شناسه خبر:44004
1400/5/11 09:23:11
اطلاع از درآمد و هزینه‌های غار علیصدر حق مردم است؛

علیصدر حیاط خلوت مدیران و دست‌اندرکاران شرکت

سپهرغرب، گروه خبر: منتخب ششمین دوره شورای اسلامی روستای علیصدر این موضوع را عنوان کرد که عموم اهالی معتقدند مدیران و دست‌اندرکاران شرکت سیاحتی، غار علیصدر را حیاط خلوتی برای خود قرار داده‌اند و هزینه درآمد آن مجهول است و نماینده مردم کبودراهنگ در مجلس نیز اطلاع از درآمد و هزینه‌های غار علیصدر را حق مردم دانسته است.

غار علیصدر به‌عنوان بزرگ‌ترین غار آبی جهان در همدان، یکی از جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت بسیار خوبی در جذب توریست به استان بوده که مسئولان استانی و شهرستانی به ارتقای این منطقه به‌لحاظ جاده دسترسی، امکانات و غیره تأکید داشته‌اند تا موجب اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی شود؛ اما شنیده‌ها حاکی از آن است درحالی که باید درآمدهای حاصل از این ظرفیت گردشگری برای حل مشکلات و نیازهای دهکده گردشگری علیصدر هزینه شود، گویا در این بین وضع قوانینی به نفع مدیران شرکت سیاحتی مانع از تحقق این امر شده و عملاً هیچ‌گونه عایدی برای اهالی روستا و خود روستا نداشته است.

سال‌ها است مطالبه مردم دهکده گردشگری علیصدر این مباحث بوده و اهالی فریاد می‌زنند هزینه‌کرد درآمد غار علیصدر برای تفریحگاه‌های شهر همدان پذیرفتنی نیست و درآمد حاصل از این بخش باید برای روستا و رونق این منطقه هزینه شود و با توجه به برگزاری انتخابات ششمین دوره انتخابات روستاها و میان‌‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مشخص شدن نماینده مردم شهرستان کبودراهنگ در مجلس و عضو شورای ششم روستا، مردم مجدداً مطالبات خود را در این خصوص دنبال کرده‌اند و به‌منظور پرداختن به این مهم با تعدادی از کشاورزان و اهالی این روستا، منتخب ششمین دوره شورای اسلامی روستای علیصدر و نماینده مردم این شهرستان در مجلس گفت‌و‌گو کردیم.

تعدادی از کشاورزان دهکده گردشگری علیصدر در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به مشکلات خود به‌واسطه فعالیت شرکت سیاحتی علیصدر و وعده‌های محقق‌نشده، اظهار کردند: زمین‌های کشاورزی ما را با وعده ساخت شهرک توریستی و ایجاد اشتغال برای مردم علیصدر، با قیمت بسیار پایین خریداری کردند.

این کشاورزان با بیان آنکه با هدف پیشرفت منطقه گردشگری و اشتغال مردم روستا شرایط آن‌ها را پذیرفتیم، گفتند: سال‌ها است چشم‌انتظار تحقق این وعده‌ها هستیم و محقق نشده است و مدیران شرکت سیاحتی علیصدر آنجا را تبدیل به فضای سبز کردند.

کشاورزان روستای علیصدر با تأکید بر اینکه مدیران شرکت سیاحتی برای به‌کارگیری نیروهای بومی شرایط سفت و سختی قرار دادند، بیان کردند: ایجاد این شرایط درحالی است که هر مدیر جدید و نیروهای رسمی 10-15 نفر از اقوام و آشنایان را بدون درنظر گرفتن هیچ‌گونه ضوابط اداری در مجموعه شرکت سیاحتی غار علیصدر جذب می‌کنند.

این اهالی روستا تنها کار شرکت برای شهرک‌سازی را احداث دیوار غیر قانونی بین روستا و مجتمع سیاحتی دانستند و افزودند: با ایجاد این دیوار روستاییان از درآمد گردشگری محروم شده‌اند، چراکه این دیوار حضور گردشگران در داخل روستا را محدود کرده است.

چند خانواده ساکن در روستا که از راه اسکان مسافر امرار معاش می‌کنند نیز از تفکر غلط مدیران استان سخن گفتند و تصریح کردند: هدف آن‌ها از این اقدام، اسکان گردشگران غار علیصدر در شهر همدان است و این موضوع جای تأسف دارد.

آن‌ها همچنین این موضوع را عنوان کردند: مسافرانی که در خانه‌های ما اسکان می‌گیرند، این‌گونه می‌گویند که در شهر همدان به ما گفته‌اند غار علیصدر در بین بیابانی قرار گرفته و هیچ‌گونه امکانات رفاهی و اسکان ندارد.

منتخب ششمین دوره شورای اسلامی روستای علیصدر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان آنکه این‌روزها پیگیر خواسته‌ها و حقوق قانونی مردم بومی روستا هستیم، اظهار کرد: افزایش اشتغال در مجتمع سیاحتی علیصدر و شفاف‌سازی هزینه نقدینگی کلان غار مطالبه مردم روستا است.

ابوالحسن سلیمی به مجهول بودن هزینه درآمد بزرگ‌ترین غار آبی اشاره کرد و گفت: رسانه‌های استان و کشور بارها مجهول بودن هزینه درآمد غار علیصدر را به‌صورت گزارشی و خبری پوشش دادند، اما نتیجه‌ای در راستای شفاف‌سازی نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه تمام خدمات مسافران و گردشگران از اسکان و تأمین آب شرب تا دفع زباله و غیره برعهده اهالی روستا است، بیان کرد: متأسفانه هیچ عایدی از سودآوری غار به‌جز هزینه دفع زباله مجتمع سیاحتی نبوده و برای حل مشکلات و زیباسازی این دهکده گردشگری هزینه‌ای درنظر گرفته نمی‌شود.

منتخب ششمین دوره شورای اسلامی روستای علیصدر افزود: مدیران شرکت سیاحتی علیصدر با مدیریت تهاجمی و تفکر ارباب رعیتی این مجموعه فرهنگی را اداره کرده و تمام نقدینگی غار علیصدر را به سمت تفریحگاه‌های تپه عباس‌آباد، گنجنامه، شهر بازی رنگین‌کمان، تله‌کابین، شهرداری همدان و غیره سوق داده‌اند.

سلیمی با بیان آنکه حتی نظر مدیران این مجموعه سیاحتی بر اسکان گردشگران در روستای علیصدر منفی است، تصریح کرد: با همین هدف هیچ‌گونه مکان تفریحی و ورزشی فعال و کاربردی در مجتمع سیاحتی درنظر گرفته نشده است، چراکه مایل نیستند اسکان مسافر در علیصدر در روزهای متوالی امکان‌پذیر باشد.

وی با بیان اینکه از سال1370 شرکت سیاحتی علیصدر مدیریت و اداره بزرگ‌ترین غار آبی جهان را برعهده گرفته است، ادامه داد: شرکت از این محل درآمد بسیار بالایی داشته، اما هیچ‌گونه زیر ساختی بعد از 30 سال در مجتمع علیصدر ایجاد نشده است.

منتخب ششمین دوره شورای اسلامی روستای علیصدر خاطرنشان کرد: مردم روستای علیصدر از کمترین حق خود یعنی داشتن سند برای املاک، محروم هستند و نبود حداقل امکانات از سالن‌های ورزشی و درمانگاه تا داروخانه شبانه‌روزی و غیره، مردم این دهکده گردشگری را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

سلیمی با تأکید بر اینکه جمعیت شناور روستای علیصدر در بعضی روزها به بیش از 10 هزار نفر می‌رسد، یادآور شد: با این وضعیت اداره امور روستا از توان دهیاری خارج است و مردم علیصدر چشم‌انتظار ابلاغیه شهری این روستا پس از گذشت سال‌ها از تصویب آن هستند.

وی با بیان اینکه با وجود افراد تحصیل‌کرده در روستا پس از سال‌ها همچنان واحد اداری مجتمع سیاحتی غار علیصدر توسط افراد غیر بومی اداره می‌شود، اظهار کرد: این امر مایه تأسف بوده و جوانان روستا که بیشتر آن‌ها تحصیلات دانشگاهی دارند و بعضأ نیز تحصیل‌کرده رشته گردشگری و مرتبط با آن هستند، به‌صورت قراردادهای ماهیانه در کارهای قایقرانی و بدون درنظر گرفتن سختی کار در محیط طاقت‌فرسا و مرطوب غار اشتغال دارند.

منتخب ششمین دوره شورای اسلامی روستای علیصدر گفت: این وضعیت اشتغال جوانان تحصیل‌کرده روستا درحالی است که شرکت سیاحتی هزینه ایاب ذهاب، غذا و دیگر موارد نیروهای غیر بومی مجتمع سیاحتی را بدون درنظر گرفتن انجام هیچ‌گونه کار و فعالیتی توسط این نیروها تقبل کرده و نیروهای بومی علیصدر بدون گرفتن هیچ خدماتی در داخل غار و خدمات فضای سبز به‌کار گیری شده‌اند.

سلیمی انتظار اعضای شورای اسلامی روستا، دهیار و اهالی دهکده گردشگری علیصدر از دولت جدید، مسئولان استانی و به‌ویژه نماینده شهرستان کبودراهنگ را نگاه ویژه‌ به شرایط نامطلوب علیصدر و سامان‌دهی این موضوع دانست و بیان کرد: عموم اهالی علیصدر معتقدند که مدیران و دست‌اندرکاران، شرکت سیاحتی غار علیصدر را حیاط خلوتی برای خود قرار داده و اساسنامه آن را نیز به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که به نهادهای نظارتی پاسخگو نباشند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درآمد غار علیصدر را بیشتر از درآمد عنوان‌شده توسط مدیران شرکت سیاحتی دانست و افزود: اطلاع از درآمد و هزینه‌های غار علیصدر حق مردم است، چراکه غار به‌عنوان مهم‌ترین مرکز توریستی در غرب کشور، باید پایلوت اقتصاد شهرستان کبودراهنگ باشد.

فتح‌الله توسلی با تأکید بر اینکه پذیرفتنی نیست در منطقه‌ای با وجود بزرگ‌ترین غار آبی جهان جوانان آن بیکاری را به‌سختی تجربه کنند، تصریح کرد: در شأن مدیریت شرکت سیاحتی غار علیصدر نیست روستایی که هرساله پذیرای میلیون‌ها گردشگر خارجی و داخلی است، فاقد امکانات ورزشی و رفاهی باشد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: به‌عنوان نماینده مردم در مجلس تمام تلاش و توان مسئولیتی خود را برای شفاف‌سازی درآمد غار علیصدر به‌کار خواهم گرفت.

اهالی علیصدر بر این باورند که مدیران و دست‌اندرکاران شرکت سیاحتی، غار علیصدر را حیاط خلوتی برای خود قرار داده و اساسنامه آن را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که به نهادهای نظارتی پاسخگو نباشند و با توجه به این اظهار نظرها می‌توان گفت سود حاصله شرکت هیچ‌گونه عایدی برای این روستا نداشته، درحالی که باید از این بخش برای بهبود شرایط و وضعیت روستا هزینه شود و مسئولان و اهالی روستا هزینه‌کرد درآمد غار علیصد برای تفریحگاه‌های شهر همدان را پذیرفتنی نمی‌دانند و خواستار پیگیری این موضوع از نماینده خود در مجلس هستند و توسلی نیز اطلاع از درآمد و هزینه‌های غار علیصدر را حق مردم دانسته و عنوان کرده است که برای شفاف‌سازی درآمد غار علیصدر تمام تلاش خود را خواهم کرد.

شناسه خبر 44004