شناسه خبر:45858
1400/6/23 11:07:04

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: مهلت ارسال استعدادهای نمایش‌نامه‌نویسی «کتاب آواژ» به دبیری «فرشته فرشاد» به پایان رسید و طی 20 روز 203 اثر توسط دبیرخانه این رویداد نمایشی دریافت شد.

فراخوان ارسال استعدادهای نمایش‌نامه‌نویسی برای چاپ در «کتاب آواژ» با رسیدن 203 اثر به دبیرخانه این رویداد به کار خود پایان داد. دبیری این اتفاق هنری را فرشته فرشاد ـ بازیگر، نویسنده،کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه ـ بر عهده داشت.

به گفته فرشاد، از سراسر کشور برای این رویداد فرهنگی و هنری نمایش‌نامه ارسال شده و همه متن‌ها کم‌تر از 3000 کلمه بوده‌اند. هم‌چنین شرکت‌کنندگان از گروه‌های سنی و تحصیلی مختلف جذب استعدادیابی نمایش‌نامه‌نویسی کتاب آواژ شده‌اند.

همچنین فرشاد در این رابطه گفت: برای نخستین‌بار در جذب استعدادهای نمایش‌نامه‌نویسی، بستری فراهم شده تا نمایش‌نامه‌نویسانی که آثارشان در این رویداد پذیرفته شده یا نشده، مورد مشورت دبیر استعدادیابی و تیم ارزیابی قرار بگیرند و از نقاط ضعف و قوت متون خود مطلع بشوند. هدف از این تصمیم، آنست که استعداد جذب‌شده در آغاز کار رها نشود و با مشورت‌هایی که دریافت می‌کند، در عرصه نمایش‌نامه‌نویسی ارتقا بیابد. در واقع برخلاف سایر جشنواره‌ها،که معمولاً پاسخگوی شرکت‌کنندگان نیستند و شاید برای‌شان چندان مهم نباشد که نواقص کار آن‌ها را گوشزد بکنند، ما بر آنیم تا در فضای مجازی با برگزاری نشست‌های آن‌لاین و گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان، توضیحات مفیدی در اختیارشان قرار بدهیم و بگوییم کیفیت آثار و نحوه انتخاب‌مان چگونه و اهداف‌مان از برگزاری این اتفاق چه بوده است.

خوانش و بررسی آثار رسیده توسط فرشته فرشاد و محمدرضا قلی‌پور ـ نمایش‌نامه‌نویس،کارگردان تئاتر، مدرس دانشگاه و مدیر نشر آواژ ـ و با هدف استخراج متون خوب و حرفه‌ای انجام می‌شود. متن‌های برگزیده در شماره‌های پیاپی «کتاب آواژ» به چاپ می‌رسند.

گفتنی است اعلام نتایج نمایش‌نامه‌های راه‌یافته به بخش چاپ در «کتاب آواژ» اواخر مهرماه سال جاری خواهد بود.گرچه قرار بود نتایج نهایی زودتر از این تاریخ اعلام بشوند اما به دلیل ابتلای دبیر رویداد و برخی همکارانش به بیماری کرونا، این روند با تاخیر انجام شد.

«کتاب آواژ» گاه‌نامه‌ای است که با هدف بررسی و کنکاش در مسائل تئاتر با اولویت بخش نمایش‌نامه‌نویسی و نگاهی آسیب‌شناسانه منتشر می‌شود. این گاه‌نامه در شماره پیشین خود به مساله حقوق نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان آثار دراماتیک پرداخته بود که نسخه رایگان آن از سایت نشر آواژ به آدرس www.avazh.ir قابل‌دریافت است.

شناسه خبر 45858