شناسه خبر:45453
1400/6/15 09:33:17

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار گفت: 25 درصد از ساکنان شهر لالجین این شهرستان دارای انشعاب فاضلاب هستند، بنابراین باید نسبت به سامان‌دهی وضعیت فاضلاب این شهر و انتقال آن به تصفیه‌خانه شهر همدان اقدام شود.

معصومه پارچیان روز یکشنبه بیان کرد: نبود انشعاب فاضلاب در شهر 15 هزار نفری لالجین سبب انتشار بوی نامطبوع و انتقاد شهروندان و ساکنان این منطقه شده است.

وی مثال زد: بوی متعفن برکه‌ای واقع در 200 متری روستای «دهنجرد» شهر لالجین اهالی این روستا را به ستوه آورده و انتقال فاضلاب به این برکه آثار زیست‌محیطی نیز به همراه داشته است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار افزود: با توجه به آنکه این برکه ایزوله نیست، تصفیه به روش طبیعی و از طریق نفوذ، تبخیر و ته‌نشینی صورت می‌گیرد که این وضعیت سبب آلودگی آب‌های زیرزمینی، آلودگی هوا و خاک شده است.

پارچیان ادامه داد: علاوه‌بر آن برخی از کشاورزان حاشیه این برکه با قرار دادن موتور چاه در داخل برکه، از فاضلاب موجود در آن برای آبیاری مزارع استفاده می‌کنند.

وی تأکید کرد: آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از نبود انشعاب فاضلاب و جاری شدن فاضلاب در رودخانه و سرازیر و ذخیره شدن آن در این برکه، ضرورت انتقال فاضلاب لالجین به همدان را بیشتر می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار ادامه داد: هم‌اینک پیگیری این موضوع تا حصول نتیجه در دستور کار محیط‌زیست شهرستان قرار دارد که امید می‌رود در کمیته سامان‌دهی فاضلاب این موضوع با جدیت دنبال و تصمیمات لازم گرفته شود.

پارچیان گفت: نه‌تنها بخش زیادی از فاضلاب این شهر به‌علت نبود شبکه منتقل نمی‌شود، بلکه بخشی از فاضلاب روستای امزاجرد از توابع شهر همدان از طریق رودخانه با پیمودن روستاهای دستجرد، سلیمان‌آباد و کوشک‌آباد وارد لالجین می‌شود.

وی افزود: هم‌اینک شهر لالجین در تسخیر فاضلاب قرار گرفته و این وضعیت نابه‌سامان سبب نارضایتی اهالی این شهر به‌ویژه ساکنان روستای «دهنجرد» و مهاجرت شهروندان شده است.

شناسه خبر 45453