شناسه خبر:43850
1400/5/6 09:22:03

با پایان دوران پُرشور انتخابات شوراها، تکلیف منتخبان مردم در شورای ششم معلوم شد و 11 نفر از کاندیدا توانستند در این آزمون توفیق خدمت یابند و حائز اکثریت آرا شوند. البته آن‌هایی هم که از حد نصاب کمتر رأی کسب کردند، اگر به قصد ادای وظیفه در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که قطعاً سربلند هستند.

نگارنده با تجربه اینکه سال‌ها تعامل با منتخبان شوراها دارد، به قصد ادای وظیفه اخلاقی و شرعی نکاتی را به منتخبان جوان شورا یادآور می‌شود:

1. با ورود منتخبان جوان به شورا قدرت قانونی رسمی و غیر رسمی به ایشان منتقل می‌شود و به‌هرحال اختیارات و امکاناتی در اختیار می‌گیرند، در اینجا لازم است مراقبت شود که این قدرت و اختیارات موجب هتک حرمت بزرگان و پیشکسوتان شاغل در شهرداری نشود. اگر دستورات، انتظارات، توقعات و حتی اعتراضات و انتقادات به بدنه شهرداری و کارکنان و بزرگان شهرداری با حفظ حرمت و رعایت بزرگ‌تر کوچک‌تری صورت پذیرد، خداپسندانه‌تر است و قطعاً خداوند عوض خیر به حرمت نگه‌دارندگان خواهد داد.

2. قرار گرفتن در مسند سیاسی بالاتر به معنای برتری مدیریتی، علمی و تقوایی نیست. چه‌بسا افرادی که دارای توان مدیریتی بالاتر، دانش برتر و یا تقوای بالاتری هستند، اما وارد فضاهای سیاسی و انتخاباتی نمی‌شوند؛ فرق حکومت اسلامی با حکومت‌های طاغوتی در این است که در حکومت اسلامی برتری سیاسی لزوماً به معنای برتری علمی و تقوایی نیست. بنابراین جوانان مؤمن انقلابی که وارد شورا شده‌اند، با رعایت نکته فوق به آن توجه وافر داشته باشند و اثبات کنند که انتخاب مردم درست بوده و واقعاً آن‌ها شرایط احراز چنین جایگاهی را داشته‌اند.

3. با روحیه اخلاق‌گرایانه‌ای که در منتخبان جوان شورا سراغ می‌رود، انتظار این است که قبل از هر اعلام نظر و تصمیمی، هرچه بیشتر جوانب امور را بررسی و تفحص کنند تا شاید خلأ طبیعی تجربه جبران شود. تصمیمات شتاب‌زده و با سرعت شاید موجب غفلت از برخی زوایای پنهان و ورود زیان به منافع مردم و شهر بشود.

4. خوشبختانه در شورای ششم برخی چهره‌های پیشکسوت و معتمد شهر که سال‌ها در کنار مردم بوده و همراهی آنان را تجربه کرده‌اند، در کنار منتخبان جوان حضور دارند. این حضور باید قدر دانسته شود و از دانش و تجربه آنان حداکثر بهره‌برداری بشود. بی‌شک شور و نشاط جوانی همراه با روحیه انقلابی‌گری در کنار صبر و حلم بزرگان می‌تواند دستاورد‌های کم‌نظیری برای شهر به‌وجود آورد و رایحه دلنواز خدمت را بدون فوت وقت و انرژی به کام شهروندان شیرین کند.

5. فرق جوان انقلابی با سایرین در خدمت به ولی نعمتان جامعه توأم با ایمان راسخ به اهداف بلند است؛ فراموشی خود و منیت‌ها. همان‌گونه که جوانان انقلابی و بسیجی در دوران طلایی دفاع مقدس از نعمت شیرین زندگی و جان خود گذشتند تا انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی پایدار بماند، امروز نیز وظیفه‌ای جز حفظ و تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی متصور نیست. ضربه بزرگی که این‌روز‌ها نظام مقدس جمهوری اسلامی درحال تحمل است، از ناحیه مسئولینی است که به‌خوبی امانت‌داری نکردند و از قدرت مکتسبه خود بعضاً برای منافع شخصی و ارتقای خود بهره بردند و خطای بزرگ اینان به پای نظام نوشته شده است. فرصت روی کار آمدن چهره‌های انقلابی در دولت و در شوراها همیشگی نیست و شاید تکرارشدنی نباشد، پس باید آن را قدر دانست و با خدمت صادقانه و سالم موجبات رضایت شهروندان فهیم را به‌وجود آورد و در این صورت است که پایداری و ماندگاری چهره‌های انقلابی و صدیق در مناصب قدرت مداوم خواهد شد و قدرت در خدمت اسلام و مسلمین به‌کار گرفته خواهد شد.

شناسه خبر 43850