شناسه خبر:45196
1400/6/9 10:43:51

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نسبت جمعیت جهانی در معرض سیل از ابتدای قرن بیست و یکم، 24 درصد (معادل 86 میلیون نفر) افزایش یافته است و 10 برابر بیشتر از میزانی است که دانشمندان پیش از این تصور می‌کردند و دلیل آن هم افزایش سیل و مهاجرت جمعیت است.

پایگاه جهانی سیلاب از تصاویر ماهواره‌ای سیل برای افزایش درک علمی این مشکل و نحوه سازگاری با آن استفاده کرده است. این داده‌ها می‌توانند راهکار عملی برای سیاست‌گذاران و حمایت مالی از بازماندگان سیل ارائه کنند.

الیزابت تلمن، سرپرست این مطالعه، استادیار دانشکده جغرافیا، توسعه و محیط‌زیست دانشگاه آریزونا ایالات‌متحده اظهار کرد: استفاده از داده‌های رصد ماهواره‌ای سیلاب با وضوح مکانی زمانی بهبودیافته به سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا دریابند که تأثیرات سیل در حال تغییر و نحوه سازگاری با آن چگونه است.

تلمن در مورد علل و پیامدهای تغییر محیط جهانی بر جمعیت‌های آسیب‌پذیر تحقیق می‌کند همچنین مسئول علمی اصلی و بنیان‌گذار یک پلت فرم جهانی ردیابی سیل و تجزیه و تحلیل خطر برای مدیران و بیمه‌گذاران حوادث (Cloud to Street) است. Cloud to Street بزرگترین و دقیق‌ترین مجموعه داده از سیل‌های مشاهده شده است و بینش جدیدی در زمینه سیلاب ارائه می‌دهد، پایگاه داده جهانی سیل که دو بار در روز از تصویربرداری ماهواره‌ای جهانی استفاده می‌کند، از سال 2000 تاکنون 913 رویداد سیل را در 169 کشور نقشه‌برداری و تجزیه و تحلیل کرده است.

  نقشه‌های سیل و مشاهدات ماهواره‌ای

بیشتر نقشه‌های سیل، ازجمله موارد مورد استفاده سازمان مدیریت بحران فدرال (FEMA) بر اساس مدل‌سازی است که سیل‌ها را مطابق داده‌های موجود زمینی مانند ارتفاع، بارندگی و حسگرهای زمین شبیه‌سازی می‌کند.

تلمن می‌گوید: از بین رفتن کامل سیلاب در مناطقی که از لحاظ تاریخی مستعد سیل نیستند زمان بر هستند و می‌توانند محدودیت‌های قابل‌توجهی داشته باشند. در عوض، پایگاه جهانی سیل بر مشاهدات ماهواره‌ای از سیل واقعی در دو دهه گذشته تکیه می‌کند و این اجازه را می‌دهد تا تجزیه و تحلیل‌های بیشتری از دامنه، تأثیر و روند سیل اخیر انجام شود.

تلمن افزود: پایگاه جهانی سیل می‌تواند دقت مدل‌های سیل جهانی و محلی، ارزیابی آسیب‌پذیری و کارایی اقدامات سازگاری را افزایش دهد و درک ما از نحوه تعامل آب‌وهوا، پوشش زمین و سیلاب‌ها را عمیق‌تر کند. بارندگی شدید باعث وقوع بیشتر سیل در پایگاه داده شد، دلایل اصلی دیگر نیز طوفان‌ها یا موج‌های گرمسیری، ذوب‌شدن برف یا یخ و شکستن سدها بود که هزینه فزاینده مرگبار ناشی از خرابی زیرساخت‌ها را نشان می‌داد.

  افراد آسیب‌پذیر محصور در سیل

58 میلیون تا 86 میلیون نفر بین سال‌های 2000 تا 2015 به مناطق درگیر با سیل نقل مکان کرده‌اند که نسبت جمعیت در معرض سیل را 20 تا 24 درصد افزایش می‌دهد. 2.23 میلیون کیلومتر مربع در در سراسر جهان، بین سال‌های 2000 تا 2018 گرفتار سیلاب شدند و بین 255 میلیون تا 290 میلیون نفر را تحت‌ تأثیر قرار داد. محققان تخمین می‌زنند که تا سال 2030، تغییرات آب‌وهوایی و جمعیتی 25 کشور جدید را به 32 کشور دیگری که در حال حاضر سیل فزاینده‌ای را تجربه کرده‌اند، می‌افزاید.

رشد جمعیت در مناطق سیل‌زده توسط افرادی که به این مناطق منتقل می‌شوند، ایجاد می‌شود و باعث توسعه اقتصادی در آن مناطق خواهد شد. نزدیک به 90 درصد حوادث سیل در جنوب و جنوب شرقی آسیا رخ داده است.

محققان اظهار کردند: توسعه اقتصادی و مهاجرت افراد به مناطق سیل‌خیز، افراد در معرض خطر سیل را به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد داد. علاوه بر این، افزایش مواجهه با سیل شرایط زمینه‌ای مرتبط است که به مردم آسیب‌پذیر چاره‌ای جز اقامت در مناطق سیل‌زده را نمی‌دهد.

بیسی شوارتز، مدیرعامل Cloud to Street اظهار کرد: داده‌های موجود در پایگاه داده سیل جهانی می‌تواند به ارائه راهکارهای عملی برای سیاست‌گذاران منجر و سریع‌تر به بازماندگان سیل کمک شود.

شوارتز گفت: بزرگ‌ترین عامل بهبود و تاب‌آوری آینده یک جامعه پس از وقوع سیل بزرگ، این است که چگونه به سرعت به سرمایه دسترسی پیدا خواهند کرد. افراد در مواجهه با سیل نسبت به دیگر بلاهای طبیعی بیشتر دارایی‌های خود را از دست خواهند داد که در فقر کشورها و افزایش قیمت غذا و مسکن تأثیر خواهد داشت.

یافته‌های این بررسی در نشریه Nature ارائه شده است.

شناسه خبر 45196