شناسه خبر:44379
1400/5/19 10:19:20
رئیس اداره منابع طبیعی کبودراهنگ خبر داد:

کشف وضبط 6تن ریشه «شیرین بیان» قاچاق درشهرستان کبودراهنگ

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ گفت: نیروهای گشت و مراقبت یگان حفاظت منابع طبیعی با همکاری نیروهای پاسگاه انتظامی شهر شیرین‌سو موفق به کشف 6 تن ریشه استحصال شده گیاه شیرین‌بیان به ارزش اقتصادی 60 میلیون تومان شدند.

ابوالقاسم علی ویردی در این‌باره اظهار کرد: پس از دریافت گزارش‌هایی از همیاران طبیعت فعال در روستاهای «مسجدین» و «شیخ جراح» مبنی بر برداشت بی‌رویه ریشه گیاه شیرین بیان توسط افراد غیربومی ساکن در استان‌های جنوبی کشور، موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این افراد بدون دریافت مجوز و خارج از ضوابط اقدام به برداشت ریشه شیرین بیان کرده بودند بنابراین خاطیان به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ بیان کرد: هر گونه برداشت ریشه گیاه شیرین بیان در اراضی ملی ممنوع بوده و استحصال آن در اراضی زراعی نیز نیازمند دریافت مجوز با ضوابط خاص از اداره منابع طبیعی است.

علی ویردی خطاب به کشاورزان هشدار داد برخی افراد برای دستیابی به هدف خود ابتدا اراضی دارای این گیاه دارویی را شناسایی و به بهانه شخم رایگان زمین، کشاورز را راضی می‌کنند در حالیکه بدون اطلاع کشاورز اقدام به شخم عمیق در مزرعه می‌کنند.

وی ادامه داد: شخم زدن عمیق سبب زیر و رو شدن خاک زراعی با مواد آلی بالا موجود در عمق 30 تا 50 سانتیمتری سطح خاک مزرعه و خارج شدن از دسترس گیاه می‌شود در حالیکه خاک موجود در زیر زمین بدون مواد آلی و مغذی برای گیاه بوده و این عمل موجب کاهش چشمگیر محصول در سال‌های بعد می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ گفت: هر گونه برداشت شیرین بیان از اراضی ملی ممنوع بوده و برداشت این گیاه از اراضی زراعی نیز نیازمند دریافت مجوزهای لازم از اداره منابع طبیعی است.

علی ویردی اضافه کرد: کشاورزان و مرتعداران محلی در صورت مشاهده هرگونه برداشت بی رویه گیاهان دارویی، تخریب و تصرف، آتش سوزی در سطح اراضی ملی شهرستان موضوع را از طریق تماس با سامانه 1504 امداد جنگل اطلاع رسانی کنند.

وی گفت: شهرستان کبودراهنگ با دارا بودان 126 هزار هکتار اراضی ملی زیستگاه مستعدی برای گیاهان دارویی است اما به دلیل تخریب و تصرف، چرای بی‌رویه دام، خشکسالی‌های مداوم و برداشت غیر اصولی در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ افزود: به منظور احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی این اداره قصد دارد با مشارکت بهره برداران محلی و همیاران طبیعت در سال جاری اقدام به کشت گیاهان دارویی به میزان 200 هکتار از طریق بذر پاشی و کپه کاری در سطح مراتع شهرستان کند.

علی ویردی اظهار داشت: شیرین بیان یکی از گیاهان دارویی است که استفاده‌های فراوانی از آن می‌شود به گونه ای که ریشه این گیاه برای رفع سرطان معده، بهبود زخم معده، رفع سنگ کلیه، تقویت چشم، تقویت بنیه دفاعی بدن، رفع گلو درد و سرفه، درمان آفت دهان، درمان برونشیت، روماتیسم، آنفلوآنزا و سرماخوردگی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه استفاده از این گیاه برای افراد با فشار خون بالا، زنان باردار و شیرده به هیچ عنوان توصیه نمی شود گفت: همچنین از این گیاه دارویی در نان‌های صنعتی و صنایع رنگسازی و چسب و همچنین در کپسول‌های اطفای حریق استفاده می‌شود و این کاربردها موجب افزایش ارزش اقتصادی این گیاه و تلاش سودجویان برای برداشت بی رویه و تیشه زدن به ریشه این گیاه ارزشمند شده است.

شناسه خبر 44379