شناسه خبر:44757
1400/6/1 09:36:28

سپهرغرب، گروه خبر: شورای اسلامی شهر دوره پنجم تویسرکان با اختلافات عمیق اعضای شورا به تابلویی مملو از حاشیه تبدیل شد و حالا با تداوم حاشیه‌ها در آن، معلوم نیست شورای اسلامی شهر و شهرداری تویسرکان رنگ آرامش به خود می‌بییند یا خیر؟!

اگر شورای اسلامی شهر دوره پنجم را پُرحاشیه‌ترین شورای تویسرکان در سال‌های اخیر بنامیم، سخن گزافه‌ای بر زبان رانده نشده و مهم‌ترین عامل این حواشی و حرف و حدیث‌های خسارت‌بار، اختلافات بنیادی اعضای شورای اسلامی شهر با یکدیگر بود.

در پنجمین شورای اسلامی شهر تویسرکان شاهد مشاجرات و منازعات داخلی شورا، شکایت قضائی اعضای از یکدیگر و استعفاهای مکرر و پس گرفته شده و پس گرفته نشده بودیم و با وجود اجرای برخی امور اجرایی خوب، درمجموع شورای اسلامی شهر آن شورایی نشد که مردم انتظارش را داشتند.

بیشترین زمان، توان و اوقات مفید شورای اسلامی شهر دوره پنجم تویسرکان به اختلافات داخلی و شکایت‌های حقوقی اختصاص یافت تا این شورا نتواند در زمینه مدیریت امور شهری و اجرای طرح‌های اثرگذار و ماندگار آن‌گونه که باید و شاید، موفق عمل کند.

این رشته اما انگار سر دراز دارد و نخستین رد پای حاشیه در ششمین شورای اسلامی شهر تویسرکان در همان زمان آغاز ثبت‌نام از داوطلبان حضور در میدان انتخابات شورای شهر دیده شد.

حاشیه‌های شورایی از زمانی آغاز شد که یکی از اعضای شورای اسلامی شهر پنجم با وجود ثبت‌نام از حضور در رقابت انتخابات انصراف داد، یکی دیگر از اعضای شورای پنجم به میدان انتخابات ورود پیدا نکرد، اما سه نفر از اعضای شورای دوره قبل با وجود ثبت‌نام برای حضور در میدان رقابت انتخابات، از سوی مراجع ذی‌صلاح احراز صلاحیت نشدند.

هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان روی عدم احراز صلاحیت سه عضو سابق شورای اسلامی شهر تویسرکان پافشاری کرد، اما یکی از این سه نفر بالاخره موفق شد تأییدیه صلاحیت خود برای حضور در انتخابات را از مراجع بالادستی کشوری بگیرد.

پس از آغاز دوران تبلیغات غیر رسمی و رسمی نامزدهای انتخاباتی شورای اسلامی شهر، حاشیه‌ها زمانی اوج گرفت که تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و مطرح شدن راه‌های غیر قانونی و غیر متعارف برای جلب آرای مردم به‌خصوص در فضای مجازی و در محافل مختلف، دست به دست شد.

نقطه تاریک و قله حاشیه‌ها اما زمانی بروز و ظهور پیدا کرد که پس از برگزاری انتخابات، حجت‌الاسلام فلاحی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان به‌صراحت و به‌طور رسمی از صورت گرفتن تخلفات گسترده و مخصوصاً خرید آرا در انتخابات شورای اسلامی شهر تویسرکان خبر داد و تصریح کرد: متخلفانی که تخلف اثرگذار آن‌ها محرز شود، از شورا سلب عضویت می‌شوند.

همین موضوع سبب شد تا روند تأیید مراحل اجرایی انتخابات تویسرکان به‌ طول بینجامد و در این میان گمانه‌زنی‌ها در مورد فرد یا افراد متخلف در جمع منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر بازار داغی پیدا کند.

مردم تویسرکان که انگار به حاشیه‌های انتخاباتی در شهر خود در سال‌های اخیر عادت کرده‌اند، با ذهن جستجوگر و مطالبه‌گر خود دائم جویای نتیجه نهایی انتخابات شورای اسلامی شهر تویسرکان می‌شدند.

تأیید دیرهنگام انتخابات شورای اسلامی شهر تویسرکان موجب شد تا در روزی که تقریباً همه شهرهای کشور مراسم تحلیف اعضای شورای خود را برگزار کردند، خبری از برگزاری مراسم تحلیف در تویسرکان نباشد.

در محافل عمومی مردم، نقل‌های مختلفی شنیده می‌شد و گاهی از سلب عضویت دو منتخب اصلی شورا و گاه سلب عضویت یک عضو منتخب و یک عضو علی‌البدل سخن به میان می‌آمد.

درنهایت پس از بررسی پرونده‌های مربوط به تخلفات انتخاباتی در انتخابات شورای اسلامی شهر تویسرکان و طی مراحل قانونی، یک نفر از منتخبان اصلی ششمین شورای شهر تویسرکان به‌علت تخلف خرید آرا از این شورا سلب عضویت و نفر اول علی‌البدل جایگزین وی در شورای شهر شد.

اما این پایان ماجرا نبود و درحالی‌ که چند روز پیش مراسم تحلیف و انتخاب هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تویسرکان بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد، به‌یکباره «محمدکاظم گمار» که سابقه تصدی سِمت شهردار تویسرکان را در کارنامه خود دارد، به‌عنوان سرپرست شهرداری تویسرکان انتخاب و معرفی شد.

اما کمتر از 24 ساعت برخی منابع خبری و محلی از استعفای گمار از سِمت سرپرستی شهرداری تویسرکان خبر دادند و گمانه‌زنی‌ها برای تأیید یا رد این خبر آغاز شد.

درنهایت رئیس شورای اسلامی شهر تویسرکان با بیان اینکه موضوع استعفای «محمدکاظم گمار» یک سوء تفاهم بوده، اعلام کرد که وی اکنون سرپرست شهرداری تویسرکان است و شهردار جدید تویسرکان با توجه به گزینه‌های مدنظر اعضای شورای اسلامی شهر ظرف 10 تا 15 روز آینده انتخاب و معرفی می‌شود.

علی خزائی در سخنان خود تصریح کرد که به دنبال انتخاب شهرداری متعهد، متخصص، انقلاب و برخوردار از سوابق خوب اجرایی و مدیریتی هستیم.

پس از این اظهار نظر رئیس شورای اسلامی شهر تویسرکان برخی فعالان فضای مجازی تویسرکان از ثبت‌نام دیرهنگام و خارج از فرصت قانونی یکی از عضای اصلی شورای اسلامی شهر تویسرکان خبر دادند که درصورت صحت می‌تواند موجب سلب عضویت وی از شورا شود.

به‌ نظر می‌رسد امواج سهمگین و پُرتلاطم دریای حاشیه‌ها در شهرداری و شورای اسلامی شهر تویسرکان همچنان می‌تازند و این سوأل را در افکار عمومی شکل می‌دهند که بالاخره شهرداری و شورای اسلامی شهر تویسرکان رنگ و روی آرامش را به خود می‌بینند یا خیر؟!

شناسه خبر 44757