شناسه خبر:45882
1400/6/24 10:04:44

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: شاخص آلاینده‌های هوا روز سه‌شنبه در سه شهر صنعتی این استان همچنان بالا و فراتر از استانداردهای زیست‌محیطی است.

«علیرضا محرابیان» افزود: براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ٢٤ ساعت گذشته منتهی به ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه عدد 133 بوده که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس سنی است.

وی بیان کرد: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه هم به 144 رسیده که نشانگر کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شازند و ساوه نیز در این ساعت به 142 رسیده که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس سنی است.

محرابیان بیان کرد: آلاینده مسئول ذرات کمتر از دوونیم میکرون و منشأ آن گردوغبار منطقه‌ای است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که پاییز گرم و کم‌بارشی در پیش است و آلودگی هوا در روزهای آتی بیشتر می‌شود.

وی گفت: شواهد نشان می‌دهد که پاییز پیش رو، نسبت به دوره‌های مشابه سال‌های اخیر خود کم‌بارش‌تر و گرم‌تر است و این یعنی وارونگی دمای امسال نیز در مقایسه با سال‌های گذشته زودرس‌تر است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی افزود: به‌زودی باید در انتظار موج جدیدی از آلودگی بر اثر وارونگی زودرس در استان مرکزی بود.

محرابیان اظهار کرد: وارونگی دما که با عنوان اینورژن نیز شناخته می‌شود، به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع، دما نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: وارونگی دما در شهرهای بزرگی که تولید آلودگی در آن‌ها زیاد است، موجب حبس آلاینده‌های جوی در ارتفاعات نزدیک زمین می‌شود.

اراک یکی از هشت کلان‌شهر آلوده کشور بوده که از ابتدای امسال تاکنون 72 روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

شناسه خبر 45882