شناسه خبر:44056
1400/5/11 12:24:47

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: کاشت 60 اصله نهال در راستای مجازات جایگزین حبس متخلفین عرصه‌های منابع طبیعی در تویسرکان محقق شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، علیرضا قاسمی‌مجاهد افزود: یک متخلف زیست‌محیطی در شهرستان تویسرکان با رأی دادگاه به کاشت 30 اصله درخت بید و 30 اصله درخت گردو محکوم شد.

قاسمی‌مجاهد گفت: فردی اقدام به قطع 12 اصله نهال «بید» در یکی از روستاهای شهرستان تویسرکان کرده بود که با شکایت منابع طبیعی پرونده‌ای علیه وی با عنوان «تخریب اراضی ملی و قطع درخت» در مرجع قضائی تشکیل شد.

وی اضافه کرد: ابتدا برای این متهم حکم قضائی مبنی بر تحمل سه سال حبس و در مرحله دوم تحمل یک سال حبس صادر شده بود که درنهایت این پرونده مجدد در شعبه 102 کیفری شهرستان تویسرکان مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: با حکم قاضی شعبه 102 کیفری، متهم مکلف به حضور در محل جرم و کاشت 60 اصله نهال «گردو» و «بید» شد.

قاسمی‌مجاهد اظهار کرد: 236 فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی در این استان طی سه ماه نخست امسال تشکیل شده، همچنین 328 فقره پرونده در این مدت‌زمان مختومه شده است.

وی گفت: برای متصرفان اراضی ملی مجازات جایگزین حبس نظیر کاشت درخت و حفر کانال صادر شده و در سال 99 گرایش مرجع قضائی به صدور مجازات جایگزین حبس افزایش داشته است.

قاسمی‌مجاهد افزود: صدور مجازات‌های جایگزین حبس در فرهنگ‌سازی حفظ انفال و اراضی ملی، آگاه‌سازی فرد از اهمیت حفظ منابع طبیعی و کاهش تخلف مؤثر است.

براساس آمار منتشره وسعت اراضی ملی همدان بیش از 905 هزار هکتار است که نزدیک به نیمی از مساحت این استان را شامل می‌شود.

شناسه خبر 44056