شناسه خبر:43068
1400/4/16 10:33:10

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل استاندارد کردستان گفت: سال گذشته سازمان صمت برای 27 واحد طلاسازی پروانه کسب صادر کرده است که تنها 10 واحد از این تعداد در حال حاضر فعال است.

ژیلا یزدانی در نشست خبری دبیر و معاونین کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با اصحاب رسانه که با حضور کارگروه‌های تخصصی کمیسیون مبارزه با قاچاق کلا و ارز استان برگزار شد، اظهار کرد: تا تعامل بین دستگاهی وجود نداشته باشد هیچ کدام از اعضا زیرمجموعه نمی‌توانند به درستی وظایف محوله را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعامل بین دستگاهی در حوزه مقابله با قاچاق کالا و ارز به ویژه طی سال‌های اخیر به خوبی در استان انجام می‌شود.

یزدانی تصریح کرد: مطابق ماده 13 قانون تقویت نظام استاندارد سازمان ملی استاندارد تنها مرجع رسمی کشور برای تعیین عیار رسمی و نظارت بر کیفیت و عیار مصنوعات گرانبها از وظایف اداره‌کل استاندارد است.

وی افزود: در سال گذشته سازمان صمت برای 27 واحد طلاسازی پروانه کسب صادر کرده است که تنها 10 واحد از این تعداد در حال حاضر فعال است.

مدیرکل استاندارد کردستان اضافه کرد: در سال‌های گذشته کلا 26 کد شناسایی برای واحدهای طلاسازی صادر شده است که به دلیل ترکیبی بودن این واحدها در حال حاضر تنها 10 کد شناسایی وجود دارد.

یزدانی با بیان اینکه در سال گذشته 91 گشت مشترک در کل شهرستان‌های استان انجام شده است، گفت: در مجموع 442 واحد صنفی بازرسی شدند که 21.66 صدم گرم طلای بدون کد ضبط و قیچی شده است.

وی گفت: در قالب 15 گشت مشترک 78 واحد صنفی بازرسی در سه ماهه نخست سال‌جاری در استان بازرسی شده است.

وی با تأکید براینکه طلای قاچاقی برای قیچی شدن در بازرسی‌های سه ماهه اخیر کشف نشده است، اضافه کرد: علاوه براین 108 نمونه طلا برای عیارسنجی از سطح بازار نمونه‌برداری شد.

این مسئول گفت: در همین راستا برای دو واحد پرونده تخلف تشکیل شده و مواردی هم به استان‌های مربوطه ارجاع داده شده است.

یزدانی یادآور شد: خریداران توجه داشته باشند تمام مصنوعات طلا باید دارای کد شناسایی سازنده که ترکیبی از یک حرف انگلیسی و یک عدد است، باشد.

گفتنی است؛ شهروندان استان می‌توانند برای اطمینان از اصالت کالا کد شناسه مندرج برروی کالاها را از طریق سامانه پیامکی 10001517 ارسال و در صورت شکایت هم از طریق سامانه 1517 اقدام کنند.

شناسه خبر 43068