شناسه خبر:44954
1400/6/4 10:53:44

سپهرغرب، گروه گردشگری: صنایع‌دستی دیار هگمتانه یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌هایی است که در نگاه کلان و خرد به این کهن شهر جهان توسط متولیان امر مغفول واقع شده است.

همدان با پیشینه تمدنی طولانی در زمینه شهرنشینی یکی از استان‌های دارای مشاغل سنتی و صنایع‌دستی متنوع در سطح کشور است، مشاغلی که طی دوره‌های مختلف تاریخی متناسب با زیست‌بوم فرهنگی شهر تشکیل شده‌اند و دربرگیرنده تاریخی به قدمت همدان هستند.

از این میان می‌توان به مشاغل و حرفه‌های خاصی ازجمله تجارت، کفاشی، پاره‌دوزی، کلاهدوزی، لحاف‌دوزی، حلاجی، تلمبه‌سازی، سنگ‌تراشی، حلبی‌سازی، مسگری، آهنگری، شانه‌سازی، پالان‌دوزی، سراجی و زین و برگ‌سازی، نعلبندی، جولایی، رنگرزی، طلاجویی، گاری و درشکه‌سازی، دلاکی و سلمانی‌گری اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان اظهار کرد: یکی از بضاعت‌های خیلی خوب بافت تاریخی همدان با توجه به اینکه همدان در مسیر جاده ابریشم قرار دارد وجود مشاغلی است که از دیرباز در همدان شکل گرفته‌اند و کماکان فعال هستند.

علی مالمیر ادامه داد: سراها، کاروانسراها و بازارهای تخصصی مانند حلبی‌سازها، بازار فرش، حوزه چرم، حوزه نساجی وجود دارند که به نسبت باقی مناطق نسبتاً تنوع خوبی دارد، هنوز در سطح شهر فعال هستند و این موضوع یکی از ظرفیت‌های خوب گردشگری شهر همدان محسوب می‌شود.

وی همچنین مطرح کرد: پرونده‌ای با موضوع منظر تاریخی، شهری از هگمتانه تا همدان امروز، تهیه شده است که سیر تحولات تاریخی شهر همدان را از ابتدای شکل‌گیری تا امروز بررسی می‌کند و آماده ارسال به یونسکو می‌شود و ازجمله ارزش‌های این پرونده می‌توان به وجود همین مشاغل و کسبه‌ای اشاره کرد که کماکان با همان روش‌های سنتی و یا در زمینه مشاغل سنتی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با تأکید بر تلاش برای حفظ و نگهداری از این مشاغل و کمک به رونق گرفتن دوباره مشاغل سنتی ادامه داد: در خصوص مشاغلی که در حوزه صنایع‌دستی محسوب می‌شوند ذیل سر فصلی با عنوان کمک به احیا رشته‌هایی که در حال منسوخ شدن هستند تلاش می‌کنیم تا با معرفی، ثبت و کمک به توسعه آن‌ها از منسوخ شدن مشاغلی که در چهارچوب صنایع‌دستی می‌گنجد جلوگیری کنیم.

مالمیر ضمن بیان این نکته که خیلی از مشاغل در حوزه تحت نظارت و اختیار ما نیست اظهار کرد: در برخی موارد مانند سراها و کاروانسراها ما در حوزه تبلیغات و جذب گردشگر می‌توانیم به این مجموعه‌ها کمک کنیم تا بتوانند بعد اقتصادی مجموعه را به پیش ببرند و از این مسیر درآمدزایی داشته باشند، ضمن اینکه اگر این موارد زمینه سوغات نیز داشته باشند می‌توانیم در بحث تبلیغات سوغات نیز به این مجموعه‌ها کمک کنیم.

با حمایت از مشاغل سنتی و کسبه و صاحبان حرف می‌توان هم هویت و ارزش‌های فرهنگی شهر را پاسداشت و در جهت اشاعه فرهنگ غنی ایرانی اسلامی که از دوره‌های پیشین برای ما به جا مانده است حرکت کرد و هم با فراهم آوردن زمینه‌های گردشگری، به توسعه اقتصاد استان و زنده و فعال ماندن این مشاغل کمک کرد.

شناسه خبر 44954