شناسه خبر:43053
1400/4/16 09:57:26

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: دامداران هنگام خریدوفروش دام‌ها در خارج از استان نسبت به جلوگیری از بروز بیماری تب برفکی با دامپزشکی هماهنگ باشند.

محمودرضا رسولی با بیان اینکه دامداران هنگام خریدوفروش دام‌ها در خارج از استان با مجموعه دامپزشکی هماهنگ باشند، اظهار کرد: جلوگیری از بروز هرگونه بیماری ازجمله تب برفکی و شیوع آن در بین دام‌ها در این راستا مورد توجه است.

وی با اشاره به استقرار عشایر در استان، گفت: اکیپ‌های دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون دام‌های عشایر اقدامات لازم را انجام داده‌اند و درصورت مشاهده هریک از دام‌های مشکوک به بیماری‌های واگیردار نظیر تب‌ برفکی، اقدامات جداسازی دام بیمار و واکسیناسیون سایر دام‌های سالم را انجام می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان به ضد عفونی محوطه نگهداری دام‌ها در جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی اشاره کرد و ادامه داد: دامداران و عشایر درصورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک به بیماری‌های دام، آن را به دامپزشکی اطلاع دهند.

وی اضافه کرد: دامداران می‌توانند از طریق دامپزشکانی که به‌صورت خصوصی در سطح شهر درحال فعالیت هستند، به درمان دام بپردازند.

رسولی تب برفکی را یک بیماری ویروسی و واگیردار در بین دام‌های سبک و سنگین برشمرد و گفت: علائم این بیماری لنگش شدید، کاهش اشتها، کاهش تولید شیر و ایجاد زخم‌های دهانی و ریزش بزاق دهان است که دامداران درصورت مشاهده آن‌ها باید به دامپزشکی مراجعه کنند.

وی با تأکید بر اینکه اطلاع از علائم این بیماری برای دامداران امری ضروری است چراکه درصورت بروز بیماری در بین دام‌ها خسارات اقتصادی به همراه دارد، تصریح کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری در بین سایر دام‌ها، واکسیناسیون تب برفکی مورد توجه است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه ضد عفونی محل نگهداری دام‌ها در جلوگیری از شیوع این بیماری در بین سایر دام‌ها مؤثر است، گفت: با توجه به واکسیناسیون‌های صورت‌گرفته خوشبختانه در استان همدان درخصوص بیماری تب برفکی هیچ مشکلی وجود ندارد.

شناسه خبر 43053