شناسه خبر:44214
1400/5/16 10:23:05
یکی از فرماندهان و جانبازان دفاع مقدس عنوان کرد:

عشق، همدلی و فداکاری سه رکن مدیریت در دفاع مقدس

سپهرغرب، گروه فرهنگی - طاهره ترابی‌مهوش: این فرمانده دفاع مقدس با تأکید براینکه در جنگ عشق، همدلی و فداکاری اصلی‌ترین داشته‌ ‌رزمندگان بود خاطرنشان کرد: درواقع در آن مقطع زمانی رزمندگان و مردم توانستند با وحدت به آن پیروزی‌های بزرگ دست‌ یافته و دشمن را در عرصه‌های مختلف سرکوب کنند اما متأسفانه امروزه این آرمان‌ها در بین مردم و مسئولان کمرنگ شده است.

رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس با الگوپذیری از آموزه‌های غنی اسلام مبنی بر سازش‌ناپذیری در برابر ظلم و تعدی، اراده پولادین خویش را به دشمن متجاوز تحمیل کردند و آن‌ها را به عقب‌نشینی واداشتند، موضوعی که جوانان امروز می‌توانند با الهام از آن، نگاه و نگرشی متفاوت از مقوله جنگ را برای خود تداعی کنند.

هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های دفاع محسوب می‌شود؛ هنگامه‌ای که ملت ایران در اتحادی بی‌نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند، بنابراین رسانه‌های مختلف طی این سال‌ها به‌منظور ارج نهادن به این ارزش‌ها و برجسته‌سازی تلاش‌های این ایثارگران با انتشار گزارش‌ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند و یقیناً روزنامه سپهرغرب نیز این قاعده مستثنی نیست و طی سال‌های فعالیت خود در شمارگان مختلف به بیان این رشادت‌ها پرداخته و می‌پردازد، زیرا رزمندگان و ایثارگران در جنگی تحمیلی و نابرابر در برابر آتش و کینه دشمن، سینه خویش را سپر کردند و به دفاع از کیان و حریم وطن پرداختند و در مسیر اهداف و آرمان‌های حق‌طلبانه‌ نظام جمهوری اسلامی گام برداشتند؛ بنابراین در این شماره نیز بنا به رسالتی که دراین‌باره داریم این بار به گفت‌و‌گو با یکی از فرماندهان نامدار دفاع مقدس و جانباز 50 درصد پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

عباس کیاستی با تأکید براینکه بنده جانباز 50 درصد دفاع مقدس هستم که خداوند متعال در تقدیر ما قرار داده بود که آن برهه زمانی که کشور در اوج فتنه‌های بزرگ قرار داشت درعین‌حال خبیثان و ناکسان به طمع تصرف این مملکت به کشور تجاوز کردند بنده به‌عنوان یک بسیجی و رزمنده در جبهه خدمتگزار بوده و دین خود را ادا کنیم، گفت: همواره خداوند متعال را برای این فرصتی که در اختیار ما قرار داد شاکر هستم.

وی افزود: درک و دیدن جنگ و درعین‌حال مشاهده ظلم ظالمان و در عین فداکاری فداکاران و ایثار گران فرصتی بود که به بنده در سال‌های دفاع مقدس داده شد.

وی با تأکید براینکه بنده خود از نزدیک شاهد بودم که عزیزان بسیجی، سپاهی، ارتشی و جهادگر و هر آن‌کس که به اسلام و کشورش عشق می‌ورزید چگونه با تقدیم جان‌ و مالشان فداکاری کرده‌اند، تشریح کرد: گرچه توفیق شهادت نداشتم اما خود را به این امید دلداری می‌دهم که شاید بنده به‌نوعی پیام‌آور این رشادت‌ها و ایثارگری‌ها باشم.

این فرمانده سپاه تویسرکان با تأکید براینکه شهدا راه کربلا را در پیش گرفته‌اند اذعان کرد: اگر شهدا و جانبازان راه کربلا نمی‌رفتند و واقعه عاشورا نبود قطعاً ما نمی‌توانستیم در مقابل دشمن با آن حجم از تجهیزات بایستیم.

کیاستی با بیان اینکه فلسفه عاشورا بود که ما را در دفاع مقدس سربلند کرد گفت: این عشق ما را بر آن داشت که توانستیم دشمن را به شکل ذلت‌بار از کشور بیرون کنیم.

وی با تأکید براینکه بنده پس از دفاع مقدس نیز در دفاع از مردم عراق با تن زخمی به انتفاضه مردم عراق در سلیمانیه و کرکوک پیوسته و از طریق رساندن کمک‌های مردمی به مردم این مناطق همچنان در مسیر مقاومت گام برداشته و برمی‌دارم پس می‌توان گفت دوره‌های مختلفی را تجربه کرده‌ام، تصریح کرد: جالب است بدانید در یک مقطع از جنگ، ما به‌صورت خانوادگی به همراه پدر و برادرم در خط مقدم عملیات والفجر هشت و فاو بودیم و در نهایت برادرم به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

این فرمانده سپاهی با اشاره به اینکه امروز باید رسالت و وظیفه خود را در قبال روح شهیدان، جانبازان، ایثارگران، فرماندهان و سرداران انجام دهیم و علاوه بر بزرگداشت آن‌ها، ارزش‌های والای دوران دفاع مقدس را به‌عنوان تذکر برای خود و دیگران بازگو کنیم گفت: امروز هم برای رویارویی با نظام سلطه در جنگ هستیم، دید و نگرش ما دفاع از نظام الهی است و تا زمانی که توان و عزم و اراده ما از دفاع از ارزش‌ها باشد نظام سلطه نمی‌نشیند.

کیاستی بابیان اینکه جانباز عملیات فاو در منطقه کارخانه نمک است ابراز کرد: در این عملیات فاصله با دشمن بسیار اندک بود و در عین حال شرایط به‌گونه‌ای بود که خاکریز نداشتیم و 20 سانتی‌متری با کلنگ کنده و برای خودمان جان‌پناه درست کرده بودیم که البته این جان‌پناه نیز پر از آب و نمک بود.

وی با تأکید براینکه در این عملیات بنده از ناحیه شکم و پا مجروح شدم و افتخارم این است که مرا شهیدان عینعلی فرمانده لشکر انصار الحسین (ع) و تاجوک از فرمانده گردان دلاور ملایر به عقب آوردند تصریح کرد: در خدایی بودن شهید عینعلی همین بس که این شهید بزرگوار به هنگام شب وقتی گم می‌شدیم از طریق بوی خاک مسیر را تشخیص می‌داد.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه برخی عراق را در حال حاضر ذلیل می‌پندارند اما در برهه‌ دفاع مقدس با جهان جنگیدیم زیرا هرآنچه که می‌خواست دنیا در اختیارش می‌گذاشت، خاطرنشان کرد: حتی در برهه‌ای از جنگ از سلاح شیمیایی نیز استفاده کرد.

کیاستی با تأکید براینکه در جنگ عشق، همدلی و فداکاری اصلی‌ترین داشته‌ ‌رزمندگان بود خاطرنشان کرد: د واقع در آن مقطع زمانی رزمندگان و مردم توانستند با وحدت به آن پیروزی‌های بزرگ دست‌یافته و دشمن را در عرصه‌های مختلف سرکوب کنند اما متأسفانه امروزه این آرمان‌ها در بین مردم و مسئولین کمرنگ شده است.

وی عنوان کرد: مردم این وحدت را زیر سایه اسلام و رهبری امام خمینی (ره) به دست آوردند دستاوردی بزرگ از ملت ایران که برای آیندگان خواهد ماند.

این رزمنده بسیجی با اشاره به انس، الفت و محبت رزمندگان به ائمه (ع) مطرح کرد: این مسئله از ویژگی‌های بارز رزمندگان به‌شمار می‌آمد همان‌گونه که حاج قاسم عزیز در وصیت‌نامه خود به آن اشاره می‌کند و می‌گوید که مادرمان حضرت زهرا (س) در بزنگاه‌های جنگ حواسش به ما بود و از محبت خود ما را سیراب می‌کرد.

کیاستی افزود: نظام سلطه همواره قصد مبارزه با نظام‌های الهی را دارد که این موضوع منحصر به امروز نیست و برای فردا هم وجود دارد؛ بنابراین باید آمادگی لازم را برای مقابله با نظام سلطه داشته باشیم.

وی با تأکید برای این‌که حضور ما در جبهه‌های جنگ لطف بزرگی از سوی خداوند متعال بود تشریح کرد: بنده شخصاً دست کمک‌های غیبی را در جنگ درک کردم به‌نحوی‌که در عملیات ثامن‌الائمه بی‌سیم‌چی ما از ناحیه پا مجروح و پایش قطع شد اما امکان برگرداندنش برای ما فراهم نبود و درعین‌حال می‌بایست ادامه عملیات را پیگیری می‌کردم زیرا باید خط شکسته می‌شد؛ بنابراین به‌ناچار بی‌سیم‌چی زخمی را در محل اصابت ترکش رها کرده تا امداد‌گران برای برگرداندن وی اقدام کنند، وقتی وارد کانال در فاصله 200 متری شدیم شاهد بودیم که وی زودتر از ما به محل رسیده بنابراین از وی پرسیدیم چگونه خود را به محل رسانده گفت دستی مرا بغل کرد و در این مکان گذاشت.

وی با تأکید بر وجود عنایت‌های غیبی در صحنه‌های دفاع مقدس گفت: در فداکاری رزمندگان همین بس که اگر دستی قطع می‌شد کار را نصفه‌کاره رها نکرده و با تن مجروح وظیفه خود را به پایان می‌رساند و حتی دیگر دوستان را نیز از مجروح بودن خود مطلع نمی‌کردند.

این فرمانده دفاع مقدس با تأکید بر اینکه رزمندگان ما با تکیه‌ بر همین روحیه شهادت‌طلبی دشمن را زمین‌گیر کردند، بیان کرد: شکستن بن‌بست‌ها در دوران دفاع مقدس با تکیه ‌بر روحیه شهادت‌طلبی محقق شد.

کیاستی بابیان اینکه شهادت‌طلبی، کمال، نترسیدن از مرگ از دیگر درس‌های بزرگ دفاع مقدس است، عنوان کرد: نگاه مردم ایران به مسئله مرگ تا پیش از انقلاب اسلامی نگاهی متفاوت بود که با حضور امام خمینی (ره) این نگاه تغییر کرد.

وی ایستادگی و مقاومت را دیگر درس بزرگ دفاع مقدس برای ملت ایران برشمرد و اظهار کرد: آنچه در دفاع مقدس به‌دست آمد که ما نیز به آن افتخار می‌کنیم نتیجه ایستادگی و مقاومت رزمندگان است.

این فرمانده دفاع مقدس افزود: وقتی رزمنده‌ای در جبهه حضور داشت تمام فکر و ذهنش این بود که آیا توانسته‌ به عهدی که با ولی و رهبر خود بسته عمل کند یا خیر، به همین دلیل می‌دیدیم در شب عملیات وقتی دست رزمنده‌ای از پوست آویزان شده وی آن دست را از تنش جدا می‌کرد و باز به مبارزه می‌پرداخت؛ آری وفاداری دیگر درس بزرگ دفاع مقدس است.

کیاستی با تأکید براینکه مسئولیت‌پذیری از دیگر درس‌های دفاع مقدس است اذعان کرد: این بدان مفهوم است که در آن زمان هرکسی احساس می‌کرد توانی دارد وارد جبهه نبرد حق علیه باطل می‌شد و اگر کسی این توان را نداشت با هرآنچه از دستش برمی‌آمد جبهه‌ها را یاری می‌کرد.

وی با بیان اینکه ملت ایران به‌خوبی توانست در دوران دفاع مقدس فعل ما می‌توانیم را به شایستگی صرف کند، افزود: امروز نیز مانند دوران دفاع مقدس فتنه‌ها و خطوطی انحرافی وجود داشته و مسائلی از سوی دشمنان و عناصر داخلی آن‌ها به جامعه پمپاژ می‌شود که مردم باید در برابر آن‌ها هوشیاری لازم را داشته باشند.

فرمانده دفاع مقدس با اشاره به اینکه عدم اعتماد به دشمن از دیگر عبرت‌های دفاع مقدس است که باید امروز نیز موردتوجه قرار گیرد، عنوان کرد: هنوز افرادی هستند که به تبسم دشمن دل‌خوش کرده‌اند اما باید بدانیم که این دشمن از ملت ایران زخم‌خورده است و هر وقت شرایط را مطلوب بداند و یا اینکه گمان کند ما در غفلت هستیم از پشت به ملت ما چاقو می‌زند.

شناسه خبر 44214