شناسه خبر:44315
1400/5/18 10:13:18

سپهرغرب، گروه خبر: سال 1394 بود که چشمه «طاق‌بستان» کرمانشاه برای نخستین‌بار خشک شد؛ خشک‌شدنی که ظرف مدت بسیار کوتاهی رخ داد و همه را غافلگیر کرد.

از آن زمان به بعد چون در سال‌های پُربارش بودیم، دیگر مشکلی برای این چشمه رخ نداد، اما خشک‌سالی‌های امسال طاق‌بستان را هم تحت تأثیر قرار داده است.

بخش قابل توجهی از دریاچه کوچک کنار چشمه به خشکی افتاده و چشمه طاق‌بستان امسال هم وضعیت خوبی ندارد.

آن‌طور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه می‌گوید، دبی کنونی چشمه طاق‌بستان به 70 تا 80 لیتر در ثانیه رسیده است.

علیرضا کاکاوند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کم‌بارشی‌های امسال چشمه طاق‌بستان را نیز مانند سایر منابع آبی تحت تأثیر قرار داده، اظهار کرد: اکنون با وجود آنکه برداشتی برای تأمین آب شهر از این چشمه صورت نمی‌گیرد، اما دبی آن بسیار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در شرایطی که تعدادی از منابع آبی شهر دچار اُفت دبی شدند، بنا داشتیم سراغ چشمه طاق‌بستان برویم، اما دبی‌اش آن‌قدر کم بود که آب خروجی تا تصفیه‌خانه نمی‌رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه عنوان کرد: چشمه طاق‌بستان در سال‌های پُربارش دبی بین 700 تا 800 لیتر در ثانیه را تجربه کرده، اما دبی کنونی آن بین 70 تا 80 لیتر بر ثانیه است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نیز از اُفت دبی چشمه طاق‌بستان یاد کرد که باعث شده خطر خشک شدن آن دور از انتظار نباشد.

جواد جوادی با بیان اینکه کاهش بارندگی در سال آبی جاری باعث خشک شدن و یا کاهش آب‌دهی چاه‌ها، چشمه‌ها و حتی آب‌های سطحی ازجمله سراب‌ها و رودخانه‌های استان شده، افزود: چشمه طاق‌بستان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی میانگین دبی چشمه طاق‌بستان در سال آبی جاری را 46 لیتر در ثانیه اعلام کرد که رقمی بسیار نگران‌کننده است.

شناسه خبر 44315