شناسه خبر:43978
1400/5/10 10:26:36
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی؛

کاهش بودجه همدان برآیند ناکارآمدی و آمار غلط

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی کاهش بودجه استان در سال 99 را برآیند ناکارآمدی و عدم پیگیری مدیران و نیز ارائه آمار غلط به وزارتخانه‌ها دانست.

از دغدغه‌های اصلی برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران در برنامه‌های توسعه اقتصادی کاهش فقر و نابرابری درآمدهای استانی است حال آنکه دولت از طریق ابزار تخصیص بودجه می‌تواند نابرابری در درآمدهای استانی را کاهش دهد و در استان‌ها تعادل ایجاد کند.

وجود نابرابری‌های استانی مسئله‌ای است که اغلب کشورها به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه با آن روبه‌رو هستند، برخی از آثار نابرابری‌های استانی افزایش رشد و توسعه در برخی استان‌ها و ایجاد و تشدید نابرابری‌های درآمدی و رفاه اجتماعی بین استان‌های گوناگون است که آثار سوء اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی به همراه خواهد داشت و باعث تشدید مهاجرت‌های بی‌رویه از استان‌های کمتر توسعه‌یافته به استان‌های توسعه‌یافته‌تر می‌شود.

همچنین وجود تفاوت‌های استانی به تسلط برخی استان‌ها بر استان‌های پیرامون منجر و باعث ایجاد چالش‌های سیاسی و اقتصادی بسیاری در کشورهای درحال‌توسعه می‌شود، بنابراین هرچند برقراری تعادل میان استان‌های مختلف کشور کاهش نابرابری‌ها و رفع محرومیت همواره مورد تأکید اسناد بالادستی کشور ازجمله قانون اساسی و سند چشم‌انداز افق 1404 و سیاست‌های کلی آمایش سرزمین و برنامه‌های توسعه کشورها بوده است، اما تجربه چند دهه اخیر بیانگر این است که هنوز اقدام عملی مناسب و مؤثری برای جلوگیری و کاهش شکاف‌های استانی و محرومیت‌زدایی و توسعه نامتوازن صورت نگرفته است به‌طور مثال اگر به جدول بودجه استانی در سال 99 نگاهی بیندازیم استانی همچون همدان به لحاظ بودجه تعریف شده در ردیف نوزدهم این جدول قرار دارد حال‌آنکه شواهد موجود اقتصادی و زیرساخت‌های توسعه در استان نیاز بیشتر به این بودجه را طلب می‌کند.

حال‌آنکه برای تعریف بودجه هر استان به بررسی شاخص‌های تراکم جمعیت، نرخ شهرنشینی، نرخ بیکاری، فقر، سهم استان‌ها در تولید ناخالص داخلی و ویژگی‌های زیست‌محیطی می‌پردازند؛ بنابراین یقیناً در بررسی‌های انجام‌شده نقص یا تناقضی وجود داشته که شرایط بودجه برای این استان بدین ترتیب ترسیم شده بر این اساس ازآنجاکه این مهم در توسعه زیرساخت‌های استان در ابعاد مختلف تأثیرگذار است برآن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی با تأکید بر اینکه کم بودن بودجه استان همدان نسبت به دیگر استان‌های مشابه و همجوار به دلایل مختلفی بستگی دارد گفت: پیگیری‌ها بر اساس اصلاح بودجه به نظر نمی‌رسد که برای سال جاری نتیجه دهد.

وی با تأکید براینکه یکی از عوامل دخیل در این امر به آمارهای اشتغالی که از استان مخابره می‌شود مربوط است گفت: آمارهای متناقض و در عین ارائه آمار بالا در خصوص اشتغال یکی از عوامل تأثیرگذار دراین‌باره است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه مسئله بعدی به عدم پیگیری مسئولان استانی بازمی‌گردد خاطرنشان کرد: این در حالی است که استان‌های همجوار و مشابه به جد پیگیر جذب بودجه برای پروژه‌ها و زیرساخت‌ها استانی خود هستند.

حجت‌الاسلام فلاحی افزود: این عدم پیگیری‌ها و مسکوت گذاشتن حتی در برخی پروژه‌ها منجر به صفر شدن ردیف اعتباری آن‌ها شده به‌عنوان‌مثال تالار بزرگ همدان و نیز پژوه کنارگذر غربی از این دست پروژه‌ها هستند که اعتبار آن‌ها صفر شده بود.

وی با تأکید براینکه پروژه کنارگذر غربی یک طرح کارشناسی بوده است اما مسکوت مانده حال آنکه این پروژه تنها متعلق به استان همدان نبوده بلکه بر تردد سه استان غربی دیگر و نیز رونق مسیر گردشگری مذهبی کربلا نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت اذعان کرد: بنابراین طی پیگیری‌های یک سال گذشته خوشبختانه موفق به احیای این پروژه و ردیف اعتباری آن از منابع ملی شدیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه این عوامل در کاهش بودجه استان و شهرستان همدان دخیل بوده است ابراز کرد: مسکوت کردن پروژه‌ها، ارائه آمارهای اشتباه و عدم پیگیری مسئولان در واقع نتیجه‌ای جز عقب ماندن استان از گردونه دریافت بودجه به‌دنبال نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام فلاحی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در حال حاضر اداره کل راه‌آهن غرب کشور در همدان است اما هنوز زیرساخت‌های بدیهی نیز برای این مهم فراهم نشده حال‌آنکه مسئولان و مدیران استان کرمانشاه از این فرصت استفاده کرده به جد دنبال اخذ این عنوان و جایگاه هستند.

وی با تأکید براینکه اگر این روال در استان در خصوص پروژه‌ها دنبال شود همگی به سرنوشت فرودگاه دچار شده و به بن‌بست می‌رسند اذعان کرد: دراین‌بین انتظار می‌رود از سوی مسئولان پیگیری لازم انجام و یقیناً ما نیز پای کار خواهیم بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درواقع ما در مسیر احقاق حقوق موکلین خود به‌دنبال احیای پروژه‌ها از طریق بررسی کارشناسی هستیم ابراز کرد: براین اساس انتظار می‌رود وضعیت بودجه‌ای سال آتی بهبود پیدا کند.

‌حجت‌الاسلام فلاحی با اشاره به اینکه متأسفانه طبق پیگیری‌ها در خصوص پروژه‌های اولویت‌دار استان در خصوص تأمین آب پایدار برای شهرستان همدان به عنوانی یکی از این اولویت‌ها کار خاصی از سوی مسئولان صورت نپذیرفته است تأکید کرد: در حال حاضر تنها کاری که انجام‌شده تأمین آب به‌صورت اضطراری است که آن‌هم از سوی شرکت آب و فاضلاب بوده نه از سوی شرکت آب منطقه‌ای.

وی ادامه داد: این تأمین آبی که از طریق چاه‌ها انجام شده به‌صورت اضطراری است و باید به‌دنبال تأمین منابع پایدار باشیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه طبق چند جلسه‌ای که در سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت نیرو برگزار کرده و با کارشناسان بر اساس اسناد و مدارک صحبت کردم مشخص شد نسبت به تأمین آب پایدار برای استان همدان شاهد هیچ اتفاق نبوده‌ایم اذعان کرد: طبق پیگیری‌ها از سد تالوار هنوز چیزی نصیب استان نشده و درعین‌حال تأمین آب از استان کردستان نیز منتفی است.

حجت‌الاسلام فلاحی با تأکید براینکه اسناد و مدارک مستند در وزارت نیرو بیانگر آن است که مدیران ناکارآمد مدعی پیگیری این مسئله در واقع کار نکرده‌اند تشریح کرد: در گفت‌و‌گو با یکی از مسئولان وزارت‌خانه وی بیان کرد تنها کسی که پیگیری این پروژه بوده من و شخص دیگری آن‌هم خارج استان بوده است.

وی ادامه داد: آنچه امروز ازسوی مسئولان به‌عنوان پیگیری و تأمین آب شرب در رسانه‌ها عنوان می‌شود آب پایدار نیست.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه مسئولان استان در صورت بروز بحران باید از باب ترک فعل نسبت به مردم پاسخگو باشند ابراز کرد: در خصوص اشتغال نیز آمار واهی برای استان مشکل‌ساز شده اما طی یک سال گذشته به‌دنبال جلب مشارکت چند سازمان برای احیای واحدی تولید راکد بوده و هستیم.

حجت‌الاسلام فلاحی ادامه داد: مذاکراتی با سازمان اتکا انجام شده تا واحدها تولید تعطیل شده را اجاره کرده و احیا کند.

وی با تأکید براینکه دراین‌باره در وزارت دفاع نیز جلسه داشتیم، ابراز کرد: البته وزارت دفاع نیز خود به‌دنبال اجرای برخی پروژه‌ها در استان است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعال‌سازی فرودگاه با اجرای کارخانه بازیافت هواپیما و نیز جلب مشارکت بانک‌ها در اجرای برخی پروژه‌ها نیز از دیگر راهکارهایی است که دنبال می‌شود ابراز کرد: اولویت ما در بحث اشتغال احیای واحدها تعطیل شده است که به‌صورت موردی با همکاری بانک تاکنون چند واحد مجدداً وارد چرخه تولید شدند.

حجت‌الاسلام فلاحی ادامه داد: البته در بحث اشتغال باید تناقض در آمار اشتغال بین اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و نیز سازمان تأمین اجتماعی برطرف شود تا بتواند شاهد نمایی درست از سوی استان در بحث اشتغال بود.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد شرایط بودجه فعلی استان همدان برآیند آمار و اطلاعاتی است که از ستاد به مرکز مخابره شده و بنابراین بنا به اطلاعات ارائه‌شده کارشناسان در ابعاد مختلف شرایط استان را به‌ویژه در بخش اشتغال مناسب ارزیابی کرده‌اند و براین اساس میزان بودجه تعریف‌شده برای همدان نسبت به استان‌های مشابه تفاوت فاحشی دارد؛ بنابراین انتظار می‌رود مدیران استانی در ارائه اطلاعات آمار واقعی را ملاک عمل قرار دهند تا دست استان از بودجه‌ها ملی خالی نمانده و کاسه چه کنم برای اجرا پروژه‌ها در دست نگیرند.

شناسه خبر 43978