شناسه خبر:45580
1400/6/17 11:54:03

سپهرغرب، گروه خبر: رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تا کنون 150 سند مالکیت تک برگ اراضی کشاورزی در این استان صادر شده است.

محمدفرید سپری روز سه شنبه در جلسه هم اندیشی اعضای نظام صنفی کارهای کشاورزی استان با اشاره به اینکه با تمام توان از توسعه و ایجاد تشکل‌های بخش کشاورزی حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: امورات جهادی با فرهنگ همکاری و تعاونی به نتیجه مطلوب می‌رسد.

وی با بیان اینکه تشکل‌ها بازوی توانمند بخش کشاورزی و چشم بینای مجموعه هستند، افزود: ستاد فرمان اجرایی امام (ره) پشتیبان و حمایتگر خوبی برای بخش کشاورزی است و با اجرای طرح جهش تولید در راستای افزایش عملکرد محصول اقدام موثری در استان انجام دادند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه مجموعه جهاد کشاورزی اقدامات خوبی برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و امهال وام‌های بهره برداران انجام داده است، یادآور شد: کشاورزان استان برای تامین بذر کشت پاییزه می‌توانند به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

سپری اظهار داشت: صدور سند مالکیت شش دانگ اراضی کشاورزی سرمایه‌ای برای کشاورزان است و در این راستا تا کنون 150 سند مالکیت تک برگ(کاداستری) در استان صادر شده است.

سهم 100 میلیارد تومانی کردستان از تسهیلات کشاورز کارت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه تاکنون 30 هزار تن کود شیمایی بین کشاورزان استان توزیع شده است، اظهار داشت: حدود 14 هزار تن کود هم در انبار شرکت خدمات حمایتی و کارگزاران استان موجود است.

محمد صالح احمدی با اشاره به اینکه کودهای فسفاته و پتاسه در افزایش عملکرد محصول بسیار تاثیرگذار است، اضافه کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین کود شیمایی برای کشت پاییزه نداریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بر مصرف 100 کیلوگرم کود اوره همزمان با کشت به ویژه در کشت گندم تاکید کرد و افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده کشاورزانی که امسال عملکردشان امسال بالا بود سال گذشته همزمان با کشت از کود اوره استفاده کرده بودند.

احمدی با اعلام اینکه تاکنون 22 هزار تن انواع ارقام آبی و دیم گندم در استان تامین شده است، گفت: تا به امروز قیمت مصوب بذر گندم دیم هفت هزار و 600 تومان و گندم آبی هفت هزار و 800 تومان است.

وی اظهار داشت: 100 میلیارد تومان تسهیلات کشاورز کارت برای کشاورزان استان وجود دارد که این میزان تسهیلات با نرخ 12 درصد در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بر اطلاع رسانی به کشاورزان در ارتباط با وجود این تسهیلات تاکید کرد و گفت: تاکنون کشاورزان دهگلانی استقبال خوبی از تسهیلات کشاورز کارت داشتند و بیش از 110 نفر از آنها سهمیه خود را جذب کردند.

احمدی یادآور شد: کشاورزانی که توان خرید نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و بذر را ندارند می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

معاون خدمات صندوق بیمه بانک کشاورزی کردستان در این جلسه اظهار داشت: سال زراعی گذشته 142 هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفت امسال این سطح به 261 هزار هکتار افزایش یافت.

سلیمان حیدری اضافه کرد: چهار هزار و 600 هکتار از باغات استان سال گذشته زیر پوشش بیمه بودند که امسال به 2 هزار و 800 هکتار کاهش پیدا کرده است.

کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.کردستان سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 257 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 60 هزار تُن است.

شناسه خبر 45580