شناسه خبر:44065
1400/5/12 09:25:41

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: یکی از سالم‌ترین خون‌های اهدایی در سرتاسر دنیا (براساس تست‌هایی که روی پلاسماهایی که برای قرارداد تولید دارو به اروپا فرستاده می‌شود) مربوط به ایران است.

پژمان صالحی‌فر روز گذشته اظهار کرد: از نهم تا پایان هفته به‌عنوان هفته ملی اهدای خون نام‌گذاری شده که برنامه‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی برای اهدای خون در استان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور و در دنیا هرروز، روز ملی خون است؛ چون بیماران بسیاری در مراکز درمانی حیات و زندگی آن‌ها به خون و یا پلاکت وابسته است و با وجود ویروس کرونا و بحران‌های دیگر، نیاز آن‌ها کمتر نمی‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: فرآورده‌های خونی تاریخ انقضا کوتاهی دارند، بنابراین امکان ذخیره‌سازی وجود ندارد و در ایام بحران‌های کرونا نیاز مراکز درمانی بیشتر هم می‌شود، به‌طوری که در سه ماه نخست امسال نسبت به سه‌ماهه نخست سال گذشته حدود 18 درصد درخواست‌ها از طریق مراکز درمانی بیشتر شده است.

* مراکز ثابت انتقال خون کنگاور و اسلام‌آباد غرب امسال راه‌اندازی می‌شود

وی با بیان اینکه نیاز به خون همیشگی است و باید به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد، گفت: در استان کرمانشاه به‌جز مرکز استان، مرکز خون‌گیری ثابت نداریم که یک‌سری مقدمات انجام شده تا در نیمه دوم سال شاهد راه‌اندازی کامل مرکز انتقال خون در کنگاور و اسلام‌آباد غرب باشیم.

صالحی‌فرد خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی هم در راستای راه‌اندازی مراکز موقتی برای شهرستان‌های جوانرود، سرپل‌ ذهاب و سنقر و کلیایی به شرط همکاری مسئولان شهرستان‌ها داریم و علاوه‌بر آن هر هفته در روز چهارشنبه نیز تیم سیار خون‌گیری در شهرستان قصر شیرین مستقر می‌شود.

وی با اشاره به رعایت تمامی تمهیدات بهداشتی و پروتکل‌ها، گفت: ازنظر علمی ویروس کرونا از راه خون منتقل نمی‌شود و از طرفی خون دادن برخلاف تصور بعضی‌ها سبب ضعف سیستم ایمنی نمی‌شود.

شناسه خبر 44065