شناسه خبر:45111
1400/6/8 09:47:33

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان دالاهو گفت: یک قلاده توله‌خرس قهوه‌ای که بر اثر مارگزیدگی دچار حادثه شده بود، پس از مداوا در دامن طبیعت دالاهو رهاسازی شد.

اصغر آغاز روز گذشته اظهار کرد: پنجشنبه مورخ چهارم شهریورماه 1400 پیرو گزارشات همیاران محیط‌زیست مبنی بر گرفتار شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای در بستر رودخانه طلسم، نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان دالاهو با همکاری و مساعدت مردم طبیعت‌دوست روستای طلسم با دستور مدیرکل اداره محیط‌زیست به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: پس از مقید کردن حیوان با ظاهری ورم‌کرده و نابینا، با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با فرماندار و رئیس شبکه بهداشت شهرستان دالاهو، حیوان را جهت تصویربرداری و سونوگرافی به مرکز شبکه بهداشت منتقل کردیم و خوشبختانه علائم تیرخوردگی و یا شکستگی در جمجمه و بدن حیوان مشاهده نشد.

رئیس اداره محیط‌زیست دالاهو ادامه داد: مشاهدات بعد از انجام سونوگرافی حاکی از این بود که اندام‌های درونی حیوان ملتهب و مخاط حاوی خون است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به علائم حیوان و تشخیص که مارگزیدگی بود، بلافاصله برای حیوان پادزهر مار تزریق وریدی شد و جهت ادامه مداوا حیوان به اداره محیط‌زیست شهرستان دالاهو منتقل و فرآیند درمانی شامل سرم‌تراپی، ضد التهاب، مسکن و تقویتی برای حیوان انجام پذیرفت، شدت التهاب و ورم در ناحیه سر و صورت و جمجمه به قدری زیاد بود که حیوان قادر به دیدن نبود و به‌دلیل ورم زیاد چشم‌های خرس کاملاً بسته بود.

آغاز افزود: در روز جمعه دومین روز مداوا انجام پذیرفت، وضعیت عمومی حیوان رو به بهبودی و التهاب سر و صورت آن تاحدودی فرو نشست و ریتم تنفسی به حالت نرمال برگشت و پس از بازگشت قدرت بینایی، حیوان در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

شناسه خبر 45111