شناسه خبر:44068
1400/5/12 09:34:56
برای ارائه هرچه بهتر سوخت‌رسانی به مشتریان انجام می‌شود؛

نظارت مستمر بر عملکرد بهره‌برداران جایگاه‌های cng در منطقه همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان گفت: همه‌ساله هم‌پای دیگر مراکز عرضه سوخت‌های مایع، نظارت مستمر بر جایگاه‌های CNG نیز در منطقه همدان انجام می‌شود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان، امین روستایی با اعلام این مطلب، گفت: با هدف ارائه هرچه بهتر و بیشتر از گذشته خدمت سوخت‌رسانی به مشتریان و هم‌استانی‌های شریف، کارشناسان واحد سی‌ان‌جی منطقه به‌صورت دوره‌ای عملکرد بهره‌برداران جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده را مورد پایش قرار می‌دهند.

وی از ارزیابی دو بار در سال بهره‌برداران خبر داد و افزود: درحال حاضر جایگاه‌های سی‌ان‌جی به سه صورت بهره‌برداری می‌شوند؛ جایگاه‌هایی که متعلق به شهرداری‌ها بوده، جایگاه‌های بخش خصوصی که دارای تجهیزات دولتی هستند و جایگاه‌های بخش خصوصی که همه امکانات موجود توسط خود مالک خریداری شده است.

این مقام مسئول با بیان آنکه نمرات ارزیابی از 100 امتیاز درنظر گرفته می‌شود، ادامه داد: پس از دریافت مدارک و اسناد، شرکت بهره‌برداری که حائز امتیاز 90 تا100 شده، می‌تواند درخواست افزایش ظرفیت برای بهره‌برداری از تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی بیشتر را داده و درصورت موافقت شرکت ملی پخش، این امر محقق می‌شود و در مقابل اگر نمره ارزیابی بهره‌بردار از متوسط به پایین (60 به پایین) باشد، امتیازاتی از شرکت سلب خواهد شد؛ به‌طوری که در بعضی موارد پس از پایان قرارداد مجوز تمدید و یا شرکت در هیچ مزایده‌ای برای بهره‌برداری از جایگاه‌ها به آن‌ها داده نخواهد شد.

روستایی با اشاره به آمادگی بستر لازم و اینکه از ظرفیت‌های ملی برای تقویت گرایش عموم مردم به سوی مصرف گاز طبیعی فشرده بهره گرفته شده است، اذعان کرد: با مدیریت یکپارچه، تحلیل داده‌های آماری و شناخت کامل از نواخت جریان مصرف در شرایط و موقعیت‌های متفاوت، سوخت مورد نیاز را به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانیم.

مسئول امور جایگاه‌های سی‌ان‌جی منطقه نیز در این خصوص گفت: در امتیازبندی عملکرد بهره‌برداری از جایگاه‌های سی‌ان‌جی، بیشترین امتیازات به شاخص‌های ارزیابی مستندات و گواهینامه‌ها، نیروی انسانی، تجهیزات، ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست اختصاص دارد.

محمدرضا عالمی افزود: در شاخص مستندات و گواهینامه‌ها، تمامی گواهینامه‌ها باید دارای تاریخ اعتبار بوده و مستندات هزینه‌کردها در دفاتر جایگاه موجود و ثبت شده باشد. همچنین در بخش نیروی انسانی حضور مستمر سرپرست در جایگاه الزامی است و تکنسین آموزش‌دیده دارای مدرک معتبر نیز باید حاضر و ناظر ایمنی تأییدشده از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم تعیین شده باشد.

وی با اشاره به اینکه باید به‌ازای هر سکوی فعال یک اپراتور تعیین شود، یادآور شد: برای جایگاه‌های تک و دو دیسپنسره یک اپراتور در هر شیفت کافی است.

این مقام مسئول با بیان آنکه سوخت‌گیری براساس دستورالعمل‌های تعریف‌شده ضروری و حیاتی است، اضافه کرد: پیاده کردن سرنشینان خودرو قبل از شروع سوخت‌گیری و هدایت به محل امن، انجام سوخت‌گیری توسط اپراتور و باز بودن درب جعبه عقب خودرو در هنگام سوخت‌گیری، ازجمله الزاماتی است که در این حوزه باید به آن عمل شود.

رئیس واحد سی‌ان‌جی منطقه تصریح کرد: سلامت تجهیزات ازجمله کمپرسور، مخازن، خشک‌کننده گاز، کانال‌ها، لوله و اتصالات انتقال گاز، برق اضطراری، تجهیزات ضد حریق و انفجار و غیره جایگاه‌ها نیز در این بازدیدها مورد بررسی موشکافانه کارشناسان شرکت قرار گرفته و درصورت مغایرت و پوسیدگی، نشتی، قطعی و غیره، تعمیر و اصلاح فوری در دستور کار بهره‌بردار قرار می‌گیرد.

عالمی اظهار کرد: وضعیت نظافت، سرویس‌های بهداشتی، البسه کارکنان، آماده به‌کار بودن سیستم اطفای حریق و کپسول‌های آتش‌نشانی، اطمینان از عملکرد صحیح سیستم قطع اضطراری و غیره نیز در چارچوب دستورالعمل‌های بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (hse) جایگاه بررسی خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان آنکه پایش میدانی به‌صورت اتفاقی و یا به درخواست مسئولین جایگاه یا شرکت گاز انجام می‌شود، اعلام کرد: اگر اختلافی بین میزان فروش و میزان گاز تحویلی از طرف شرکت گاز محرز شود، دستگاه تا سه روز هم‌زمان با فروش، پایش شده و درصورت اثبات مغایرت، عیب‌یابی و مشکل رفع می‌شود.

وی با بیان این مطلب که در پی اجرای طرح دوگانه‌سوز کردن رایگان خودروهای عمومی و همچنین اعطای تسهیلات به خودروهای اینترنتی و آژانس‌های حمل‌ونقل بار و مسافر (اسنپ و تپسی) از سوی وزارت نفت شاهد افزایش تعداد خودورهای مصرف‌کننده سوخت پاک هستیم، یادآور شد: افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده از طریق جذب مشارکت بخش خصوصی در دستور کار منطقه بوده و اکنون 6 جایگاه درحال ساخت است تا شاهد کاهش مدت زمان سوخت‌گیری هر خودرو و تسهیل سوخت‌رسانی به شهروندان عزیز در این بخش باشیم.

رئیس سی‌ان‌جی منطقه همدان با تأکید بر نقش نظارتی این منطقه، بیان کرد: برای اطمینان از ایمنی در جایگاه‌های سوخت پاک به‌صورت ماهیانه و برحسب کارکرد، تجهیزات این جایگاه‌ها توسط گروه‌های تعمیر و نگهداشت طرف قرارداد بازدید شده و درصورت نیاز به حالت اورهال درآمده و تعمیرات انجام می‌شود.

محمدرضا عالمی اطمینان داد: ناظرین ایمنی به‌طور مستمر موارد مرتبط را رصد کرده و درصورت وجود موارد بحرانی، جایگاه از مدار خارج می‌شود و پس از رفع مشکل و حصول اطمینان از صحت عملکرد تجهیز، مجدد به مدار فعالیت برمی‌گردد.

وی ضمن یادآوری بازدید میدانی و ارزیابی تمامی 48 جایگاه‌ سی‌ان‌جی استان (تک و دومنظوره) در سال گذشته و همچنین انجام آن در سال جاری، از اجرای کالیبراسیون سالانه و دوسالانه توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و در معیت اداره استاندارد خبر داد و خاطرنشان کرد: برای دیسپنسرهای هر جایگاه پس از کالیبره شدن و حصول اطمینان، از صحت و سقم شمارنده‌ها، گواهی صادر می‌شود.

شناسه خبر 44068