شناسه خبر:45792
1400/6/22 09:50:48

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس گروه بنا‌های تاریخی استان کرمانشاه از واگذاری سه اثر تاریخی خانه خواجه باروخ، خانه حاج آخوند و حمام حاج شهبازخان در کرمانشاه به بخش خصوصی خبر داد.

براساس مصوبه وزارت میراث فرهنگی قرار است که بنا‌های تاریخی کشور که سند مالکیت آن به‌نام دولت است، برای حفظ و نگهداری به بخش خصوصی واگذار شوند.

واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی با حفظ کاربری علاوه‌بر حفظ و مرمت آثار، دلیلی برای تعریف کاربری متناسب با نیاز روز برای آن اثر تاریخی می‌شود.

از آنجا که کرمانشاه یکی از شهرهای‌ باستانی‌، تاریخی و فرهنگی ایران‌ به‌شمار می‌رود و پیدایش آن به سده چهارم میلادی بازمی‌گردد، گفته‌ می‌شود که‌ آن‌ را طهمورث‌ دیوبند، پادشاه‌ افسانه‌ای ‌پیشدادیان‌ ساخته‌ است‌ و برخی‌ نیز بنای‌ آن‌ را به‌ بهرام‌ پادشاه‌ ساسانی‌ نسبت‌ می‌دهند و بیشتر بناهای تاریخی پس از اسلام شهر کرمانشاه مربوط به دوره قاجار می‌شوند که مرمت آثار تاریخی هر چندسال یک‌بار باید تکرار شود؛ همین مسئله بار سنگینی بر دوش دولت قرار می‌دهد. در این رابطه رئیس گروه بنا‌های تاریخی استان کرمانشاه با اشاره به مصوبه وزارت میراث فرهنگی درخصوص واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی، از واگذاری سه اثر تاریخی کرمانشاه به بخش خصوصی خبر داد.

خانی با بیان اینکه خانه خواجه باروخ، خانه حاج آخوند و حمام حاج شهبازخان در کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار خواهند شد، گفت: خانه خواجه باروخ در طرح ارائه‌شده برای احیا به مجتمع اقامتی- پذیرایی سنتی تبدیل می‌شود، ضمن اینکه با حضور سرمایه‌گذاران این بنا مرمت و حفظ خواهد شد.

رئیس گروه بنا‌های تاریخی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: حمام حاج شهبازخان نیز به سازمان یونیدو واگذار شده که در راستای احیای رشته‌های صنایع دستی کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های صنایع دستی و حرفه‌آموزی در این بنای تاریخی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: خانه‌ سوری، خانه فیض مهدوی، خانه زرشکیان، خانه یزدی و حمام نظام از آثار تاریخی هستند که با هدف احیا و حفظ این بنا‌ها پیش از این به بخش خصوصی واگذار شده است.

خانی با اشاره به اینکه درحال حاضر نیز واگذاری آثار تاریخی که در مالکیت دولت قرار دارند در دستور کار قرار گرفته، گفت: خانه سیدین، مدرسه معتضدالدوله، کاروانسرا‌ها و حمام‌های تاریخی که مصوبه هیئت وزیران دارند، در این طرح پیگیری می‌شود.

 

شناسه خبر 45792