شناسه خبر:43451
1400/4/26 08:35:29
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:

خشک‌سالی 15 هزار هکتار از باغات استان را تهدید می‌کند

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: 15 هزار هکتار از باغات استان در معرض خشک‌سالی هستند که پنج هزار هکتار مشکل شدید دارند و مردم با تانکر به آن‌ها آبرسانی می‌کنند.

«نوربخش حاتمی» روز پنجشنبه اظهار کرد: عمده محصولات باغات ما به‌خصوص در مناطق اورامانات از چشمه‌ها و قنوات مشروب می‌شوند، درحالی که 80 تا 100 درصد چشمه‌ها به‌خصوص در پاوه و جوانرود یا خشک شده‌اند و یا مقدار آبشان قابل بهره‌برداری نیست.

او کم‌آبی منطقه ریجاب و آسیب به باغات این منطقه به‌خصوص زیتون را دیگر نمونه خسارت خشک‌سالی عنوان کرد.

   تا 90 درصد محصولات دیم از خشک‌سالی آسیب دیده‌اند

حاتمی در ادامه به خسارت خشک‌سالی به محصولات دیم نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه 70 درصد محصولات زیر کشت ما دیم هستند، بنابراین خشک‌سالی بیشترین آسیب را به این بخش زده است.

وی گفت: در محصولاتی مانند گندم، جو و غلات به‌شدت کاهش محصولات داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که محصولات دیم مناطق گرمسیری را به‌طور کامل از دست داده‌ایم.

این مقام مسئول همچنین خسارت محصولات دیم در مناطق معتدل استان را بین 30 تا 90 درصد اعلام کرد.

   سرمازدگی، پراکنش نامناسب بارندگی و از دست رفتن 100 هزار تُن علوفه مراتع

مشکل سرمازدگی محصولات آبی دیگر موضوعی بود که این مقام مسئول به آن اشاره و بیان کرد: سرمازدگی فروردین‌ماه خسارت زیادی به محصولات آبی ما وارد کرده است.

حاتمی ادامه داد: جدای از کاهش 35 تا 40 درصدی بارندگی در استان، پراکنش نامناسب بارندگی دیگر مشکل ما بود و درمجموع می‌توان گفت بعد از فروردین‌ماه بارندگی مؤثری در سطح استان نداشتیم.

وی یکی دیگر از اثراث منفی خشک‌سالی امسال را از دست رفتن 100 هزار تُن علوفه مراتع استان اعلام کرد و افزود: به همین دلیل در تأمین علوفه دامداران مشکل داریم و عشایر ما علاوه‌بر مشکل علوفه، حتی مشکل تأمین آب شرب نیز دارند.

   کاهش 34 درصدی بارش‌ها در استان

استان کرمانشاه امسال با کاهش 34 درصدی بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه است و آخرین بارش مؤثر استان کرمانشاه مربوط به اسفندماه سال 99 است.

براساس اعلام سازمان هواشناسی استان، بهار امسال کم‌باران‌ترین بهار در 70 سال گذشته کرمانشاه بود و کاهش بارش‌ها درنهایت منجر به کاهش 60 درصدی روان‌آب‌ها و کاهش 70 درصدی آب چشمه‌ها در کرمانشاه شده است.

براساس مطالعات انجام‌شده میزان آب‌های زیرزمینی استان نیز با کاهش 30 درصدی روبه‌رو هستند.

طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی آب منطقه‌ای، سالانه یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب وارد منابع زیرزمینی کرمانشاه و در مقابل یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب از این منابع برداشت می‌شود که به معنی 100 میلیون متر مکعب اضافه‌برداشت است.

درنتیجه این وضعیت سطح آب زیرزمینی در همه دشت‌های استان کاهش یافته و توسعه و بهره‌برداری از آبخوان 13 دشت از 23 دشت استان که حدود 40 تا 45 درصد از سطح کل دشت‌ها را دربر‌می‌گیرد، ممنوع است.

در استان کرمانشاه حدود 17 هزار حلقه چاه وجود دارد که پنج هزار حلقه آن غیر مجاز است؛ نه‌تنها هیچ محاسبه دقیقی از برداشت آب از چاه‌های غیر مجاز وجود ندارد که هنوز هم کنتور هوشمند روی بسیاری از چاه‌های مجاز نصب نشده و همین موضوع امکان تخلف و اضافه‌برداشت را برای کشاورزان متخلف آسان کرده است.

این استان درمجموع یک‌هزار و 770 کیلومتر رودخانه دارد که 200 کیلومتر آن در داخل شهرهای استان است.

   کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

گفتنی است؛ کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه‌بر تأمین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تأمین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

از مجموع جمعیت استان حدود 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان و دو هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

شناسه خبر 43451