاه تخریب شد؛ اما به‌جای آن 320 مدرسه با یک‌هزار و 200 کلاس درس و اعتبار 350 میلیارد تومان ساخته شد و 155 میلیارد تومان آن توسط خیران مدرسه‌ساز کشور پرداخت شد که یک اقدام بی‌نظیر است.

مرزبان نظری افزود: طی این مدت سرانه آموزشی استان از 5.7 به 6.4 متر مربع رسیده و به‌زودی هم جشن اصلاح سیستم گرمایشی مدارس استان برگزار خواهد شد.

در ادامه مراسم با عبدالله باباخانی ارتباط تصویری برقرار شد و او در سخنانی اظهار کرد: پایه‌گذاری بنیاد غیر انتفاعی پویانه علم بر مبنای باور به اهمیت آموزش و نقش آن در توسعه و در قالب پشتیبانی از نخبگان علمی در مناطق کمتر توسعه‌یافته آغاز شده‌ است و در همین راستا تاکنون دو هزار و 954 دانش‌آموز و دانشجوی نخبه مناطق کمتر توسعه‌یافته زیر پوشش این بنیاد قرار گرفته‌اند که 100 نفر از آن‌ها دانشجوی مقطع دکتری هستند.

بنیان‌گذار بنیاد پویانه علم اضافه کرد: این بنیاد تاکنون در بخش مدرسه‌سازی ساخت 28 مدرسه را تعهد کرده که جز 6 مورد آن که زمینش تحویل نشده‌ است، بقیه مدارس یا مورد بهره‌برداری قرار گرفته و یا درحال تجهیز از طرف نوسازی مدارس است.

وی گفت: مدرسه 15 کلاسه اُتیسم کرمانشاه بیست‌ونهمین مدرسه ما بوده که قرار است به‌نام زنده‌یاد احمد باباخانی، پدر بنده نام‌گذاری شود.

باباخانی با اشاره به سابقه دیرینه تاریخی و فرهنگی کرمانشاه و نقش‌ برجسته‌ آن در تمدن ایران، اظهار کرد: استان کرمانشاه در جریان جنگ تحمیلی هم اگر شاگرد اول نباشد، حتماً شاگرد دوم جنگ بوده‌ است؛ اما متأسفانه به‌دلیل مشکلات متعددی که بخش زیادی از آن‌ها ناشی از ویرانی‌های جنگ تحمیلی بوده، هم‌اکنون شاگرد اول بیکاری کشور است و از مشکلات متعددی رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه ظرفیت‌های متعدد و جوانان مستعدی دارد، گفت: از دولت جدید انتظار داریم که تلاش ویژه‌ای برای کاهش نرخ بیکاری استان به‌کار گیرد.

در ادامه این مراسم همچنین با اهدای جایزه از تعدادی از دانش‌آموزان استثنایی استان تقدیر شد و معاون وزیر آموزش‌وپرورش قول داد که به آنان تبلت اهدا کند.

سیدجواد حسینی در ادامه سفر یک‌روزه خود به استان کرمانشاه، از یکی از پایگاه‌های سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان شهر کرمانشاه بازدید کرد و از روند انجام کارهای آن مطلع شد.

شناسه خبر 42998