شناسه خبر:45615
1400/6/18 09:38:14

سپهرغرب، گروه سلامت: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در 2 سال گذشته برچسب‌گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی 259 درصد رشد داشته ولی دامنه کار بسیار وسیع است.

محمدرضا شانه‌ساز درباره نشت دارو در شبکه توزیع، افزود: وزارت بهداشت و حوزه سازمان غذا و دارو به عنوان بخش تخصصی که درگیر این موضوع است می‌تواند ادعا کند تنها مجموعه‌ای می‌باشد که تمام کالاهای وارداتی سلامت محور یعنی دارو، مکمل، آرایشی، بهداشتی، غذا، تجهیزات و مکمل‌های ورزشی را برچسب گذاری می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه دارو هم از سال 92 تا آخر سال 97 حدود 4 میلیارد واحد کالا را برچسب گذاری کرده بودیم و در سال‌های 98 و 99 که مصادف با تحریم‌ها و کرونا بوده هم 4 میلیارد واحد برچسب گذاری شده است.

شانه ساز گفت: سامانه تی تک به صورت کامل در دسترس است و در داروخانه‌های شهری این موضوع را دنبال می‌کنیم، بیمه‌ها 600 قلم از داروها را تا از سامانه تی تک استعلام نکنند پرداخت نمی‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: آنچه که در این سال‌ها تلاش کردیم ایجاد زیرساخت است که اکنون انجام شده است و همچنین الزامات قانونی که چند 10 هزار شرکت و واحد عرضه کننده را شامل می‌شود در این چارچوب قرار دادیم؛ بخش خصوصی هم با تمام مشکلاتی که در تحریم‌ها وجود داشته است برچسب گذاری‌ها را شروع کردند و الآن زمان بهره برداری از سامانه‌ها است.

وی ادامه داد: 600 قلم داروهایی که بیمه‌ها با استعلام از سامانه تی تک پرداخت می‌کنند حدود 90 درصد گردش مالی بیمه‌ها را تشکیل می‌دهد، ولی 10 درصد هم باید حل شود.

شانه ساز گفت: در دو سال گذشته 259 درصد شناسه گذاری و برچسب گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی رشد داشته اما دامنه کار بسیار وسیع است یعنی این میزان شاید 50 درصد کل آمار تجهیزات پزشکی را شامل نشود.

وی افزود: در موضوع درمان به دلیل تعدد سامانه‌ها که لینک کردن آنها با سامانه تی تک کار زمان بر بوده فاصله‌ای اتفاق افتاده است؛ سازمان‌های بیمه گر یک طرف موضوع هستند و معاونت درمان و سامانه‌های این معاونت یک طرف دیگر و همچنین سامانه تی تک.

شانه ساز ادامه داد: تا سال 97، 15 هزار و 808 نوع تجهیزات پزشکی برچسب گذاری شده که در سال 99 این تعداد 56 هزار و 700 بوده و حدود 259 درصد رشد داشته است و اینکه همکاران در بیمارستان‌ها از زیر ساخت ایجاد شده استفاده کنند باید بیمه‌ها پای کار بیایند.

رئیس سازمان غذا و دارو هم در ادامه گفت: اگر قانون اجرا و پرداخت‌ها بر اساس ثبت در سامانه تی تک شود فراتر از اینکه هر انگیزه‌ای باشد مسائل برطرف می‌شود که بیمه‌ها یک بخش مهمی را در بر می‌گیرند.

وی افزود: برای اینکه در بخش دارو اجرایی شدن ثبت در سامانه تی تک را انجام دهیم شرکت‌های زیادی از ما آزرده خاطر شدند.

شانه ساز ادامه داد: 800 قلم دارو در سامانه تی تک ثبت شده است و تا آذر تمام اقلام اعم از بیمه‌ای و آزاد در سامانه تی تک ثبت خواهد شد و پرداخت هزینه خدمات دارویی منوط بر ثبت در سامانه تی تک شده است یعنی اگر داروخانه‌ای ثبت را انجام ندهد تعرفه را دریافت نمی‌کند.

رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درباره مشکلات نسخه الکترونیک گفت: بخش خصوصی به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از ارتباطات کاری آنها غیر از سامانه بیمه‌ای می‌باشد راهکارهای جدی برای همراه کردن آن‌ها وجود ندارد.

شناسه خبر 45615