شناسه خبر:44504
1400/5/23 10:52:48
احداث سد نیاز اساسی لرستان برای تولید و ذخیره آب

تجهیز 30 درصد اراضی به سیستم آبیاری نوین

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: در پهنه لرستان با وجود تولید آب، اما آب ذخیره شده کمی داریم که از دلایل ضربه خوردن استان از سیل و خشکسالی است که امید می‌رود با تدابیر مسوولان برنامه‌ای جهت افزایش تولید آب در استان با احداث سد و ذخیره آب داشته باشیم.

اسفندیار حسنی مقدم در جمع خبرنگاران، با اشاره به بروز پدیده خشکسالی در لرستان، اظهار کرد: اگرچه لرستان به جهت میزان بارندگی، از استان‌های پر بارش کشور محسوب می‌شود، اما با وجود خشکسالی باید الگوهای مصرفی مبتنی بر این پدیده برنامه‌ریزی شود.

وی خاطرنشان کرد: طی 100 سال گذشته به طور مداوم میزان آب در دسترس در حال کاهش است، در دهه 40 میزان آب‌های تجدیدپذیر در اختیار هر فرد بیشتر از 5 هزار مترمکعب در سال بوده، حال اینکه این میزان آب هم‌اکنون به کمتر از هزار و 700 مترمکعب رسیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به تنش آبی در استان، بیان داشت: امسال یکی از خشک‌ترین سال‌ها را طی یک قرن اخیر در لرستان تجربه می‌کنیم، تاخیر در بارندگی‌های پائیزه و کاهش بارندگی زمستانه در کنار افزایش دمای هوا موجب شد متوسط بارش‌ها در استان 40 درصد کاهش پیدا کند.

حسنی‌مقدم به خسارت زیاد خشکسالی به بخش کشاورزی اشاره و آخرین برآوردها از این میزان آسیب را بالغ بر 5 هزار و 500 میلیارد تومان و سه برابر سیل سال 98 عنوان کرد.

وی ادامه داد: در پهنه لرستان با وجود تولید آب، اما آب ذخیره شده کمی داریم که از دلایل ضربه خوردن استان از سیل و خشکسالی است که امید می‌رود با تدابیر مسوولان برنامه‌ای جهت افزایش تولید آب در استان با احداث سد و ذخیره آب داشته باشیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به عملکرد خوب برخی مزارع علی‌رغم وقوع خشکسالی‌، بر لزوم ارائه راهکارهای عملی جهت سازگاری کشاورزی با خشکسالی تاکید کرد.

حسنی مقدم همچنین بر توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای به عنوان یک راهبرد اساسی تاکید و تصریح کرد: میزان آب در این نوع کشت به 90 درصد کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه با توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار نیز نیاز آبی کمی را خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: برخی از کشت‌ها همچون سیب‌زمینی را می‌توان از پائیز به بهار انتقال داد، استفاده از کشت نشایی به جای کشت بذر نیز می‌تواند 4دوره آبیاری را ذخیره کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه 30 درصد اراضی آبی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است، افزود: این مهم راندمان مصرف آب را از 30 درصد به 70 درصد می‌رساند.

شناسه خبر 44504