شناسه خبر:45856
1400/6/23 10:49:48

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران با اشاره به رکود بازار کاغذ در روزهای جاری، گفت: معتقدم نباید کاغذ را در بازار دوقیمتی کنیم، یا همه کاغذها با ارز دولتی وارد شود یا اینکه همه با نرخ نیمایی تا قیمت‌ها یکدست شده و کسی منتظر کاغذ دولتی نباشد.

احمد شریفان با اشاره به وضعیت بازار کاغذ در هفته‌های اخیر توضیح داد: بازار کاغذ این روزها در وضعیت رکود به سر می‌برد، این در حالی است که هم انبارها پر از کاغذ است، هم جنس به میزان کافی در داخل کشور است و هم در تعاملی که اتحادیه با تجار دارد، قیمت‌ها کنترل شده‌اند.

وی افزود: در واقع به جایی رسیده‌ایم که نبض بازار را خودمان در دست بگیریم و با این تفاسیر قیمت کاغذ نسبت به قیمت جهانی آن در داخل کشور، نسبتا مناسب است.

شریفان استقبال نکردن مشتریان و مخاطبان را دلیل اصلی رکود در بازار کاغذ اعلام کرد و گفت: مدارس تعطیل است و قرار است به صورت آنلاین برگزار شوند، اداره‌ها یک سوم شیفت کار می‌کنند و تقریبا تمام قبوض به صورت اینترنتی شده است و همه این‌ها از جمله دلایل این رکود هستند.

وی یادآور شد: اکنون تجار با ارز نیمایی کاغذ وارد کشور کرده‌اند و ماه‌ها است که کاغذ دولتی برای استفاده به کشور وارد نشده و در بازار توزیع نشده است و همین موضوع سبب استقبال محدود ناشران از کاغذ با نرخ نیمایی شده است.

شریفان در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورود کاغذ با ارز دولتی و تاثیر آن بر بازار داخلی، توضیح داد: این موضوع اتفاق خوبی برای اهالی نشر و ناشران است اما باید مراقب بود که در این میان رانتی ایجاد نشود که عده‌ای آسیب ببیند و در مقابل عده‌ای سود ببرند.

وی تاکید کرد: من معتقدم که نباید کاغذ را در بازار دوقیمتی کنیم، یا همه کاغذها با ارز دولتی وارد شود یا اینکه همه با نرخ نیمایی تا قیمت‌ها یکدست شده و کسی منتظر کاغذ دولتی نباشد.

شریفان همچنین با پیش‌بینی 10 روز آینده بازار کاغذ، گفت: با توجه به اینکه مجلس و دولت در یک خط حرکت می‌کنند، پیش‌بینی می‌کنم دست‌اندرکاران این حوزه بتوانند کنترل بازار را در دست بگیرند و شاهد ثبات و آرامش در نرخ‌ها باشیم.

شناسه خبر 45856