شناسه خبر:43163
1400/4/19 08:35:31

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیران حوزه عمران و راه در استان همدان از پیگیری مدیران استانی و نماینده شهرستان جهت تأمین اعتبار از محل تسهیلات بانکی (ماده 56) برای پروژه چهاربانده کردن محور همدان- علیصدر خبر می‌دهند.

اردیبهشت‌ماه سال 96 بود که پورمختار، نماینده اسبق شهرستان کبودراهنگ و بهار از آغاز اجرای طرح چهاربانده شدن مسیر همدان به گل‌تپه و علیصدر خبر داد و گفت: این طرح از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری است که در سال جاری در ردیف بودجه‌ای مجلس قرار گرفت و به‌زودی کلنگ‌زنی خواهد شد.

اما حال با گذشت بیش از چهار سال از این وعده واهی، هنوز هم این محور گردشگری بلاتکلیف باقی مانده و همچنان سالانه تنگنای مسیر و نامناسب بودن این محور قربانیان زیادی را می‌گیرد؛ به‌طوری که دوازدهم تیرماه امسال رئیس پلیس راه استان همدان در گفت‌وگو با رسانه‌ها، این محور را غیر استاندارد اعلام کرد و گفت: جاده منتهی به غار علیصدر از ایمنی و استانداردهای لازم برخوردار نیست و از مسیرهای حادثه‌خیز این استان به‌شمار می‌رود.

سرهنگ رضا عزیزی افزود: بلوار نجفی شهر همدان تا غار علیصدر کبودراهنگ به طول 70 کیلومتر و تا ابتدای بیجار به طول حدود 100 کیلومتر به‌صورت دوطرفه است.

وی با بیان اینکه سوانح فوتی و جرحی این مسیر هنگام بازگشایی غار علیصدر برای بازدید مسافران و گردشگران افزایش می‌یابد و بیشتر سوانح رانندگی به‌علت سرعت و سبقت غیر مجاز به‌صورت رخ به رخ یا جلو به پهلو رخ می‌دهد، گفت: عرض کم جاده، کم بودن دوربین ثبت تخلف و استاندارد نبودن عرض شانه خاکی از معایب این مسیر است.

عزیزی اضافه کرد: با توجه به بالا بودن حجم تردد خودروها و عرض کم این مسیر، باید جاده همدان- غار علیصدر حتی تا حوزه بیجار بزرگراه شود تا شاهد سوانح رخ به رخ در این جاده حادثه‌خیز نباشیم.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بارها و بارها در شمارگان مختلف به بحث دراین‌باره پرداخته و به ضرورت و لزوم چهاربانده شدن مسیر مذکور پرداخته‌‌ایم، اما متأسفانه هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده ‌است؛ بنابراین در این شماره نیز بار دیگر بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگوهایی را با فرهاد فرزانه، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان و نیز داریوش حسینی، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

   گنجانده شدن پروژه در ماده 23

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه برای اجرایی شدن این پروژه بحث تأمین مالی آن مورد توجه است، گفت: برای این پروژه ماده 23 بودجه گرفته شده که بر این مبنا می‌بایست مشارکت 70 درصدی بخش خصوصی و 30 درصدی بخش عمومی (دولت) در آن محقق شود.

فرهاد فرزانه افزود: بر این مبنا به دنبال آن هستیم که برای محقق شدن این پروژه از ظرفیت منابع مالی بانک‌ها در عرصه تأمین اعتبار یعنی از طریق تسهیلات ماده 56 بهره ببریم.

وی با تأکید بر آنکه خوشبختانه این مهم هم از سوی استانداری و هم از سوی نماینده جدید شهرستان در دست پیگیری است، تشریح کرد: نمونه این نوع از مشارکت را در اجرای سد گرین و محور آورزمان- نهاوند شاهد بودیم.

فرزانه با اشاره به آنکه این مسیر 67 کیلومتری نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار است، ابراز کرد: درواقع در شرایط فعلی بهترین روش اجرایی شدن این پروژه بهره‌مندی از ماده 56 یعنی همان سرمایه‌گذاری بانک‌ها است.

وی ادامه داد: درحال حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذار از این طریق هستیم.

   احداث مشارکتی محور همدان- علیصدر

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه کارهای مقدماتی و نیز مطالعات این پروژه انجام شده است، گفت: طبق مصوبه هیئت دولت این پروژه به‌صورت مشارکتی یعنی 70 درصد بخش خصوصی و 30 درصد بخش عمومی به اجرا درخواهد آمد.

داریوش حسینی با تأکید بر اینکه فراخوان این مهم جهت گرفتن مشارکت بخش خصوصی انجام پذیرفته است، تصریح کرد: علاوه‌بر این به‌صورت موازی پیگیر آن هستیم که بتوانیم از ظرفیت ماده 56 قانون (یعنی منابع مالی بانک‌ها) برای تأمین مالی این پروژه بهره ببریم.

وی با اشاره به آنکه این راهکار به‌صورت جدی در دستور کار مدیران استانی و نماینده شهرستان بوده تا نتیجه مطلوب حاصل شود، عنوان کرد: درصورت گنجانده شدن این پروژه در ماده 56، یقیناً شاهد به ثمر رسیدن پروژه خواهیم بود.

مع‌الوصف، با توجه به آنچه گفته شد، از آنجایی که طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی پلیس سالانه 40 نفر در این مسیر 100 کیلومتری جان خود را از دست می‌دهند (که این رقم آمار بسیار بالایی به نسبت پنج هزار و 400 کیلومتر مسیر موجود در استان همدان است) سامان‌دهی و چهاربانده کردن این محور مهم گردشگری و مواصلاتی می‌بایست در اولویت کاری مدیران استان بوده و به هر طریق ممکن سرمایه‌گذار و منابع مالی مورد نیاز این پروژه را تأمین کنند؛ زیرا به محض اتمام همه‌گیری کرونا این محور گردشگری میزبان هزاران گردشگر خواهد بود.

شناسه خبر 43163